ایلام ؛

کاشت بی برداشت هندوانه / محصولی که روی زمین ماند

کشاورزان شهرستان گرمسیری دهلران محصول هندوانه خود را برداشت نکردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، جمعی از کشاورزان صیفی کار دهلرانی از خسارت صد در صدی به محصول صیفی خود سخن گفتند.

به گفته ی این کشاورزان ، به دلیل تگرگ ،سیل و آفت زردی وارد شده به مزارع هندوانه ، این محصول صیفی در تمامی مناطق شهرستان دهلران به طور کامل غیرقابل برداشت شده و روی زمین مانده است.

کاشت بی برداشت هندوانه / محصولی که روی زمین ماند

"علی الهایی "یکی از کشاورزان صیفی کار که 30 هکتار هندوانه کاشته است بابیان اینکه برای کاشت مزرعه ی خود در هر هکتار بالغ بر 80 میلیون ریال و درمجموع برای 30 هکتار 2700 میلیون ریال هزینه کرده است افزود: اکنون که زمان برداشت محصول رسیده است تمام هزینه ی صرف شده به ضرر تبدیل شده و هیچ درآمدی عایدم نشده است.

"منصورحیدری "کشاورز دیگر منطقه ی عین خوش ازفصل پربارش و بابرکت سال زراعی جاری گفت و اظهار داشت : امسال باتوجه به بارندگی های مطلوب در منطقه انتظار داشتیم در هرهکتار 6 تن هندوانه برداشت کنیم ، که اکنون تنها نظاره گر سطح وسیع مزارعی هستیم که مملو از هندوانه های زردو گندیده شده است.

کاشت بی برداشت هندوانه / محصولی که روی زمین ماند

"جاسم چنانی"یکی از جوانان فارغ التحصیل کشاورزی منطقه ی دشتعباس نیز از تلاش خود برای روی آوردن به سیستم آبیاری مدرن و مکانیزه برای کاهش مصرف آب در سطح مزارع و  افزایش بهره وری درسطح ، خبرداد و گفت: با کسب علم روز درحوزه ی کشاورزی و دریافت تسهیلات ، مزرعه ی خود را به سیستم آبیاری قطره ای با استفاده از نوار طیب مجهز کردم ولی با اتفاقی که برای مزارع صیفی افتاد تمام تسهیلات و تلاش و کار کارگران به هدر رفته و با سررسید وامها مواجه شده ام .

یکی دیگر از کشاورزان باتجربه وسالخورده ی دهلرانی گفت: تاجایی که اطلاع داریم صیفی جات جزء  محصولات کشاورزی بیمه شده نیست و صندوق بیمه مزارع صیفی را در ردیف بیمه محصولات کشاورزی قرار نمیدهد.

رضا ملکی مدیر جهادکشاورزی دشتعباس سطح زیرکشت صیفی وسبزی شهرستان را ۱۲۰۰ هکتار برشمرد وگفت : از این میزان ۳۰۰ هکتارخربزه و 537.5 هکتار هندوانه کاشت شده است.

کاشت بی برداشت هندوانه / محصولی که روی زمین ماند

وی با بیان اینکه این میزان سطح زیرکشت نسبت به مدت مشابه درسال گذشته 6.44 درصد رشد داشته ، افزود : ۹۰ درصد کاشت هندوانه این شهرستان درمناطق موسیان ودشتعباس است که بنابر وضعیت مطلوب بارش نزولات آسمانی انتظار می رفت با احتساب بازدهی 45 تن در هرهکتار  24190 تن هندوانه مرغوب از مزارع این شهرستان برداشت و باتوجه به همجواری بامهران ازطریق مرزبین المللی برای صادرات به کشور عراق عرضه شود که با حادث شدن سیل و بارش شدید تگرگ ، تمام محصول دچار خسارت و آفت زدگی شد و هیچ هندوانه ای از این مزارع برداشت نشده است.

انتهای پیام /ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.