استفاده از تنباکو در سراسر جهان یک معضل بزرگ بوده و مشکلات فراوانی را برای مصرف‌کنندگان و پی دارد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، از روز جهانی منع تنباکو از سوی وزارت سلامت با همکاری نماینده‌های اداره ملی حفاظت از محیط زیست، شاروالی کابل، وزارت‌های سکتوری، سازمان صحی جهان، برخی اعضای های شورای ملی و اعضای کمیسیون کنترول تنباکو، تجلیل شد.

کسانی که از تنباکو استفاده می‌کنند بیش از دیگران به امراضی چون سرطان، فشار خون، امراض قلبی و تنفسی مزمن مبتلا می شوند.

ماده تنباکو حاوی ۴۰۰۰ ماده شیمیایی است که از جمله ۲۵۰ نوع آن به اثبات رسیده  می‌باشد و ۵۰ نوع دیگر سرطان زاست.

دکتر ناجیه طارق معین عرضه خدمات سلامت وزارت صحت عامه گفت: "در اکثر ولایات افغانستان به طور گسترده از طرف جوانان و نوجوانان و حتی دختران قلیون استفاده میگردد در حالیکه مطالعات اثرات چندین بار مخرب تر آن را نسبت به سگرت بالای صحت ثابت ساخته است چون قلیون دارای چندین نوع هیدروکربن دیگر می‌باشد."

مطالعات سازمان سلامت جهان در سطح دنیا نشان می‌دهد که حدود ۶ ملیون انسان سالانه از بابت استعمال تنباکو جان خود را از دست می‌دهند. بیشتر از ۵ میلیون نفر در  اثر استفاده مستقیم تنباکو و حدود بیشتر از ۶ صد هزار از اثر استفاده غیر مستقیم آن از بین می روند. به بیان ساده تر در هر ۶ ثانیه یک نفر جان خود را از بابت استعمال تنباکو از دست میدهد.

بیشتر از ۸۰ درصد مصرف کننده های تنباکو، در کشور های جهان سوم میباشند، زیرا در این کشورها تنباکو به نسبت مالیات ناچیز، ارزان و دسترسی به آن آسان است.

وزارت سلامت عامه افغانستان مطالعه ای را در سال ۲۰۱۱ به همکاری موسسه برنامه انکشاف صحی و اجتماعی در قسمت استفاده از تنباکو در میان افراد ۱۵ سال و بالا تر از آن در شهر کابل راه اندازی نمود که در آن تعداد افراد مصرف کننده تنباکو بیش از ۳۵ فیصد دریافت گردید. 

تصویب و توشیح قانون کنترل تنباکو یکی از اقدامات موثری در راستای کاهش استفاده تنباکو در کشور به شمار میرود. 

این قانون استفاده تنباکو را محدود می‌سازد و در آن بر منع اعلانات و اشتهارات تنباکو و محصولات آن از طریق رسانه ها، منع حمایت مادی و معنوی برای تنباکو و مسایل پیش زمینه ای مانند منع فروش، اعلام محلات ممنوعه مثل دفاتر دولتی، شفاخانه ها، موسسات غیر دولتی، رستورانت ها و هوتل و ایجاد یک کمیسیون خاص و تلاش های بین السکتوری وزارت های مختلف در جهت تقویت منع تنباکو تاکید صورت گرفته است.

وزارت سلامت عامه به همکاری وزارت های سکتوری و سازمان سلامت جهان کمیته تحقیقی را برای تهیه پلان ها، انکشاف رهنمود ها و پروژه‌ها و تهیه علایم منع استفاده و پیام های اگاهی از اضرار آن تشکیل داده و علاوه بر آن کمیسیون بین الوزارتی را برای اقدامات چندین سکتوری نیز تاسیس نموده است.

همچنان در این مراسم، مصطفی ظاهر رئیس اداره ملی حفاظت محیط زیست، چمن شاه اعتمادی عضوی ولسی جرگه، داکتر ریچارت پیپرکورن نماینده سازمان صحی جهان و شماری دیگری پیرامون موضوع صحبت نموده، حمایت شان را در راستای کنترول و منع استفاده از تنباکو و محصولات آن ابراز داشتند.


انتهای پیام/ 
برچسب ها: افغانستان ، قلیون ، جوانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار