وزارت امور خارجه گفت ظرفیت‌های دیپلمات‌های افغان باید ارتقا یابد و انستیتوت دیپلماسی در این راستا آموزش‌های علمی و مسلکی را ارائه می‌کند.

صلاح الدین ربانی: ظرفیت‌های دیپلمات‌های افغان باید ارتقاء یابد
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، وزیر امور خارجه بعد از ظهر یکشنبه در شصتمین سالروز تاسیس انستیتوت دیپلماسی این وزارت که با حضور شماری از دیپلمات‌های داخلی و خارجی در کابل برگزار شد، گفت این انستیتیوت مکان مناسبی برای ارتقای ظرفیت کارمندان وزارت امور خارجه می باشد.

وزیر امور خارجه افزود این انستیتیوت باید به اکادمی دیپلماسی چهار ساله ارتقا پیدا کند.

براساس گفته‏‌های وزیر امور خارجه افغانستان در لحظات حساس تاریخی قرار دارد و نیاز است کارمندان این وزارت اصول و مبانی علم سیاست و روابط خارجی خویش را در راستای پیگیری اهداف و منافع ملی کشور در سطح منطقه و جهان بنا کنند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد پیگری آموزش های نوین در تمام عرصه ها به خصوص برای دیپلماتهای کشور ضروری است و آنان باید بیاموزند چه طور از  اهداف کلی کشور حمایت کنند.

« رنگین دادفر اسپنتا» وزیر پیشن امور خارجه نیز در این مراسم گفت هر دیپلمات جوان و همچنان دیپلمات های با تجربه و بزرگ کشور باید داشته های علمی خود را با علم جدید برابر سازند.

اسپنتا خاطر نشان کرد مسایل پیچیده سیاسی، اقتصادی و نظامی در سطح بین الملل هر روز در حال تغییر است و بدون شک یک دیپلمات باید آگاهی کامل پیرامون این موضوعات داشته باشد.

او هم چنان تاکید کرد که باید افراد تحصیل کرده، متخصص در دستگاه دیپلماسی کشور انتخاب شود.

انستیتیوت دیپلماسی افغانستان زمینه ماستری و آموزش های طولان مدت را برای دیپلمات های کشور آماده می سازد.

 بنابر گفته های مقامات وزارت امور خارجه سالانه ۱۵ دیپلمات برای آموزش ماستری به کشور امریکا و چین و ۵ دیپلمات به آلمان فرستاده می شوند.

گفتنی است انستیتوت دیپلماسی وزارت امور خارجه برای اولین بار در سال 1344 به ابتکار سردارمحمد نعیم، وزیر خارجه وقت، با هدف بالا بردن دانش دیپلماتیک کارمندان این وزارت تحت عنوان "موسسه خدمات ديپلماتيک"  تاسیس شد.

این موسسه با تنفيذ اساسنامه جديد در سال ۱۳۵۴ به نام "موسسه ديپلماسی" و به تعقیب آن درسال ۱۳۶۸ هجری خورشیدی با تدوین اساسنامه جدید که با در نظر داشت اهداف و وظایف اصلی ترتیب یافته بود، به عنوان "انستیتوت دیپلماسی" تا کنون به فعالیت خود ادامه داده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار