وی با اشاره به اینکه این سهم توسط سازمان تنظیم مقررات تعیین می شود، گفت: " در ایران میزان پهنای باند و سرویس هایی که در حال حاضر وجود دارد، به صورت حجمی است و هر کاربر باید به ازای هر گیگ اینترنت ثابت حدود 3600 تومان به اپراتورها پرداخت کند، شرکت ارتباطات زیرساخت هر 10 گیگابیت در ثانیه، ارتباط اینترنت در کشور؛ مبلغی معادل 1.7 میلیارد تومان به شرکت های عرضه کننده خدمات می فروشد."
رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیر ساخت گفت: " هر شرکت اینترنتی مبلغی حدود 12 میلیارد تومان از فروش حجم به مشترکین اینترنت درآمد دارد که تنها 2 میلیارد تومان از آن به شرکت زیر ساخت متعلق است و براساس آنچه که سازمان تنظیم مقررات ارائه کرده، از کل هزینه های اینترنت حداکثر 20 درصد سهم شرکت ارتباطات زیر ساخت است. "
به گفته جهرمی، بخش اعظمی از این هزینه ها مربوط به پرداخت شرکت های ارائه دهنده اینترنت به شرکت مخابرات است. وی در این باره گفت: "بنا بر آمار سازمان تنظیم مقررات، 43 درصد هزینه ها مربوط به پرداخت شرکت های ارائه دهنده خدمات به مخابرات است و بقیه هزینه ها مربوط به هزینه های داخلی خود شرکت است."
جهرمی در پاسخ به این سوال که چرا پهنای باند ورودی به کشور را "8 برابر قیمت" به شرکت های تامین کننده اینترنت (شرکت های ISP) ارائه می کند، از مثال قیاس ارزان قیمت بودن پای مرغ در ایران و گرانی آن در کشور چین یاد کرد و گفت : " این موضوع به جریان عرضه و تقاضا در کشور برمی گردد چرا که عرضه و تقاضا در میزان قیمت تاثیر گذار است. "
وی در مقایسه با هزینه فروش پهنای باند در اروپا و ایران گفت: " براساس آمارهای بین المللی، در کشورهای اروپایی نرخ تهیه سرویس اینترنت عددی نسبتا شبیه به ایران است با این تفاوت که در اروپا، درخواست هایی در حد چندین ترابیت در ثانیه است ولی بازار ایران، بازار بزرگی به این حد و حدود نیست.
معاون وزیر ارتباطات در ادامه گفت: "در کشورهایی مثل امارات و ترکیه که اصلا شرکت زیر ساختی وجود ندارد که گران فروشی کند و قیمت هشت برابری بگیرد، هزینه های تامین اینترنت سه تا چهار برابر اروپا است و دلیل اصلی آن تقاضای بازار است. "
جهرمی از دیگر علل فروش هشت برابری پهنای باند به شرکت های ISP را هزینه های مربوط به کشیدن فیبر در سراسر کشور، شبکه های انتقال، روتر و مراکز مربوطه و هزینه های نگهداری دانست و گفت: " در سال گذشته در شرکت ارتباطات زیر ساخت دو هزار میلیارد تومان برای توسعه شبکه سرمایه گذاری شده است ولی کف قیمتی ما بستگی به اندازه بازار دارد و در صورتی که اندازه بازار زیاد شود، قیمت ها به صورت چشمگیری کاهش می یابند از طرفی وقتی بازار کوچک باشد، سرمایه گذاری ما طبیعتا منطقی نیست و این سرمایه گذاری باید متناسب با درآمد باشد. "
جهرمی گفت: " تمام تلاش ما برای منطقی کردن قیمت هاست و ما نباید قیمت های خود را با اروپا مقایسه کنیم چون بازار ما هرگز به اندازه بازار اروپا نیست. "
رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیر ساخت گفت: " اندازه بازار نسبت به گذشته رشد داشته و الان زمان آن فرارسیده تا در قیمت ها بازنگری شود. "
جهرمی اذعان کرد: " ما در حال تغییر مدل قیمت گذاری هستیم به طوری که مصرف بیشتر، واحد قیمت کمتری را به دنبال خواهد داشت. "
معاون وزیر ازتباطات در رابطه با راه حل های مورد نیاز جهت بزرگ کردن بازار و افزایش تقاضا گفت: " بزرگ کردن بازار دارای شاخصه های زیادی است که اولین آن تقاضا است. در کل کشورهای دنیا بیش از 60 درصد مصرف شبکه به ویدئو اختصاص داده شده است در حالی که در کشور ما با اینکه بستر لازم برای مصرف ویدئو وجود دارد ولی سهم ویدئو در ایران کمتر از 10 درصد است که علت آن گران بودن مصرف دیتای ویدئو است.
وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا باید قیمت کاهش یابد که بازار رشد کند و یا بازار رشد کند تا قیمت کاهش یابد؟گفت: " راه حل این تضاد در دست کمسیون تنظیم مقررات است. بازار و قیمت باید باهم حرکت کنند و نمی شود قیمت کم شود ولی بازار رشد نکند و یا برعکس."
گفتگو از شکوه نیروبخش
انتهای پیام/
حلال نیست که...