سی‌ان‌ان: رقه، آماج حملات دوستان و دشمنان برای آزادی از چنگ داعش

شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی به حملات متعدد گروه‌های نظامی به شهر رقه برای آزادسازی آن از دست تروریستهای داعش پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی به قلم "تیم لیستر" نوشت: دو گروه نظامی که با یکدیگر رقابت شدیدی نیز دارند برای آزادسازی شهر رقه سوریه با یکدیگر متحد شده‌اند. ارتش سوریه که از سوی روسیه حمایت می‌شود از قسمت جنوب غربی رقه به پیشروی‌هایی دست یافتند و نیروهای کُرد مبارز که از سوی آمریکا حمایت می‌شوند از قسمت‌های شمالی در حال پیشروی به رقه هستند. 

هر دو این گروه‌های نظامی قصد آزادسازی رقه را از دست تروریست‌های داعش دارند. فشار بر روی تروریست‌هایی که در رقه کمین کرده‌اند، هر روز بیشتر می‌شود. فشار بر داعش فقط به شهر رقه محدود نمی‌شود. ارتش عراق نیز در فلوجه ضربات سنگینی به تروریست‌ها وارد کرده است. نبرد سنگینی میان نیروهای ارتش عراق و تروریست‌های داعش در شرق موصل (شمال عراق) در جریان است و شرایط تروریست‌ها در هر دو کشور سوریه و عراق روز به روز بدتر می‌شود. در این میان غیرنظامیانی که در شهرهای تحت تسلط داعش گرفتار شده‌اند با خطرات فراوانی مواجه هستند.

پیش‌بینی می‌شود اگر حادثه غیرمنتظره‌ای که موجب نابودی داعش می‌شود رخ ندهد، آزادسازی رقه دست‌کم تا سال 2017 به طول می‌انجامد. این نخستین بار در تاریخ نیست که رقه آماج حملات قرار می‌گیرد. رقه همواره مورد توجه فرمانروایان نیز قرار داده است. "هارون الرشید" در اواخر قرن 8 میلادی پس از تصرف رقه خلافت خود را در آن بنا نهاد. خلافت هارون الرشید بیشتر مناطق شمالی آفریقا، سوریه و عراق را در بر می‌گرفت.

رقه در زمان حمله مغول‌ها در سال 1265 میلادی کاملا تخریب شد و سال‌های زیادی به طول انجامید تا به مرکز کشاورزی و صنعتی سوریه تبدیل شود. پس از اینهمه، گروه تروریستی داعش اوت 2013 (شهریور 92) را اشغال کرد و بیش از 200 هزار نفر سکنه آن تحت محاصره تروریست‌ها قرار گرفتند.

از زمان آغاز بحران داخلی سوریه، رقه بارها مورد حمله گروه‌های مسلح قرار گرفت که تعدادی از آنها گروه‌های شورشی بودند. تصرف رقه مهمترین دستاورد داعش در سوریه محسوب می‌شود. داعش خلیفه خودخوانده خود را در این شهر مستقر کرد. داعش از همین شهر چند عملیات تروریستی را در اروپا برنامه‌ریزی کرد.

آمریکایی‌ها مایل نیستند ارتش سوریه و هواداران "بشار اسد،" رئیس جمهور این کشور، پیش از دیگران موفق به فتح رقه شوند. آمریکا با تجهیز و پشتیبانی نیروهای کرد تلاش می‌کند زودتر از هر گروه دیگری به رقه دست یابد. ارتش سوریه نیز برای حفظ تمامیت ارضی و جلوگیری از دخالت نیروهای خارجی بر موفقیت در جبهه رقه متمرکز شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار