ازآنجاییکه دلایل گرایش اقشار مختلف جامعه بویژه جوانان به اعتیاد و دامنه و گستردگی عوارض ناشی از آن بسیار وسیع و فراگیر شده. پیشگیری، شناسایی و از بین بردن این علل گرایش امری اجتناب ناپذیر می باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ کاهش سن مبتلایان به مواد مخدر ، شیوع این بزه اجتماعی در مدارس و دسترسی آسان به انواع مواد مخدر دربازار مارابرآن داشت که گفتگویی با  رضا صادقیان دبیرشورایس مبارزه با مواد مخدر استان ایلام ترتیب بدهیم که در ادامه از نظرشما میگذرد.
جناب آقای صادقیان درخصوص تدوین سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد وبخش استانی این سند درایلام توضیح بفرمایید: سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد از سوی وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر به دستگاههای عضو و مرتبط با ستاد در سطوح ملی و استانی ابلاغ شده و  براساس مصوبه ستاد مبارزه با موادمخدر، سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد در اردیبهشت ماه سال‌جاری از سوی وزیر کشور و دبیرکل ستاد به دستگاه‌های عضو و مرتبط با ستاد در سطوح ملی و استانی ابلاغ شد.
این سند شامل دو بخش ملی و برش استانی است که در بخش استانی مسائل قومی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هر استان در زمینه پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدر در نظر گرفته شده و به‌عنوان نقشه راه فعالیت‌های فرهنگی و پیشگیری باهدف خانواده، محیط‌های آموزشی، محله‌ها و محیط‌های کار و رسانه‌ها طی برنامه پنجم توسعه کشور اجرا خواهد شد.
هدف اصلی از تدوین این سند چیست ودرجهت تحقق این سند دراستان چه اقدامی انجام شده؟
هدف نهایی سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد، کاهش میزان بروز اعتیاد به مواد در کشور است و بر اساس هدف کمّی مندرج در این سند، مقرر است حداقل 40 درصد از جمعیت کشور طی دوره زمانی 5 ساله زیر پوشش برنامه‌های استاندارد پیشگیری از اعتیاد قرار گیرند. دراستان ایلام نیز این سند استخراج وبه ستاد مبارزه بامواد مخدر کشور ازسال شد که مبنای آن ، براساس وظایف ذاتی دستگاههای دولتی این سند اخذ شده ، بومی سازی شده و برش استانی خورده ، وبعنوان سند اقدامات و برنامه های کاری کلیه دستگاه های دولتی دراستان است .که شامل اقدامات فرهنگی پیشگیرری، درمان وحمایتهای اجتماعی، مبارزه با عرضه ی مواد مخدر، همکاری با سازمانهای مردم نهاد و
حوزه ی قضایی و انتظامی می باشد.
 
برای تحقق این سند دراستان ایلام چه میزان اعتبار مورد نیاز است؟
  برای تحقق این موضوع  ، اعتباراتی که از جانب ستاد مبارزه با موا مخدر اختصاص میدهند 20 در صد و 80 درصد نیز از سرجمع اعتبارات ادارات میباشد که برای استان ایلام  درشش ماهه اول سال 8میلیارد ریال درنظرگرفته شده است.
برای تشویق رهایی یافتگان از دام اعتیاد آیا برنامه های تشویقی هم دارید؟
بله یکی از اقدامات ستاد همین است که از رهایی یافتگان وتارکان اعتیاد صیانت بکند و زمینه ی اشتغال شخص و خانواده یا سرپرست وی را فراهم کند که براین اساس با تفاهمنامه ای که با صندوق کارآفرینی و امید منعقد شده درقالب بنگاه های کوچک اقتصادی و ایجاد کسب و کارهای خورد به این اشخاص  تسهیلاتی اعطامیشودکه ازسال گشذته تاکنون40 نفرازاین اشخاص رهایی یافته از دام اعتیاد دراستان ایلام موفق شده اند با دریافت تسهیلات باکارمزد 4 درصد از این صندوق، ایجاد کسب و کار کنند و برای خود و دیگران شغل مناسب ایجاد کنندوبدین ترتیب با اشتغال مناسب ،راه بازگشت به اعتیاد و بزه های اجتماعی را برخود ببندند.
شورای مبارزه با مواد مخدر استان برنامه ای برای مشارکت مردم دراین مبارزه دارد؟
قطعا هرجا مردم ورود کنند کارها هم سریعتر پیش میرود هم اثربخشی مطلوب و عمیقی خواهد داشت بهم همین خاطر یکی از سیاستهای ما بهره مندی از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد فعال در حوزه ی آسیبهای اجتماعی است که در این راستا امسال بالغ بر450 میلیون ریال باهدف اجتماعی کردن امرمبارزه مواد مخدر جهت برگزاری کارگاه های آموزشی بررسی ریشه های اعتیاد و راهکارهای مبارزه با این پدیده ی خانمانسوز در شهرستان دهلران اختصاص یافت و این کارگاه ها برگزار شدند. همچنین با سازماندهی این سازمانهای مردم نهاد  تعدا د آنها را از80 سازمان به 148 سازمان فعال مردم نهاد ارتقا داده ایم.
 
 
 
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.