روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به مشکلات مالی فراروی ایران برای خرید هواپیما از شرکت‌های مختلف پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: مسئول فروش گروه هواپیماسازی ایرباس روز چهارشنبه اعلام کرد این شرکت در خصوص انعقاد قرارداد میلیارد دلاری فروش هواپیما به تهران با تردید و نگرانی هایی در زمینه مالی روبروست.

جان لی های, مدیر اجرایی در امور مشتریان شرکت ایرباس در این باره گفت: "ما باید به دنبال راه حلی برای خروج پول از ایران از طریق سامانه بانکی باشیم و این در حالیست که روند پیشرفت های حاصل شده تا کنون کندتر از حد انتظار بوده است."

بر اساس این گزارش, در حالی که ایالات متحده و دولت های اروپایی به دنبال ترویج معاملات با ایران هستند، بانک ها پس از رویارویی با جریمه های نقدی در جریان برقراری مراودات مالی با ایران در زمان تحریم ها از سوی قانون گذاران آمریکایی, تمایلی به مراودات مالی با تهران ندارند.

ایران با بالغ بر 80 میلیون نفر جمعیت و تقاضای رو به رشد برای سفر آن هم پس از پشت سر گذاشتن سال ها انزوا, یکی از نادرترین بازارهای بکر برای فروش ناوگان هواپیمایی جدید به شمار می رود.

لی های با فرسوده خواندن ناوگان هواپیمایی ایران, بر این باور است که این سامانه قدیمی نیازمند جایگزینی با مدل های جدید است و با بهبود اقتصاد کشور در وضع بهتری قرار خواهد گرفت.

فرهاد پرورش, مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر اظهار کرده است که مشکل بانکی یکی از بزرگ ترین موانع انعقاد قراردادهای خرید و فروش هواپیماست. ایران ایر همچنین در حال رایزنی با شرکت هواپیمایی بوئینگ, بزرگ ترین شرکت سازنده هواپیما در جهان, به منظور خرید بالقوه از آن است.

پرورش در گفت و گویی با وال استریت ژورنال با اشاره به این که ایران ایر و این شرکت هواپیمایی آمریکایی تاکنون دوبار بر سر میز مذاکره نشسته اند, رایزنی های صورت گرفته را امیدوار کننده خوانده و این در حالی است که وی نسبت به زمان انعقاد قرارداد اظهار نظر نکرده است.

مشکلات بانکی تنها گریبان گیر خرید و فروش ناوگان هواپیمایی نیست؛ به طوری که وجود این دست از مشکلات در میان شرکت های نفتی کشور با بانک های خارجی به چشم می خورد. در مواردی مشاهده شده است که شرکت های ایرانی ناچار به تهاتر کالا و یا برقراری ارتباط با بانک های کوچک تر شده اند.

پاتریک دی کاستلبایاک, مدیرعامل شرکت هواپیماسازی فرانسوی_ایتالیایی ART می گوید این شرکت قصد دارد با بکارگیری ترفند های بانکی شرایط فروش 40 فروند از هواپیماهای خود را به ایران فراهم کند و امیدوار است نخستین هواپیمای منطقه ای تا پایان سال جاری میلادی وارد ایران شود.

بر پایه این گزارش, حجم وسیع قرارداد ایرباس موجب شده است تا روند معاملات بدون وجود موسسات مالی بزرگ دشواری های بیشتری را تجربه کند. ایران اعلام کرده است که قراردادی مبنی بر خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس به ارزش 27 میلیارد دلار به امضا رسانده است.

به موجب این قرارداد، ایران تعدادی هواپیمای تک راهرو ایرباس و 12 فروند سوپرجامبو مدل A380 را به ارزش 432.6 میلیون دلار خریداری می کند که انتظار می رود پرداخت این رقم با اختصاص تخفیف همراه باشد.

تاخیر در روند اجرایی شدن قرارداد یاد شده توانایی ایرباس در پاسخ گویی به نیازهای فوری ایران در خصوص تامین ناوگان هواپیمایی را محدود کرده است. گرچه هواپیماهای درخواستی آماده تحویل هستند، از تعداد آن ها کاسته شده است.

به نوشته وال استریت ژورنال, کاستالبایاک با اشاره به این که بی میلی بانک ها تنها مانع موجود در معاملات هواپیمایی نیست, بیان کرده است که شرکت ایرباس و دیگر شرکت های هواپیمایی هنوز موفق به کسب موافقت دفتر کنترل دارایی های خارجی  وزارت خزانه داری آمریکا مبنی بر فروش ناوگان هواپیمایی به ایران نشده اند.

مسئولان ایرباس روز سه شنبه با اعلام این که این شرکت در خصوص تامین مجوز صادرات برای قرارداد فروش هواپیما پیشرفت هایی حاصل کرده است, تحقق قرارداد خرید و فروش هواپیما ها را نیازمند اقدامات سازنده بیشتری دانستند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
انتشار اوراق اجاره و اوراق صکوک در بورس برای تامین منابع مالی لازم جهت خرید ایرباس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
وقتی با یک صدم قیمت یه هواپیما میشه یه قطار سریع السیر خرید که با سرعت ۲۰۰ کیلومتر تهران تا مشهد رو ۴ ساعته بره چه نیازی به اینهمه جور ناز کشیدن اونا رو باید تحمل کنیم
آخرین اخبار