در یکصد و هشتاد و سومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم که عصر یکشنبه در سالن جلسات این شورا برگزار شد، طرح ممنوعیت خرید اقلام خارجی توسط شهرداری قم و سازمان های تابعه تصویب شد.

تصویب طرح ممنوعیت خرید اقلام خارجی توسط شهرداری قم
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر قم در این جلسه اظهار داشت: این طرح در کمیسیون برنامه و بودجه مطرح و مصوب شد که شهرداری قم در اجرای طرح های مختلف عمرانی اگر کالای مشابه داخلی وجود دارد، حتما از آن استفاده کرده و حق استفاده از اقلام خارجی را ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد آتش زر با بیان اینکه این طرح در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب تهیه شده است، خاطرنشان کرد: طبق این طرح اگر بحث سرمایه گذاری مشترک و ساخت و سازی نیز در کار باشد، شریک تجاری شهرداری نیز باید این قانون را رعایت کند.

وی اضافه کرد: در طرح تصویب شده آمده است، با توجه به تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر توجه به اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها راه برون رفت از مشکلات و رفع تهدیدات دشمن و برای اقدام و عمل در این زمینه با توجه حمایت از تولید داخلی به عنوان مهمترین اصل در اقتصاد مقاومتی با تصویب این طرح خرید اقلام مصرفی خارجی توسط شهرداری و سازمان های وابسته ممنوع می باشد و در صورت تخلف مشمول قانون 598 قانون مجازات اسلامی خواهد بود.

وی اضافه کرد: بدیهی است این مصوبه مشمول تمای طرح های عمرانی، خدماتی، سرمایه گذاری و مشارکتی است، از این رو باید لیست اقلام و اجناس ایرانی از سوی شهرداری تهیه و به پیمانکاران ابلاغ شود.

وی ادامه داد: در تبصره این طرح نیز شهرداری مکلف شده است، ظرف دو ماه لیست اقلام طرح های در حال اجرا را با این مصوبه تطبیق کند.

پس از بیان طرح مذکور چند تن از اعضای شورای اسلامی شهر قم به بیان دیدگاه های خود پیرامون آن پرداختند، که نایب رئیس شورای اسلامی شهر با تاکید بر اهمیت آن، خاطرنشان کرد: این طرح از یک نظر در ارتباط با مجموعه شهرداری و سازمان های وابسته به آن است که باید متعهد به انجام آن باشند، اما بخشی از آن خارج از حیطه سیاست های شورا و آن هم در قالب سرمایه گذاری و کارهای مشارکتی انجام می شود، از این رو تصویب و اجرایی کردن آن اقدامی غیر ممکن به نظر می رسد.

حسن بختیاری در تبیین علت ناممکن بودن اجرای این طرح پیشنهادی شورای اسلامی شهر گفت: معمولا بخشی از یک طرح عمران شهری متعلق به شهرداری و بخشی دیگر متعلق به افراد حقیقی و حقوقی است، لذا شاید مصوبات شورا در حیطه اختیارات و اقدام هایی که از سوی این افراد انجام می شود، قابلیت نفوذ نداشته باشد.

وی ادامه داد: برای اینکه این مصوبه دقیق تر و اجرایی تر باشد، پیشنهاد می دهم طرح های مشارکتی را از این طرح حذف، ولی آنچه که در قالب خریدهای شهرداری و سازمان های وابسته است، در قالب این مصوبه به عنوان یک الزام به آنها ابلاغ شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائران شورای اسلامی شهر قم نیز با تاکید بر ضروری بودن این طرح خاطرنشان کرد: تبدیل شدن مقوله استفاده از کالاهای داخلی به عنوان یک ارزش، نکته قابل تاملی محسوب می شود.

عباس ذاکریان با اذعان به اینکه در جامعه ما و به صورت خاص در شهرداری و افرادی که به خرید اقلام لازم برای استفاده در طرح های عمرانی اقدام می کنند، امر خرید اجناس خارجی تبدیل به یک ارزش شده است، افزود: به عنوان نمونه در شرایطی که در بحث احداث پل مشابه داخلی نئوپرن وجود دارد، اما در لیست اجناس مربوط به طرح حتی نوع برند خارجی این کالا نیز ذکر شده است.

