با وجود تمام آسیب هایی که فضای مجازی برای شعر داشته اما فرصت هایی را برای مطالعه ایجاد کرده است.

حمید رضا شکارسری، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه از پیشرفت های تکنولوژی گزیر و گریزی نداریم گفت: در صورتی که با این پدیده دنیای مجازی مقابله کنیم، از ابتدا شکست در برابر آن محتوم و مشخص است. ما باید این جهان مجازی را بومی و شرایط فرهنگی مان را با آن هماهنگ کنیم. از جمله در رویارویی با شعر و ادبیات می توان کثرت شاعرانی را دید که به راحتی با این فضا در ارتباط هستند؛ در این فضا نقد شعر به فراموشی سپرده می شود.

وی افزود: هیچ معیاری برای سنجش آثار در فضای مجازی وجود ندارد. مخاطبان جدی شعر نیز در این فضا رویکردشان را به آثار تعدیل می کنند. کتابخوانی نیز همینگونه است یک رویکرد جدی به آن در فضای مجازی  وجود دارد و وارد کردن کتاب به این فضا تا اندازه ای می تواند در سرانه مطالعه تاثیر بگذارد. هم اکنون سرانه مطالعه ما در کشور بسیار بسیار اندک است و شاید در این زمینه فقیر محسوب شویم.

این شاعر با اشاره به آنکه مطالعه نشریات، ادعیه و قرآن نیز توسط مسئولان فرهنگی جزو ساعت های مطالعه آورده شده است تا میزان سرانه مطالعه را بالا ببرند اظهار داشت: اگر مخاطب را بتوان به هر وسیله ای به سمت مطالعه کشاند و در شرایط فعلی به هر طریقی این کار را انجام دهیم، در میزان سرانه مطالعه کشور تاثیر می گذارد. در نهایت باید بپذیریم که در کشور ما و کشورهای پیشرفته هنوز نتوانسته اند جای کتاب کاغذی را با کتاب در فضای مجازی عوض کنند. به دلیل آنکه مطالعه آن متفاوت است. 

شکارسری ادامه داد: مطالعه کتاب در فضای مجازی آن هم در صفحه مانیتور به طور دائم از نظر جسمی برای فرد سخت است. با وجود تمام آسیب هایی که فضای مجازی برای شعر داشته اما فرصت هایی را برای مطالعه ایجاد کرده است.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.