تحقق اقتصاد مقاومتی در استان با وجود ظرفیت ها با چالش های فراوانی روبه روست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ به گفته کارشناسان استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به منابع عظیم نفت،گاز، آب،جنگل ها و مراتع، صنایع دستی و ظرفیت های کشاورزی مستعد توسعه است.

وجود 11 هزار میلیارد متر مکعب روان آب در طول سال، یک میلیون و 700 هزار هکتار جنگل و مرتع، صنایع دستی بومی از قابلیت های این استان چهارفصل برای بهبود وضعیت معیشتی مردم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان این که سالانه 750 هزار تن محصول کشاورزی در استان تولید می شود، گفت: نبود بازار فروش و کمبود تسهیلات بانکی از موانع افزایش تولیدات کشاورزی در این استان است.

جعفر گوهرگانی افزود: افزایش خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی مهمترین راهبرد دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی در این بخش است.

وی افزود: در دولت یازدهم 10 محصول مهم از سوی جهاد کشاورزی در کشور برای خرید تضمینی ردیف اعتباری گرفته اند، که کار خرید تضمینی گندم، کنجد و دانه روغنی کلزا در کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون در حال انجام است.

وی اظهار کرد: از این سه محصول خرید دو محصول دانه های روغنی کلزا و کنجد برای نخستین بار در این استان انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: پس از سالها کار خرید چغندر قند از کشاورزان این استان در مهر ماه پیش بینی شده است.

گوهرگانی بیان کرد: امسال تاکنون 47 هزار تن گندم از کشاورزان این استان خریداری شده است.
وی بیان کرد: با انجام خرید تضمینی کشاورز از وجود بازار فروش محصول خود اطمینان بیشتری دارد و به همین دلیل رغبت بیشتری برای کشت و زرع دارد.

وی با بیان این که یکهزار و 500 نفر برای اجرای طرح های تولیدی در بخش های دام، طیور، صنایع تبدیلی و شیلات متقاضی تسهیلات بانکی هستند بیان کرد: اختصاص تسهیلات بانکی برای رونق زیرساخت های کشاورزی راهکاری برای افزایش تولیدات کشاورزی است.

مدیر شیلات کهگیلویه و بویراحمدگفت: از سال گذشته تاکنون 60 مجوز پرورش ماهی در این استان صادر شده ولی همه متقاضیان این واحدهای تولیدی در انتظار دریافت تسهیلات بانکی هستند.

یزدان پناه افزود:برای راه اندازی این مزارع به تسهیلات سرمایه در گردش ، غذای ماهی و بچه ماهی نیاز است .

یزدان پناه با اشاره به اینکه طرح پرورش ماهی گرمابی در حوضچه ها و مزارع کشاورزی در شهرستان های گچساران ، کهگیلویه و باشت در دستور کار شیلات استان است، گفت: مجوز سه طرح ماهی خاویاری نیز در شهرستان های دنا و گچساران بویژه در حاشیه رودخانه خیرآباد گچساران صادر شده است.

وی گفت: برای اجرای این طرح ها 450 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: فراهم کردن زمینه صادرات صنایع دستی یکی از برنامه های دولت برای حمایت هنرمندان در این استان است.

محمود باقری افزود: تلاش برای افزایش و صادرات گلیم به عنوان دست بافته سنتی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد به کشورهای اروپای غربی ، آسیای شرقی و حوزه خلیج فارس از برنامه های امسال این دستگاه متولی برای رونق صنایع دستی است.

وی با بیان اینکه هم اکنون چهار هزار نفر از بانوان در این استان به بافت گلیم مشغول هستند، افزود : هر بافنده بطور میانگین هر پنج روز یک عدد گلیم یک و نیم متری می بافد.

وی گلیم کاموایی، پشمی و مرینوس را از مهمترین تولیدات گلیم بافان استان برشمرد و گفت : قیمت هر کدام از این بافته ها، بسته به نوع جنس ، ابعاد و رنگ آن بین 100 تا 400 هزار تومان است.

باقری افزود : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تلاش می کند با آموزش های به بافی و راه اندازی بازارچه فروش صنایع دستی در یاسوج و گچساران به افزایش تولید دست بافته کمک کند.

مسئول توسعه گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کشت گیاه دارویی آنغوزه در این استان ظرفیت ایجاد 10 هزار فرصت شغلی را دارد.

سلیمان محمدی افزود: قابلیت کشت گیاه دارویی آنغوزه در 200 هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که بر اساس برآوردهای کارشناسی هر 20هکتار می تواند یک شغل ایجاد کند.

وی با اشاره به سازگاری کشت گیاه دارویی آنغوزه با اقلیم های متفاوت این استان تصریح کرد: در صورت تامین اعتبار دو میلیون ریالی برای هر هکتار از مراتع می توان زمینه تولید این گیاه پردرآمد را فراهم کرد.

محمدی ابراز کرد: این اعتبار برای تامین بذر و پرداخت حق الزحمه کارگران مورد نیاز است.
وی بیان کرد: در هر هکتار مراتع زیر کشت آنغوزه سالیانه 160 کیلوگرم شیرابه آنغوزه تولید می شود.

محمدی گفت: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم شیرابه گیاه دارویی آنغوزه 800 هزار ریال است.