وی گفت: وقتی یک کالا در داخل تولید می شود، چه ضرورتی دارد، که آن را از خارج وارد کنیم؟
وی با بیان اینکه داشتن یک تصمیم جدی و قاطع در این زمینه واقعا جسارت می خواهد تصریح کرد: در اجرای این طرح باید بازرسی و ارگان های نظارتی ورود پیدا کنند.

ذاکریان همچنین با تاکید بر اینکه عمل به این مصوبه در طرح های مشارکتی به سود شهرداری است، افزود: وقتی یک سرمایه گذار کالایی را از خارج وارد می کند، این اقدام موجب سهم بالا رفتن سهم آورده وی می شود، که ملزم نمودن آن به استفاده های از کالاهای داخلی موجب می شود، به همان میزان سهم آورده شهرداری افزایش پیدا کند.

وی افزود: این طرح در حقیقت چیزی غیر از همان اقدام و عمل در بحث اقتصاد مقاومتی نیست، به همین علت تصویب آن می تواند مجموعه مدیریت شهری قم را در زمره پیشگامان تحقق شعار سال قرار دهد.

شهردار قم نیز در این جلسه بیان کرد: با اصل این طرح هیچکس مخالفتی ندارد، اما امکان داشتن اجرای آن را با توجه به ظرفیت های تولیدی کشور باید در نظر داشته باشیم.

سید مرتضی سقائیان نژاد با بیان اینکه در بحث ممنوعیت وارد کردن کالاهای خارجی نهادهای بالا دستی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت اقلام مورد نظر را دسته بندی کرده است، افزود: به عنوان نمونه در بحث واگن سازی برای مونوریل در داخل کشور ظرفیت تولید واگن های مورد نیاز وجود ندارد.

شهردار قم همچنین با تاکید بر اینکه به تعویق افتادن طرح ها و اضافه کردن بروکراسی اداری نیز به نوعی با سیاست های اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد، یادآور شد: در زمینه تولید ریل رهای قطار شهری، ذوب آهن اصفهان در ابتدا ادعا کرد که می تواند تمام ریل ها را تولید کند،ا ما در حال حاضر توانایی این کار را ندارد.

سقائیان نژاد با رد مساله مطرح شده از سوی اعضای شورای اسلامی شهر قم در خصوص بی توجهی شهرداری به توصیه های کارشناسان به دفاع از عملکرد خود در یک سال گذشته پرداخت و گفت: اگر منظور شما یک سال گذشته و در دوران مسئولیت من بر این نهاد است، ما طی این مدت به کدام بحث کارشناسی توجه نکردیم؟

وی افزود: طرح ممنوعیت خرید کالای خارجی برغم مفید بودن و ضرورتی که اجرای آن دارد، به صورت کلی تهیه شده از این رو نواقصی دارد که باید اصلاح شود.

محمد رضا ملکی دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم نیز با بیان اینکه در این طرح الزامات بحث اقتصاد مقاومتی به روشنی بیان شده است، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم تمامی اجناس مصرفی را به صورت لیست ارائه کنیم، اقدامی غیر ممکن است، چرا که هر روز شاهد ورود اجناس جدیدی به طرح های عمرانی هستیم.

سرانجام اعضای شورای اسلامی شهر قم با افزودن تبصره ای به این طرح مبنی بر اینکه چنانچه شهرداری نیاز به اخذ مجوز موردی برای خرید اقلام خارجی داشت باید آن را به صورت لایحه تنظیم و به شورا ارسال کند، آن را به تصویب رساندند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم نیز در بخش دیگری از این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت منوریل قم خاطرنشان کرد: سازمان قطار شهری از دیماه سال گذشته و از زمان آغاز به کار مدیریت جدید آن در راستای سیاست هایی که از قبل برای این طرح تعیین شده بود، کار خود را پیش برده است.

ابراهیم نیلیه با اشاره به اینکه یک سال پیش به علت برخورد محموله حامل واگن ها به پل، ناشی از نداشتن برنامه ریزی و کار کارشناسی، کار نصب آن به تاخیر افتاد، گفت: پس از این حادثه واگن های آسیب دیده جهت تعمیر به کارگاه مبنا انتقال داده شد و پس از تعمیر و آزمایش واگن عملیات نصب آنها در بهمن ماه سال گذشته انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در این مدت توانستیم ظرفیت توزیع پست برق ایستگاه میدان شهید مطهری را به 98 درصد افزایش دهیم، با تاکید بر اهتمام این سازمان برای تهیه واگن های باقی مانده گفت: در صدد هستیم تا در فاز نخست طرح مونوریل از حد فاصل پارکسوار شمالی تا میدان مطهری به طول 4.7 کیلومتر با سه رام واگن کار کنیم و حداقل سه رام واگن برای آمد و شد در دو مسیر آماده نماییم.

