بی‌بی‌سی: غارت منابع گنج لاجوردی افغانستان+ تصاویر

بی بی سی در گزارشی به استخراج غیر قانونی سنگ قیمتی لاجورد در افغانستان پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی بی سی، در آخرین ارزیابی سازمان «شفافیت بین الملل»، افغانستان در اختلاس و خرید و فروش نادرست از بین 168 کشور در رتبه 166 قرار دارد.

بی‌بی‌سی: غارت منابع گنج لاجوردی افغانستان+تصاویر

فساد عمیق در این کشور به سنگ قیمتی لاجورد، یکی از گنجینه های افغانستان، نیز کشیده شده است.

یک پژوهش دو ساله از سوی سازمان غیردولتی «گلوبال ویتنس» نشان می دهد درآمد حاصل از این سنگ قیمتی بسیار زیبا، به جای آن که به دست مردم برسد، به جیب سیاست مداران و مقامات ارشد می رود. این سنگ قیمتی، یکی از منابع درآمد اصلی طالبان و دیگر گروه های تروریستی در این کشور است. 

لاجورد سنگی به رنگ آبی تیره است؛ مانند رنگ آبی گرگ و میش آسمان یا آبی اعماق اقیانوس ها.

در حال حاضر، بزرگترین ذخایر این «گنجینه لاجوردی» در کشور افغانستان و در منطقه ای کوچک در استان بدخشان قرار دارد. این سنگ 6000 سال است که به شکل وسیع در این منطقه از افغانستان استخراج می شود.

استفاده از این سنگ در جواهرسازی و زیورآلات از زمان های قدیم رواج داشته است. صنعتگران مصر باستان از این سنگ در ترسیم ابروی تندیس توت‌آنخ‌آمون، فرعون جوان مصر، استفاده کردند.

بی‌بی‌سی: غارت منابع گنج لاجوردی افغانستان+تصاویر

براساس گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا، افغانستان نزدیک به 1 تریلیون (هزار میلیارد) ذخایر معدنی دست نخورده دارد که برای ایجاد تحول در اقتصاد فقیر این کشور کافی است. با چشم پوشی مقامات و مسئولان ارشد افغان، استخراج غیرقانونی این منابع منجر به سرقت این ثروت باورنکردنی شده است.

سازمان ملل اعلام کرده است درآمد حاصل از استخراج منابع معدنی از جمله لاجورد، دومین منبع درآمد عمده طالبان پس از تریاک است.


انتهای خبر/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار