همایش ارتقا سلامت بانوان در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران ، از قزوين ؛مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین در این همایش گفت : زنان بیشترین تاثیر را در بهداشت خانواده دارند .


بیدخام  افزود : ارتقای  سلامت بانوان شامل  بخشهای  اموزش سلامت ، حفاظت ازسلامت ، پیشگیری ازبیماریها و خود مراقبتی می شود و بدون برنامه ریزی در این بخشها نمی توان به ارتقای سلامت بانوان امید داشت .

وی برگزاری این همایش  را گام موثری در ارتقای دانش بهداشتی و سلامت بانوان ذکر کرد .

دکتر یزدی مدیر گروه سلامت خانواده  دانشگاه علوم پزشکی هم درمورد سیاستهای جمعیتی ، راهکارها و چالشهای ان در این همایش گفت : سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در سال 93 به همه دستگاههای اجرایی کشور اعلام شد است.

دکتر یزدی اضافه کرد : طبق فرمایش مقام معظم رهبری سیاستهای خاص باید در مورد افزایش جمعیت کیفی و داشتن یک جمعیت پویا و بالنده باشد .

وی افزود: در استان ما برنامه های خاصی مانند ، ارایه بسته های خدماتی درباره عوارض تک فرزند ی ، مباحث مربوط به بحث ناباروری ، مضرات طلاق ، برنامه ریزی و مشاوره  برای پیشگیری ازسقط جنین برای زنان در معرض خطر در مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی در حال اجراست .

به گفته  مدیر گروه سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی قزوین  فرزند اوری و افزایش جمعیت باید در خانواده هایی اتفاق بیفتد که به لحاظ سلامتی و معیشتی توان اداره خود را داشته باشند .

یزدی افزود : کاهش امار مرگ و میر درتصادفات رانندگی ، تسهیل در روند درمان زوجهای نا بارور و کاهش امار طلاق در افزایش جمعیت جوان کشور موثر است .
همایش ارتقا سلامت بانوان + عكس
وی با اشاره به اینکه در استان ما ازهر 4 ازدواج  یکی به طلاق منجر می شود ، گفت : در حال حاضر کلاسهای مشاوره پیش ازازدواج کارایی لازم را ندارند ، زمان مراجعه زوجین به این مراکز بعد از انتخاب همسر است ، در صورتیکه برای پیشگیری از طلاق ، موقع انتخاب همسر باید مشاوره کنند .

وی اضافه کرد : 9 درصد جامعه معتادان ما بانوان هستند .

دکتر یزدی یکی از دلایل تک فرزندی را افزایش سن ازدواج ذکر کرد .

وی افزود : تغییر فرهنگ و تغییر نگرش خانواده ها برای داشتن فرزند بیشتر با توجه به داشتن حق انتخاب ، ازادی و مسولیت پذیری نسبت به تربیت فرزند احتیاج به زمان زیادی دارد .

یزدی همچنین گفت : پس ازاجرای برنامه ترویج زایمان طبیعی شاخص سزارین دراستان بهبود و به هدف مورد انتظار وزارت بهداشت در کاهش این نوع زایمان  در سال 94 ، یعنی ده درصد ، کاهش  دست یافت .

وی تشکیل کلاسهای امادگی برای زایمان را در ترویج زایمان طبیعی موثر دانست .

کارشناس تغذیه سخنران دیگر این مراسم  هم در آستانه ماه مبارک رمضان  رعایت دو اصل تنوع و تعادل در برنامه غذایی ، استفاده از4 گروه اصلی مواد غذایی ، نان وغلات ، میوه ها ، سبزیها و پروتئینها ، کاهش 20 درصد انرژی دریافتی و انجام فعالیت ورزشی سبک را از جمله اصول کلی تغذیه در این ماه بیان کرد .
همایش ارتقا سلامت بانوان + عكس
رزازی در مورد غذاهای مناسب برای افطار گفت : شروع افطار با مایعات گرم مثل شیر و چای کم رنگ باشد ، نان و پنیر به همراه سبزی و خرما ، سوپ و اش سبزیجات و کم حبوبات ، حلیم کم حجم و کم چرب ، شیر گرم ، فرنی و شیر برنج خوردنیهای مناسب برای افطار است .

وی افزود : وعده سحری مهمترین وعده غذایی است و خوردن مواد غذایی با کربوهیدارات پیچیده و فیبر کافی ، غذا های کم چرب ، کم ادویه و زود هضم ، استفاده کافی از اب و مایعات و پرهیزازمصرف مواد غذایی شیرین را توصیه کرد .

کارشناس مامایی سخنران دیگر به تغذیه با شیر مادرتاکید کرد  و شیر مادر را بهترین شیر و کاملترین غذا  برای یک نوزاد دانست .

یعقوب خانی با اشاره به باورها ی نادرست در شیر مادر، گفت : مثلن اغوز باعث زردی نوزاد می شود در صورتیکه این یک باور نادرست است .

وی افزود :  اغوز، شیر اولیه ، بهترین شیر برای یک نوزاد و بهتراست ،  دقایق اولیه زندگی ازهمان شیر تغذیه کند حتی به اندازه چند قطره که باعث ایمنی دستگاه گوارش نوزاد در برابر بسیاری از بیماریها می شود .

دراین همایش اعضای شورای شهر ، مشاورین امور بانوان ادارات ، مدرسین اموزش خانواده حضور داشتند .
انتهای پيام/


برچسب ها: همایش ، ارتقا ، سلامت ، بانوان ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.