وی با اشاره به اجرای عملیات اجرایی ایستگاه شهید مطهری گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده تعداد سه ایستگاه از فرهنگیان تا مطهری فعال می شود و در نهایت دیماه سال 95 شاهد بهره برداری از فاز نخست این طرح خواهیم بود.

نیلیه با بیان اینکه هم اکنون بیش از 75 درصد از تجهیزات این طرح تهیه شده است، از پیشرفت فیزیکی 70 درصدی ایستگاه فرهنگیان و رضوی و همچنین 42 درصدی شهید مطهری خبر داد.

وی با بیان اینکه در قرارداد اولیه تعداد واگن ها 54 مورد بوده است، افزود: در قرارداد بعدی این تعداد به 20 و هم اکنون به 12 واگن کاهش پیدا کرده است، لذا از آنجا که با کمتر از سه رام نمی توان این طرح را به پیش برد، تامین آن ضروری است.

حسن بختیاری نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم طرح منوریل را داستان غم انگیزی برای قم توصیف کرد و با اشاره به اینکه سازه هایی به این سنگینی و با این عظمت علاوه بر نا زیبا کردن سیما و منظر شهری هزینه زیادی را نیز بر عهده شهرداری گذاشته است، اظهار داشت: در حالی که کار ریختن سیمان و بتون ریزی در تخصص شهرداری است، پیمانکار مربوطه می خواهد آن را در قبال هزینه های سنگین انجام دهد، از این رو بازنگری در این طرح برغم دیر شدن و گذشت زمان ضروری است.

شهردار قم در واکنش به سخنان مدیرعامل سازمان قطار شهری مبنی بر اتمام طرح منوریل تا دیماه سال جاری، گفت: من به عنوان شهردار معتقد هستم که این طرح دیماه راه اندازی نخواهد شد، لذا باید شفاف حرف بزنیم تا بعدا بدهکار نشویم.

سقائیان نژاد با بیان اینکه در حال حاضر دو واگن منوریل وجود دارد و شرکت مبنا قرار است، تا 10 واگن دیگر آن را تامین کند، افزود: این شرکت که قراردادهای بسیار بزرگی در کشور دارد مشخص نیست چه زمانی می خواهد واگن ها را تحویل دهد.

وی با بیان اینکه تکلیف واگن ها تا این لحظه هنوز مشخص نشده است، افزود: شرکت مذکور 200 میلیارد ریال پول از شهرداری برای تهیه این واگن ها اخذ کرده است و به هر حال من بعید می دانم که این طرح در زمان مشخص شده به بهره برداری برسد.

عباس ذاکریان رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم نیز با بیان اینکه منوریل در حقیقت بواسطه تبادل مسافران در میدان مطهری با مترو، کریدور ریلی شهر از پارکسوار شمالی تا پردیسان محسوب می شود، اضافه کرد: فاز نخست این طرح تا میدان شهید مطهری هیچ کاربری ندارد و برای مردم ببیشتر شبیه به یک شهر بازی است.

وی با بیان اینکه در ابتدای شورای چهارم این طرح تا مصلی تعریف شد، افزود: در واقع این صبحت خبرنگاران و اصحاب رسانه که می گویند منوریل آب رفته است، درست است، چرا که ما طول این طرح را از مصلی به شهید مطهری کاهش دادیم و اگر همین طور پیش برود در آخر، کل طول آن تنها از دپو تا ایستگاه فرهنگیان باشد.

سعید شایسته نیک عضو شورای اسلامی شهر قم نیز با اذعان به اینکه فاز نخست منوریل از نظر حمل و نقلی هیچ کارایی برای شهر ندارد، گفت: حال که شهرداری هزینه های زیادی را برای این طرح داشته، می توانیم با توسعه فضای سبز در اطراف این طرح کاربری توریستی تفریحی آن را افزایش دهیم.

اجرای طرح مونوریل قم از سال 1389 در بستر رودخانه قمرود قم آغاز شد که در مرحله نخست این طرح از پارک سوار شمالی قم تا مصلی قدس با فعالیت کارشناسان و مهندسان داخلی در حال احداث است.

در طول 6.8 کلیومتری فاز نخست طرح منوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، مطهر و ایستگاه مصلی در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.