آثار هنري برجسته‌اي با موضوع امام خمینی(ره) در موزه آستان قدس رضوي در معرض نمايش است که در اين ميان، تمثال‌هايي زيبا مزين به تصوير بنيانگذار انقلاب در ايام ارتحال ايشان مورد استقبال ويژه قرار گرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مسئول گنجینه قرآن و نفایس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در موزه هدایای مقام معظم رهبری آستان قدس رضوي، آثار هنري بي‌مانندي با موضوع رهبر کبير انقلاب حضرت امام خميني(ره) در معرض نمايش است که در اين ميان، هفت تمثال منحصر به فرد تصوير ايشان جلب نظر مي‌کند.

محمدرضا ساقي بااشاره به تابلوي قلمزني مزين به تمثال حضرت امام خميني(ره) گفت: تکنيک اين اثر، قلمزني و جُنده‌کاري بوده از جنس مس در ابعاد 76 در 96 سانتيمتر به دست «مهدي علمداري» ساخته شده است و شامل کتيبه‌هاي نام سازنده و قسمتي از متن وصيت‌نامه امام خميني (قدس سره) است با مضمون: «وصيت من به همه آن است که با ياد خداي متعال به سوي خودشناسي و خودکفايي و استقلال با همه ابعادش به پيش رويد و بي‌ترديد دست خدا با شماست. حضرت امام خميني (قدس سره).

وی گفت: همچنين در بخش ديگري از اين اثر، آيه «بسم الله الرحمن الرحيم، يا ايتها النفس المطمئنه، ارجعي الي ربک راضيه مرضيه، فادخلي في عبادي، وادخلي جنتي، صدق الله العلي العظيم» قلمزني شده است.

مسئول گنجينه قرآن و نفايس با اشاره به تابلویي حجمي این نمایشگاه افزود: اين تابلو طرح سه بعدي از تمثال حضرت امام خميني(ره) است که از جنس گچ به شيوه قالبي ساخته شده و اهدايي بهرام جليليان‌پور دانش در 1375 شمسي است.

ساقي با اشاره به تابلوی مينياتور و تذهيب به نمایش گذاشته در نمایشگاه گفت: اين تابلوي زيبا که بر روي نئوپان ايجاد شده است مزين به طرح شمسه شرفه‌دار بوده و بر زمينه افشان به طلا تمثالي از حضرت امام خميني(ره) را در بر گرفته است؛ اين اثر زيبا اهدايي آقاي اسکندرپور است.

وي افزود: تنديس حضرت امام خميني(ره) ساخته شده از گچ که تصوير چهره و نيم‌تنه ايشان را نشان مي‌دهد، به دست محمد شاهرخي از کرمان خلق شده و تقديمي محمد کريم کارآموز از رفسنجان است.

مسئول موزه هدایای مقام معظم رهبری این سازمان، به اثر ديگر با عنوان «کتاب الخميني قدس سره» اشاره کرد و گفت: جلد اين کتاب، به نوعي زيبا از جنس چوب ساخته شده و صفحات آن، گلاسه نخودي بوده چاپ انتشارات دارالهادي لبنان است؛ اين اثر اهدايي سيد علي موسوي از لبنان است.

وي بيان کرد: تابلوي تمثال حضرت امام خميني(ره) به سبک مينياتور که درون قاب خاتم‌کاري زيبايي قرار گرفته است، بشقاب چيني مزين به تمثال حضرت امام ره، و تابلوي مليله‌کاري فلز تصوير امام خميني(ره) که در زمينه مخمل مشکي چشم‌نوازي خلق شده است، سه اثر هنري ارزشمند ديگر در اين گنجينه است.

ساقی افزود: موزه هدایای مقام معظم رهبری شامل مجموعه‌‌ای از آثار هنری مانند تابلوهای خط و تذهیب، نقاشی، انواع ظرف و... است که توسط سران کشورهای خارجی، شخصیت‌های برجسته ایرانی و خارجی، هنرمندان و ارادتمندان به حضرت آیت‌‌الله العظمی خامنه‌‌ای (مدظله العالی) اهدا شده است.

یاد آوری می شوداین مجموعه ارزشمند در طبقه همکف ساختمان موزه قرآن و نفایس واقع در صحن کوثر حرم مطهر امام هشتم(ع) قرار دارد و عموم مردم می‌‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 12:30، پنج‌شنبه‌‌ها از ساعت 8 تا 11:30 و جمعه‌‌ها و ایام تعطیل از ساعت 8 تا 12 از موزه هدایای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بازدید کنند.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.