مسئولین امنیت سایت های هک شده باید مورد مؤاخذه قرار گیرند

عضوشورای عای فضای مجازی گفت: هکرها به دنبال راه نفوذند و این متولیان امر هستند که باید درهای نفوذ را ببندند.

مسئولین امنیت سایت ها  هک شده باید مورد مؤاخذه قرارگیرند/ نمی توان آسیب پذیری سایت ها ی ایرانی را کتمان نمودبه گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفتگوی ویژه خبری امشب با حضور جلیلی عضو شوای عالی فضای مجازی و قدیری مدیر عامل شرکت دانش بنیان و سردار جلالی با محوریت هک اخیر سایت های دولتی به روی آنتن رفت.

جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی در ابتدا گفت: هک های اتفاق افتاده ساده و پیش پا افتاده بوده  و تنها چهره سایت ها تغییر یافته و دسترسی به اطلاعات مهم کشور اتفاق نیافتاده است.

همچنین جلالی رییس پدافند غیر عامل با اشاره به پیش بینی های انجام شده در مرکز پدافند گفت: بر اساس نتایج جمع آوری شده در مرکز پدافند غیر عامل کشور این نقاط ضعف پیش بینی  و تذکرات لازم هم داده شد بود اما توجهی صورت نگرفت.

رییس پدافند غیر عامل ادامه داد: در حال طراحی سامانه ای هستیم تا آسیب پذیری ها را به صورت اتوماتیک کشف  و از این قبیل اتفاقات جلوگیری کنیم.


در ادامه قدیری مدیر عامل شرکت دانش بنیان گفت: این برای یک هکر افتخار نیست اما باید مایه تلنگری برای کشور باشد چرا که دستگاه های دولتی با همچین حملات ساده ای نباید تغییر چهره دهند. در بحث هک، سایت های بزرگ دنیا هم هک میشوند اما نه با یک باگ کوچک باید گفت اکثر نهادهای کشور در بحث امنیت سایبری در خواب غفلت هستند که در این بین شاید تنها نهاد سازمان پدافند غیر عامل باشد که کمی هشیار است.

وی ادامه داد: این یک هشدار جدی است و میدانیم که کشور ما در این زمینه آسیب پذیر است و نباید این موضوع را کتمان کنیم.

جلیلی در ادامه بحث گفت: هکرها به دنبال راه نفوذند و این متولیان امر هستند که باید درهای نفوذ را ببندند و مسئولین امنیت این سایت ها را باید مورد مؤاخذه قرار داد که چرا چنین اتفاقی افتاده است؟

در ادامه حسینی معاون فناوری اطلاعات مرکز آمار ایران، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی از هک پیش آمده باخبر شدید گفت: هک در قسمت روابط عمومی اتفاق افتاده و از اهمیت چندانی برخوردار نبوده است و هیچ اطلاعاتی به بیرون درز پیدا نکرد اما برخی از خبرگزاری ها این موضوع را بزرگ جلوه دادند.

سردار جلالی در مورد اعلام باگ های سایت های ایرانی گفت: ما از طریق رسانه های مکتوب و تصویری قبلا اعلام کرده بودیم ولی توجه نشد این بار در سطح روابط عمومی بود و در موارد بعدی اگر کوتاهی انجام شود برخورد میکنیم.

قدیری بیان کرد: وضعیت موجود در شان ایران نیست و ما باید در قوانین بازنگری جدی داشته باشیم تا بتوانیم از جوانان مستعد ایرانی در زمینه امنیت و هک استفاده کنیم و اگر فردی با قصد خیر خواهی باگی از سیستمی را پیدا کرد با او برخورد نکنیم.

جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی در ادامه بحث گفت: صنعت امنیت سایبری کشور ما به اندازه نیاز ما قوی نیست و این مستلزم استفاده از محصولات داخلی و در اختیار گرفتن بازار داخلی است اما متاسفانه بازار محصولات فناوری ما در اختیار خارجی ها است.

جلیلی ادامه داد: ما مغز متفکر زیاد داریم ولی باید پول تزریق کنیم. ما نخبگانی داریم که دغدغه امنیت فضای مجازی را دارند و شبکه زیر ساخت کشور باید سرمایه گذاری های لازم را انجام دهد و این پول باید صرف حفاظت از پورتال های کشور شود چرا که بخش خصوصی چنین بودجه ای ندارد.

سردار جلالی تصریح کرد: مسئولین کشور نگاه غلطی به محصولات داخلی دارند اما ما در بحث امنیت سایبری ناگزیر هستیم از محصولات بومی استفاده کنیم.

در پایان جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: امنیت معطوف به داده ها است. داده ها ناموس یک سازمان قلمداد میشوند و ما باید هر چه سریعتر بحث امضای رقمی در کشور را راه اندازی کنیم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار