اصفهان؛

زباله ها به نابودی زمین دامن می زنند

انباشت زباله ها، آلودگی و تخریب محیط زیست را به همراه دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازاصفهان،مشکل آلودگی محیط زیست ریشه در نخستین روزهای زندگی اجتماعی انسان بر روی زمین دارد اما تنها چند دهه است که آدمی سیمای تهدید گر زباله را شناخته و برای برطرف کردن آثار آن دنبال راه چاره است.

به سراغ رفتگر شهرداری رفتم تا نظر او را در این باره جویا شوم.

میرزا علی مردیها که دل پری از انباشته شدن زباله ها داشت گفت: در گذشته مردم هر کالایی را بارها و بارها به کار می بردند آنان هیچ گاه فکر نمی کردند از چیزی تنها یکبار استفاده کنند اما در شرایط کنونی اشیایی ما را احاطه کرده است که برای دور انداخته شدن ساخته می شوند نظیر: کیسه های پلاستیکی، پاکت های کاغذی، انواع پوست آدامس و شکلات و میلیون ها موادی که برای تولید به انرژی نیاز دارند.

رفتگر 50 ساله شهرداری راست می گفت زباله ها که خود به خود ناپدید نمی شوند برای خلاص شدن از شر زباله ها، آنها را دفن می کنند یا اینکه در کوره های زباله سوزی می ریزند که این سوزاندن همراه با تولید گازهای خطرناک است و خاکستر بر جای مانده از آن هم بدون مشکل نیست.

گرم صحبت با رفتگر بودم که ناگهان مینا ربیعی یکی از دوستداران محیط زیست که در این گزارش مرا همراهی می کرد گفت: خانواده ما به جای ظروف پلاستیکی از ظروف چینی و بلور استفاده می کنند و تا جایی که امکان دارد، کیسه های پلاستیکی به کار برده نمی برند یا برای استفاده مجدد آن را نگه می دارند.

ستوده حفیظی یکی دیگر از دوستداران محیط زیست نیز به جمع ما پیوست و بیان داشت: هنگام نوشتن یا طراحی کردن از هر 2 روی صفحه استفاده می کنم و کاغذ های باطله را به مراکز بازیافت یا به خریداران اینگونه کالاها تحویل می دهم.

خانم خانه داری که نمی دانست چه موادی قابلیت بازیافت دارد، گلایه اش را برای ما مطرح کرد و گفت: چند سالی است که تفکیک زباله به سرگرمی شهرداری ها برای تحریک افکار عمومی تبدیل شده است اما این نوع انگیزش مردم بدون آموزش همگانی حفظ محیط زیست، در حد شعار باقی می ماند و جامعه از آن بهره ایی نمی برد.

سخن خانم خانه دار جرقه ایی در من بوجود آورد، تا ببینم فرهنگ بازیافت در میان کارکنان اداره ها و شرکت ها جا افتاده یانه.

به سراغ ابراهیم خلیلی کارمند یکی از اداره ها رفتم و مسئله ایی که ذهنم را به خود مشغول کرده بود با او مطرح کردم.

او در پاسخ به سوال من بیان داشت: با وجود اینکه در اداره ها کاغذ های مرغوبی استفاده می شود اما موسسات بازیافت برای جمع آوری کاغذ به میزان کم نمی آیند امیدوارم روزی برنامه بازیافت اداره ها و شرکت ها با جمع آوری زباله همراه شود.

برای مشخص شدن آینده بازیافت استان، خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری شهرداری شهر اصفهان به گفتگو نشست.

علاقه مندان از اجرای طرحی برای بازیافت با هزینه ایی بالغ بر 1 میلیارد ریال به منظور تشویق بیشتر مردم به تفکیک زباله تا پایان سال جاری در شهر اصفهان خبر داد.

به گفته وی دستورالعمل ِ اجرایی به شکلی در نظر گرفته شده است که تشویق، تنبیه، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در این زمینه را به دنبال خواهد داشت و این اقدام باید در قالب برنامه ایی با همکاری تمام شهرداری های استان پیگیری شود زیرا پسماند یک معضل بزرگ زیست محیطی است.

معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری شهرداری شهر اصفهان بازیافت زباله را روند مثبتی اعلام و بیان کرد: بازیافت از سرازیری مواد به مکان های دفع زباله و کوره های زباله سوزی جلوگیری می کند و 50 درصد آلودگی آب و 20 درصد آلودگی ناشی از تولید را کاهش می دهد.

آقای علاقه مندان صرفه جویی در مواد خام و مخارج حمل زباله را از دیگر فواید بازیافت دانست و گفت: جمع آوری، حمل و سوزاندن 1 تن زباله هزینه های زیادی در بر دارد اما بازیافت سبب شکسته شدن هزینه ها می شود به عنوان نمونه: با بازیافت 1 تن شیشه 135 لیتر نفت صرفه جویی داریم.

وی تبدیل زباله به کمپوست را یکی دیگر از راه های کاهش مقدار زباله عنوان کرد و افزود: امروزه تولید کمپوست در شرایط هوازی به دلیل اثرات نامطلوبی که دارد از بین رفته است و این فرآیند به صورت هوازی و با استفاده از تکنولوژی های جدید انجام می شود.

معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری شهرداری شهر اصفهان سود روزانه بازیافت زباله را 30 میلیون و 600 هزار ریال بیان کرد و گفت: با فرهنگ سازی در زمینه مسائل زیست محیطی بین مسئولین و مردم می خواهیم حجم عظیمی از زباله ها را به صورت بازیافت به چرخه اقتصاد بازگردانیم.

علاقه مندان با بیان اینکه استان اصفهان در تفکیک زباله پیش رواست اظهار داشت: تولید زباله در اصفهان روزانه هزار و 150 تن است که تنها 12 درصد آن بازیافت می شود در این میان سهم شهرنشینان در تولید زباله 3 برابر بیشتر از روستائیان است.

وی هر زباله ای را قابل بازیافت دانست و خاطر نشان کرد: 80 ایستگاه ثابت و سیار در اصفهان وجود دارد که مردم می توانند زباله های تفکیک شده خود را به این مراکز تحویل دهند.

معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری شهرداری شهر اصفهان با اشاره به اینکه دفن مستقیم زباله در اصفهان وجود ندارد گفت: گاهی زمین های زراعی یا اکوسیستم های آسیب پذیر با دفن زباله نابود می شود در برخی نقاط هم شیرابه های زباله همراه با آبهای جاری در محل های دفن نشت می کند و ذخایر زیرزمینی را آلوده می سازد.

گذشتگان ناآگاهانه محیط زیست را آلوده کردند ما هم آگاهانه بلایی بدتر بر سر آن می آوریم در حالی که می توانیم با حفظ محیط زیست ایرانی سرسبز و سربلند را به فرزندانمان بسپاریم.



انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.