سی ان ان: تولید نفت عراق با وجود شرایط بحرانی، افزایش یافته است

عراق با وجود دست و پنجه نرم کردن با تروریست های داعش، حجم تولید نفت خام خود را افزایش داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، عراق کشوری که اقتصادش به درآمد نفتی وابسته است، حجم تولید خود را به میزان دائمی 4.5 میلیون بشکه نفت خام در روز در ماه مه سال جاری رساند.

این میزان تولید، افزایش 100 هزار بشکه ای عراق را از ماه آوریل به بعد نشان می دهد و جای سهمیه خالی نیجریه و کانادا را پر می کند. میزان تولید کنونی عراق حتی روزانه  2 میلیون بشکه بیش از حجمی است که این کشور پیش از حمله آمریکا در سال 2003 تولید می کرد.

یک مشاور ارشد در شرکت "جی بی سی انرژی" می گوید:" کشور عراق در افزایش حجم تولید نفت خام خود بسیار موفق عمل کرده است و این در حالی است که با مشکلات سیاسی و امنیتی روبرو بوده است."

بر این اساس بخشی از نفت خام تولیدی عراق که روانه بازار آمریکا می شود نسبت به ماه ژانویه سه برابر شده است و از ماه جولای سال 2014 در بالاترین میزان خود قرار دارد.

این در حالی است که در هفته های اخیر بحران و اوضاع امنیت سیاسی در عراق رو به وخامت گذاشته است. همچنین با احتمال افزایش تنش های سیاسی در تابستان امسال، دولت امنیت را در اطراف تاسیسات نفتی جنوب تقویت کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: پیشرفت نیروهای ارتش عراق در فلوجه بدون درآمد نفتی غیر ممکن است. بنا بر اعلام صندوق بین المللی پول، درآمد نفتی عراق بالغ بر 94 درصد درآمد کل کشور را تشکیل می دهد.

شرایط برای عراق به گونه ای است که نه تنها نیازمند فروش یک تن نفت خام برای تامین بودجه برای دفاع از کشور است، بلکه حتی نیازمند امنیتی قدرتمند برای حمایت از "گوزن طلایی" آن یعنی درآمد نفتی است.

طی دو سال اخیر وضعیت مالی عراق همچون عربستان سعودی و دیگر کشورهای خاورمیانه به دنبال افت بهای نفت آسیب دیده است.

عراق نه تنها از اوضاع نابسامان امنیتی خود متضرر شده است، بلکه دستخوش ناملایمات دیگری نیز بوده که بارزترین ان ها اختلافات بر سر نحوه تقسیم درآمد نفتی میان بغداد و دولت خودمختار کردستان است.

بغداد در حال حاضر شاهد چالش های بلند مدت است. این کشور نیازمند جذب سرمایه لازم از سوی شرکت های خارجی است تا بتواند شرایط مساعد چاه های نفتی پیر خود را حفظ کند و به دنبال کشف میادین جدید باشد. با این حال، بحران فلوجه و مشکلات به مراتب بنیادین تر به چالش های پیش روی عراق دامن می زند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار