کشورهای عضو سازمان اوپک امیدوار هستند تولید نفت در سطح پایین تری محدود شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: ایران روز چهارشنبه اعلام کرد به رغم اینکه به سطح تولید نفت و صادرات قبل از تحریم ها نزدیک شده است، در نشست این هفته سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، به هیچ اقدام دیگر کشورهای عضو این سازمان در زمینه تثبیت میزان تولید نفت ملحق نخواهد شد. 

در ادامه این گزارش آمده است: تهران مانع اصلی برای حصول توافق در اوپک بر سر سیاست تولید در یک سال گذشته بوده است و به رغم درخواست های دیگر کشورهای عضو اوپک برای تثبیت میزان تولید، عرضه نفت خود را افزایش داده است. 

عربستان سعودی از استثنا قائل شدن برای ایران خودداری کرده است و تهران نیز می گوید باید اجازه داشته باشد تولید خود را تا سطح قبل از تحریم های غرب که بر سر برنامه هسته ای ایران وضع شده بود و اکنون لغو شده است، بالا ببرد.

خبرگزاری وزارت نفت ایران ، شانا، به نقل از مهدی عسلی ، نماینده این کشور در اوپک اعلام کرد :"ایران از تلاش های اوپک برای بازگرداندن ثبات به بازار با قیمت های عادلانه و منطقی حمایت می کند، اما خود را به هیچ گونه تثبیت تولید متعهد نخواهد دانست."

عسلی گفت :"درباره مسئله سهمیه بندی تولید بعد از تثبیت بازار می توان مذاکره کرد."

اوپک در نشست قبلی خود در دسامبر 2015 نتوانست بر سر سیاست تولید، از جمله سقف رسمی تولید، به توافقی دست یابد که این عملا به 13 عضو این سازمان اجازه داد هر اندازه که می خواهند نفت به بازار از قبل اشباع شده سرازیر کنند. 

در نتیجه، بهای نفت در ماه ژانویه به 27 دلار به ازای هر بشکه سقوط کرد، که پایین ترین سطح قیمت ها در یک دهه گذشته بود؛ اما از آن زمان قیمت ها به سبب کاهش عرضه در سطح جهان به حدود 50 دلار در هر بشکه افزایش یافته است.

این کاهش شامل تولید کنندگان نفت شیل در آمریکا نیز می شود که از سقوط قیمت ها به شدت متضرر شدند. همچنین آتش سوزی جنگلی در کانادا، حملات ستیزه جویان به خطوط نفت در نیجریه و کاهش تولید نفت ونزوئلا، در کاهش جهانی عرضه نفت دخیل بوده است. 

روز چهارشنبه یولوجیو دل پینو وزیر انرژی ونزوئلا هشدار داد کاهش عرضه به تقویت قیمت ها در ماه های اخیر کمک کرده است؛ اما با بازگشت بشکه های غایب، بازار جهانی ممکن است بار دیگر شاهد عرضه بیش از حد تقاضا شود.

دل پینو در وین پیش از نشست روز پنجشنبه اوپک به خبرنگاران گفت :"بیش از سه میلیون بشکه نفت از بازار حذف شده است. وقتی این شرایط در بازار وجود نداشته باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟"

دل پینو از طراحان اصلی پیشنهاد تثبیت میزان تولید در اوایل امسال بود، اما این طرح ماه آوریل پس از آن به شکست انجامید که عربستان سعودی اعلام کرد فقط در صورتی در آن مشارکت می کند که ایران نیز به آن ملحق شود.

وی گفت :"شما شاهد کاهش تولید کشورهای غیرعضو اوپک و اتفاقاتی هستید که در چند کشور رخ داد، اما تولید در سه یا چهار ماه گذشته ثابت مانده است. بنابراین، در عمل شرایط تثبیت میزان تولید محقق شده است."

تولید کنندگان اوپک و غیر اوپک از جمله روسیه، برای تایید توافق تثبیت تولید، که پیشتر مورد حمایت علی النعیمی وزیر نفت سابق عربستان سعودی بود،  به دوحه پایتخت قطر سفر کرده بودند.

پس از آن عربستان وزیر نفت خود را عوض کرد و خالد الفالح را به وزارت جدید انرژی منصوب کرد. 
فالح نخستین وزیر کشورهای اوپک بود که این هفته وارد وین شد و این نشانه آن بود که به رغم نگرانی ها در میان دیگر کشورهای عضو مبنی بر اینکه ریاض دیگر علاقه ای ندارد اوپک سازمان تعیین کننده میزان تولید باشد، وی این سازمان را جدی می گیرد. 

تاکنون فالح، کویت، قطر و امارات عربی متحده، از کشورهای متحد عربستان، اطلاعات زیادی درباره نشست روز پنجشنبه منتشر نکرده اند. 

انس الصالح، کفیل وزیر نفت کویت روز سه شنبه گفت وی علاقه مند است کشورهای اوپک و غیر اوپک برای کمک به توازن در بازار نفت با یکدیگر گفتگو کنند. 

وی افزود امیدوار است اعضای اوپک بتوانند بر سر یک نامزد جدید برای دبیر کلی این سازمان به توافق برسند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار