روحانی در جمع مردم آذربایجان غربی:

مردم در انتخابات به افراط گرایی "نه" گفتند/دریاچه ارومیه به دست مردم آذربایجان احیا شد

رییس جمهور گفت: مردم در انتخابات اخیر با رای خود به خشونت و افراط گرایی "نه" گفتند.

دنیای سیاست، دنیای عرضه امتیاز دادن نیستبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان با حضور در جمع مردم ارومیه ضمن سلام و درود به مردم دلاور این سرزمین اظهار داشت: در سرزمینمان ایران و به ویژه در خطه‌های مرزی و آذربایجان غربی همواره شاهد افتخارآفرینی‌های مردم دلاور این سرزمین بوده‌ایم.

روحانی با بیان اینکه مردم ایران دو انتخابات بزرگ را همزمان پشت سر گذاشتند تصریح کرد: حضور شکوهمند مردم در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، به ویژه در منطقه آذربایجان و آذربایجان غربی نشانگر اعتماد مردم به مجریان کشور وجود رقابت سالم در انتخابات در سرزمین ماست.

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: اگر اعتماد به مجریان و رقابت سالم وجود نداشته باشد، بی‌تردید انتخابات شکوهمند نخواهد بود. مردم ما با 62 درصد به طور متوسط در کشور و 66 درصد در آذربایجان غربی پای صندوق انتخابات آمدند که این بدان معناست  مردم ما گرچه یکصدایی را نمی‌پسندند و صداهای متنوع و گوناگون در این کشور است اما در عین حال حاکمیت واحد ملی سراسر کشور را فراگرفته است. 

وی با تأکید براینکه مردم سرزمین ما در این انتخابات شکوهمند آری‌ها و نه‌هایی اعلام کردند یادآور شد: این انتخابات شبیه انتخابات سال 92 بود." آری" مردم ما در این انتخابات به این بود که در این سرزمین خواهان بهبود معیشت، همصدایی و وحدت مسئولین برای توسعه و رونق اقتصادی این سرزمین هستند. همچنین آری مردم بدان معنا بود که آنها در این سرزمین دنبال فرهنگ و هویت اسلامی و فرهنگ و هویت ملی هستند.

روحانی "نه" مردم در انتخابات را به خشونت و افراطی گری دانست و افزود: نه مردم در انتخابات به این بود که ما در این سرزمین خواهان رشد و ترقی هستیم نه شعارهای بی‌محابایی که بتواند رابطه مردم را با جهانیان با شکاف مواجه کند. این هنر نیست که ما به گونه‌ای عمل کنیم که دشمنان خودمان در سراسر جهان را علیه خودمان متحد کنیم و حتی شرایطی را فراهم کنیم که سایر کشورهایی که به طور سنتی سالها با ما سابقه دوستی داشتند در شورای امنیت، سازمان ملل در کنار خصم ما آمریکا دست به تحریم ملت بزرگ ایران بزند.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه دنیای سیاست دنیای عرضه امتیاز دادن نیست خاطر نشان کرد: سیاست دنیای امتیاز گرفتن و شرایط مناسب برای کار، اشتغال و حرکت مردم به سمت تعالی است چرا کاری کنیم که مردم ما از حقوق مسلم خودشان محروم بمانند.

وی متذکر شد: در این استان بزرگ جوانان تحصیل‌کرده دانشگاهی ما اعم از دختر و پسر نگران اشتغال هستند، مردم ما در این مقطع تاریخی به فکر این بوده که مسیر برای صادرات کالای ایرانی به کشورهای همسایه پوشیده شود.

روحانی افزود: اولین قدمی که دولت یازدهم در این راستا گذاشت این بود که دروازه‌هایی که دشمن به روی ملت ایران بسته بود باز کرد و راه صادرات و رونق اقتصادی با برداشتن تحریم‌ها برای فعالیت مردم پوشیده شد.

رئیس قوه مجریه با تاکید بر اینکه ما امروز در شرایط دیگری قرار داریم اظهار داشت: شما شاهد هستید که امروز کشورها و شرکت‌های مختلف به طور مداوم در رفت و آمد با کشورمان هستند و در ماه‌های اولیه اجرایی شدن برجام شاهد اولین قدم‌های سرمایه‌گذاری در ایران هستیم.

روحانی تاکید کرد: ما برای این که قدم‌های لازم را برای حرکت اقتصادی برداریم گرچه نیازمند زمانیم اما در عین حال در همین قدم‌های اولیه می‌بینیم کشورهایی که در سال‌های گذشته سهم ما را از نفت و معیانات گازی گرفته بودند امروز قدم به قدم در حال حرکت به سمت شرایط قبل از تحریم هستند.

رئیس جمهور کشورمان ضمن امیدواری از اینکه امسال دارای رشد اقتصادی مناسبی خواهیم بود تصریح کرد: مهمترین هدف دولت اشتغال جوانان و رونق اقتصادی است مردم با آمدن در پای صندوق‌های اخذ رای خواستار این هستند دولت و ملت و دولت و مجلس با همکاری قوای سه‌گانه دست به دست هم مشکلات کشور را رفع کنند.

روحانی با بیان اینکه امروز روزی نیست که به مسائل حاشیه‌ای پرداخته شود اظهار کرد: مردم نمی‌خواهند این جناح و آن جناح به مسائل حاشیه‌ای دست دوم بپردازند بر این اساس برنامه اصلی ما رونق اقتصادی است تا جوانانمان بتوانند در مسیر رونق اقتصادی قرار گرفته و پیشرفت کنند.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به اینکه امروز باید تنش‌زدایی داخلی از بین رفته و بر انسجام تاکید کنیم تصریح کرد: برای ما اقوام مختلف هیچ تفاوتی ندارند و به همه آنها باید با چشم واحد و مساوی نگاه کرد این دولت اجازه نخواهد داد که فرقی میان اقوام گذاشته شود تمامی اقوام ایرانی مانند شاخه‌های یک درخت تنومند به نام ایران هستند.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: امروز در یک نقطه عطف تاریخی قرار گرفته‌ایم توطئه‌ای که در سال‌های گذشته استکبار ستیزان علیه ما طراحی کرده‌ بودند به علت بی‌تدبیری برخی کشورها ما در چاله تحریم افتاده بودیم اما امروز از این پیچ تاریخی عبور کردیم و شاهدیم که امنیت و ثبات در کشورمان با وجود ناامنی در کشورهای همسایه برقرار است.

روحانی افزود: آذربایجان و بویژه آذربایجان غربی همواره سمبل همزیستی مسالمت‌آمیز بین مسلمان و غیرمسلمان، بین شیعه و سنی و بین اقوام مختلف بوده و امروز بهتر از روزهای گذشته خواهد بود.

رئیس جمهور کشورمان گفت: استان بزرگ آذربایجان غربی با 967 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای عزیز همسایه‌مان ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان به عنوان پایانه اصلی صادرات کشور به کشورهای منطقه باید باشد، بنده در اینجا اعلام می‌کنم دولت یازدهم متعهد است که روز به روز روابط مرزی و مرزهای آذربایجان غربی از تمرچین گرفته تا بازرگان و پل دشت، در همه جا و همه مرزها رونق اقتصادی به پا کند.

روحانی با بیان اینکه ما در اینجا برای صادرات تشویق‌های لازم را انجام خواهیم داد اظهار داشت: صندوق توسعه ملی 600 میلیارد تومان با بهره‌ ده درصد برای صادرات در این استان اختصاص داد. آذربایجان غربی استانی است که دارای یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت با بارندگی متناسب بالای سیصد میلیمتر و با چهار میلیارد متر مکعب تنظیمی پشت سدهای استعداد فراوانی را برای صادرات انواع محصولات باغی و کشاورزی به کشورهای منطقه را دارد.

وی افزود: در این سفر اعلام می‌کنم که برای توسعه کشاورزی و مهار آب و فعالیت‌های پای سد و ایستگاه‌های پمپاژ برای سال 95 و 96 در بخش کشاورزی و آبیاری 580 میلیارد تومان اختصاص خواهیم داد.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: طرح‌هایی که در زمینه‌های کشاورزی سال 95 و 96 اجرا خواهد شد، 12 هزار اشتغال مستقیم و هزاران اشتغال غیرمستقیم به وجود خواهد آورد که 200 هزار تن انواع محصولات کشاورزی را افزایش خواهد داد و تا پایان امسال 15هزار هکتار از اراضی آبی و مستعد کشاورزی این استان به سیستم‌های نوین آبیاری و مدرن تجهیز خواهد شد.

وی افزود: در سفری که قبل از انتخابات 24 خرداد سال 92 به شهر زیبای ارومیه داشتم، در آن روز باشکوه، شما مردم عزیز از خادم آینده‌تان استقبال کردید و امروز هم در خیابان‌های ارومیه با استقبال شکوهمندتان مرا شرمسار محبت خود کردید،حدود یک ساعت و نیم که من مسیر فرودگاه تا این ورزشگاه را طی می‌کردم  سراسر شاهد محبت و مهر مهمان‌نوازی مردم آذربایجان غربی بودم.

روحانی با بیان اینکه قبل از انتخابات در شهر ارومیه به شما وعده دادم و گفتم که اگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شوم اولین مصوبه‌ام در دولت راجع به احیای دریاچه ارومیه خواهد بود، اضافه کرد: حال باید بگویم که به وعده‌ام وفا کرده‌ام و در اولین جلسه دولت یازدهم بحث دریاچه ارومیه و احیای آن را مطرح کردم و امروز هم با هواپیما از بالای این نگین آذربایجان غربی عبور کردم، اگر شرایط سال‌های قبل به همان روال ادامه پیدا می‌کرد در این سه سال برنامه‌های مدون این دولت درباره دریاچه ارومیه اجرا نمی‌شد، امروز دریاچه ارومیه می‌بایست 120 سانتیمتر دیگر کاهش پیدا می‌کرد.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: در شرایط بحران دریاچه ارومیه برای محیط زیست این استان و استان‌های همجوار که حدود 14 میلیون نفر جمعیت کشور را دربرگرفته، این مسئولیت را پذیرفتیم اما امروز دریاچه ارومیه به همت همه مسئولین و مردم ده سانتیمتر از مقدار آب سال 92 افزایش یافته و همه تلاش‌ها بر این است تا قدم به قدم احیای این دریاچه را دنبال کنیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه 17 دستگاه اجرایی کشور مسئول احیای دریاچه ارومیه هستند تاکید کرد: دانشگاهیان، دستگاه‌های دولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد، کشاورزان، صنایع و مردم شهر و روستا همه کمک کردند و دست به دست  هم دادند تا امروز به این باور برسیم که دریاچه ارومیه احیا و آباد خواهد شد.

رئیس قوه مجریه افزود: آن روز که من به ارومیه آمدم جوانی به بنده گفت که فلانی اگر به داد دریاچه ارومیه نرسیم ما در دست نوشته‌هایمان برای فرزندان و نوه‌هایمان می‌نویسیم روزگاری در این اینجا آب وجود داشته و دریاچه بوده است، امروز من به این جوان اعلام می‌کنم دیگر باید برای نسل آینده بنویسیم دریاچه احیا شده ارومیه به دست مردم غیور آذربایجان احیا شده است.

 رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: امروز آب دریاچه ارومیه در مقایسه با سال گذشته  و در همین روز 46 سانتی‌متر افزایش پیدا کرده و این بدان معنا است که ما دریاچه ارومیه را احیا خواهیم کرد.

روحانی با بیان اینکه مردم عزیز، ما همه توان خودمان را برای احیای ایران عزیزمان به کار خواهیم گرفت تاکید کرد: ایران روز به روز به همت شما مردم نسبت به گذشته آبادتر خواهد شد.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به اجرایی شدن ده طرح عمرانی، صنعتی و کشاورزی در شهرستان ارومیه اظهار داشت: امروز دو طرح بزرگ صنعتی و پتروشیمی افتتاح خواهد شد.

وی با مورد خطاب قرار دادن مسئولین این استان اظهار داشت: آذربایجان غربی به عنوان استانی امنیتی تلقی نکنیم و برنامه‌های امنیتی اجرایی نکنیم و بدانید امنیت این استان و ایران در سایه توسعه خواهد بود  شما مردم غیور اگر امروز امنیت دارید به خاطر وحدت کشور، نیروهای مسلح زیر لوای اسلام و ولایت فقیه است.

روحانی با بیان اینکه تمام اقوام ایرانی با مذاهب و ادیان مختلف زیر یک پرچم هستند اظهار داشت: در فروردین سال 58 همگی پای صندوق اخذ رای آمدند و 98.2 به جمهوری اسلامی رای دادند امروز نیز باید زیر پرچم نظام همان 98.2 و بلکه بیشتر باشد.

رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: مبادا کسی به فکر تفرقه و شکاف بین مذهب شیعه و سنی و قوم ترک و کرد باشد برای ما همواره سربلندی میهنمان در سایه اتحاد و همدلی در اولویت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
آقای روحانی شفافسازی کنید که منظور از افراطی کدام شخصیت یا اشخاص انقلاب است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
مرگ بر ضد ولایت فقیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
یاشاسین روحانی
آخرین اخبار