وی با اشاره به نیاز نداشتن گیاه دارویی آنغوزه به آبیاری اظهار کرد: مراقبت از گیاهان کشت شده و طولانی بودن زمان کپه کاری تا برداشت از چالش های این بخش است که ضرورت مشارکت سرمایه گذاران ، دولت و مرتع داران را دو چندان کرده است.

وی گفت: صیانت از گیاهان کشت شده در برابر چرای دام مساله اصلی در کشت گیاهان دارویی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: مرتع داران این استان 450 میلیارد ریال از کشت گیاهان دارویی آنغوزه و باریجه کسب کردند.

عزت الله بهشتی فر افزود: طرح کشت گیاهان دارویی آنغوزه و باریجه سال 93 در هشت و هزار و 500 هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد اجرا شد.

وی اظهار کرد: این میزان درآمد با اجاره دادن مراتع به بهره برداران استان های دیگر در طول یک سال نصیب مرتع داران این استان شده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال 94 تاکنون بیش از 845 طرح اقتصاد مقاومتی در این استان اجرا شده است.

رضا رنجبر افزود: بیش از 130 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح ها هزینه شده است.

وی بیان کرد: کارخانه های ریسندگی و بافندگی، طرح پرورش شتر مرغ ، کارگاه تولیدی پرورش قارچ، پرورش زنبور عسل ،مزرعه پرورش زعفران از مهمترین طرح های اقتصاد مقاومتی است که با مشارکت مردم و پرداخت تسهیلات کم بهره از سوی بسیج سازندگی راه اندازی شده است.

رنجبر اظهار کرد:با اجرای این طرح ها زمینه اشتغال مستقیم یک هزار و 500 نفر فراهم شده است.

وی ابراز کرد: براساس برنامه پیش بینی شده امسال نیز 845 طرح اقتصاد مقاومتی در کهگیلویه و بویراحمد اجرا شود.

رنجبر ابرازامیدواری کرد: با اجرای این طرح ها زمینه اشغال به کار یک هزار و 500 نفر دیگر فراهم شود.

وی میزان اعتبار پیش بینی شده طرح های اقتصاد مقاومتی سال جاری در این استان را 130 میلیارد ریال ذکر کرد.

رنجبر با اشاره به اهمیت اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی در ایجاد اشغال و افزایش تولید افزود: تلاش برای جذب اعتبارات پیش بینی شده از اولویت های های اصلی بسیج سازندگی در سال جاری است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: دستگاه های اجرایی استان طرح هایی که باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی اجرا شوند را در قالب منشور پروژه لیست کرده و به این سازمان اعلام کنند.

حسن نوروزی افزود: بر اساس منشور پروژه مشخصات کامل طرح هایی که قرار است در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در کهگیلویه و بویراحمد اجرا شوند باید از سوی دستگاه اجرایی این استان مشخص و اعلام شود.

وی بیان کرد: در نظام نامه نیپا (نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی) کهگیلویه و بویراحمد پیشنهاد داده شده طرح هایی ارائه شوند که در قالب منشور پروژه تعریف شده باشند.

نوروزی اظهار کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی این استان است.

وی عنوان کرد: هر دو هفته یکبار گزارش اقدام ها، فعالیت ها و عملکرد دستگاه های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد در زمینه تهیه و تدوین پروژه هایی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در این استان دریافت شده و در قالب مقاطع سه ماهه نیز گزارش پیشرفت فیزیکی آنها به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور اعلام می شود.

نوروزی ابراز داشت: برای مدیریت و فرماندهی هر چه مطلوبتر اقتصاد مقاومتی در کهگیلویه و بویراحمد چارچوبی در این استان طراحی شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: به همین منظور ذیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی این استان چهار کارگروه شامل تحول اداری، پژوهش و فناوری، هماهنگی امور اجتماعی و فرهنگی، هماهنگی امور عمرانی و زیربنایی و هماهنگی امور اقتصادی تشکیل و فعال شده است.

نوروزی گفت: وظیفه این کارگروه های چهارگانه نظارت بر تعریف و تدوین پروژه های پیشنهادی از سوی دستگاه های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی بیان کرد: این کارگروه های چهارگانه در صورت تایید پروژه های پیشنهادی دستگاه های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد آنها را به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور ارسال می کنند.

نوروزی اظهار کرد: ذیل این کارگروه های چهارگانه نیز در هر کدام از دستگاه های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد یک کارگروه با عضویت مدیر اداره مربوطه به عنوان رئیس آن، نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به عنوان دبیر آن و دیگر اعضا تشکیل و فعال می شود.

وی عنوان کرد: در دستگاه های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد و در قالب این کارگروه پروژه هایی تعریف شده و در کارگروه های چهارگانه استان بررسی و در صورت تصویب به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور اعلام خواهند شد.

نوروزی ابراز داشت: پس از تصویب هر پروژه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور دستگاه اجرایی کهگیلویه و بویراحمد باید منشور آن را طراحی و در اختیار سازمان مدیریت و برنامه ریزی این استان به عنوان دبیرخانه قرار دهد تا در سند اقتصاد مقاومتی استان و در قالب منشور پروژه تدوین شود.

انتهای پیام /ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.