استان اصفهان با وجود زیرساختهای لازم برای پیوند کبد فقط یک جراح پیوند کبد دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سرپرست تیم پیوند کبد مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان گفت: زیرساخت های لازم برای پیوند کبد در استان اصفهان فراهم است اما مهمترین مانع در انجام این کار، نبود جراح آموزش دیده در این زمینه است.
دکتر بهنام صانعی با بیان اینکه برای انجام عمل جراحی پیوند کبد نیاز به دو جراح است .افزود: با وجود این مشکل تا کنون 14 عمل پیوند کبد از پنج سال گذشته در اصفهان انجام شده که در همه آنها یک پزشک جراح از استان دیگری به کمک آمده است.
وی با بیان اینکه اهدای عضو با توجه به افزایش آمار شناسایی موارد مرگ مغزی در وضعیت رو به رشدی قرار دارد تاکید کرد: اصفهان ظرفیت انجام 30 تا 40 پیوند کبد در هر سال را دارد و اگر پزشک دوم پیوند کبد در این استان فعال شود این امر انجام شدنی است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در پیوند کبد بر خلاف سایر پیوندها، نگهداری از بیمار در دوران پس از عمل نیز بر عهده تیم جراحی است تصریح کرد: به این دلیل، پیوند کبد نیازمند حداقل دو جراح آموزش دیده در این رشته است.
این فوق تخصص پیوند کبد و مجاری صفراوی خاطرنشان کرد: با توجه به دوره طولانی و سخت فلوشیپی پیوند، جراحان تمایل چندانی به ادامه تحصیل در این رشته ندارند.
وی افزود: عمل جراحی پیوند کبد نیز پیچیدگی علمی و عملی خاص خود را دارد و 10 تا 14 ساعت به طول می انجامد.
صانعی با اشاره به اینکه دانش آموختگان رشته پیوند کبد و مجاری صفراوی نیز در کشور بسیار کم هستند گفت: به نظر می آید هر سال حدود هشت نفر در دانشگاه های علوم پزشکی شیراز و تهران در این رشته دانش آموخته می شوند.



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار