در دیدار رحیم‌پور و معاون وزیرخارجه چین بر گسترش مناسبات تهران و چین تاکید شد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابراهیم رحیم پور که از کره شمالی عازم مغولستان بود به دعوت مقام چینی توقفی کوتاه در پکن داشت و عصر پنجشنبه با وی در محل وزارت امور خارجه چین دیدار کرد.

در این دیدار طرفین ضمن بررسی روابط سیاسی و اقتصادی دو جانبه، راههای تقویت و توسعه همکاری‌ها در ابعاد مختلف بویژه در دوران بعد از رفع تحریم ها را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادند.
رحیم پور در این دیدار با اشاره به وجود پیوندهای مستحکم تاریخی، سیاسی، فرهنگی و مردمی و همچنین پیشینه روابط خوب دو کشور در طول تاریخ، شرایط کنونی را برای گسترش همکاریها با توجه به اجرای برجام بسیار مناسب دانست.

وی از چین و ایران به عنوان دو دوست دوران سختی ها نام برد و تاکید کرد که این دوستی ها می تواند همانند قبل و حتی بهتر از گذشته گسترش و تداوم یابد.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه همچنین تصریح کرد که روابط دو کشور به لحاظ کیفی در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد و چین به عنوان شریک اول ایران از جایگاه ویژه ای نزد تهران برخوردار است.

«جانگ مینگ» معاون وزیر خارجه چین نیز با تاکید بر مناسبات خوب و رو به گسترش تهران و پکن، از حمایت چین جهت عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با عضویت ایران در این سازمان، دو طرف بتوانند همکاریهای خود را در سطح منطقه ای و بین المللی را بیش از پیش گسترش دهند.

وی همچنین قول داد که در اسرع وقت، تاریخ برگزاری کمیسیون مشترک سیاسی و اقتصادی دو کشور در سال جاری میلادی را که قرار است به میزبانی پکن برگزار شود، به اطلاع طرف ایرانی برساند.

طرفین همچنین در این ملاقات وجوه مختلف روابط و مهمترین موضوعات مورد علاقه دو کشور به ویژه روند همکاری مشترک سیاسی، اقتصادی، تجاری و ضرورت بهره برداری هر چه بیشتر از پتانسیل‌های همکاری دو کشور در عرصه های مختلف بویژه رفع مسائل مربوط به تسهیلات بانکی و مشکلات پیش رو تاکید کردند.

مسائل مربوط به مباحث فاینانس (تامین مالی) طرح ها، گسترش همکاریهای منطقه ای و بین المللی، مشارکت طرفین در طرح جاده ابریشم، عملیاتی کردن اسناد و توافقنامه های امضاء شده در جریان سفر بهمن ماه سال گذشته «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین به ایران از دیگر محورهای گفت وگوی طرفین بوده است.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه بعد از این ملاقات عازم کشور مغولستان شد.


انتهای پیام/
برچسب ها: وزارت خارجه ، چین ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار