هزینه های مربوط به مداخلات مختصر و تخصصی در مورد دانش آموزان در صورت شناسایی به طور رایگان از طریق شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی این اداره کل تامین می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خوزستان گفت: پیشگیری از گرایش کودکان و نوجوانان به آسیب های اجتماعی شامل مجموعه ای از خدمات و اقدامات مختلف برای مصونیت بخشی و توانمندسازی است که با ارتقای دانش و آگاهی نوجوانان و نیز اصلاح نگرش های آن ها در کنار ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره همراه است. ضمن اینکه هزینه های مربوط به مداخلات مختصر و تخصصی در مورد  دانش آموزان در صورت شناسایی به طور رایگان از طریق شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی این اداره کل تامین می شود.

محمود معزی افزود: در قالب طرح  مداخلات روانی اجتماعی، خانواده ها و دانش آموزان در زمینه محافظت و مراقبت از نوجوانان در برابر رفتارهای پرخطر و آسیب های اجتماعی به ویژه سوءمصرف مواد و اعتیاد آموزش می بینند و توسعه این طرح برای شناسایی دانش آموزان در معرض خطر و دارای اختلال مصرف انجام می شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خوزستان، هدف اصلی توسعه طرح مداخلات را کمک به بازتوانی نوجوانان در معرض خطر و توانمند سازی آنها برای سازگاری و تاب آوری در رویدادهای ناگوار دانست و تشریح کرد: پس از شناسایی دانش آموزان در معرض خطر و ارجاع به کمیته پیشگیری، جلسات مشاوره با خانواده دانش آموز با هدف توانمندسازی، مشاوره، درمان و حمایت های اجتماعی مورد نیاز صورت می گیرد.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش خوزستان نیز گفت: پیشگیری صرفا با رویکرد اولیه کافی نیست. در حالی که برخی از نوجوانان در معرض خطر و یا پرخطر تشخیص داده می شوند، تنها اتکا به آموزش های عمومی نمی تواند کمیته پیشگیری را به اهداف خود برساند و توسعه طرح مداخلات راهکار بعدی است. بر همین اساس، ارائه خدمات فوریت های اجتماعی به نوجوانان در معرض خطر و پرخطر در دستور کار قرار گرفته است.

اباذر فاضل پور با ارائه تعریفی از نوجوان پر خطر و در معرض خطر تصریح کرد: نوجوانان پر خطر به آن دسته از نوجوانانی گفته می شود که بر اساس شواهد و ابزارهای معتبر، گرایش سوءمصرف مواد و رفتارهای پر خطر دارند و نوجوانان در معرض خطر افرادی هستند که بر اساس همین شواهد و ابزارها در معرض خطر باشند. این شواهد می تواند شامل شواهد شخصیتی روانی، شواهد رفتاری، تحصیلی و خانوادگی باشد.

وی، عملیات مداخله را شامل غربالگری، آموزش، مشاوره، درمان، مددکاری و بازتوانی دانست و افزود: مداخله در مرحله درمان  می تواند به صورت سرپایی، روزانه و درازمدت باشد و در مرحله مددکاری  از محیط زندگی دانش آموز بازدید می شود و جلساتی با حضور خانواده و یا سرپرستان در مراکز مشاوره صورت می گیرد.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.