به گزارش خبرنگار
دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشریه آمریکایی
The National Interest در مقاله خود درباره یک سلاح روسی به ناتو هشدار داد که باید از آن ترسید. این نشریه آمریکایی خاطرنشان کرد که منظورش سری ماشینهای رزمی پشتیبانی تانک ترمیناتور است که بر اساس تانک
تی 14 موسوم به
آرماتا ساخته شده است.
مجتمع صنایع دفاعی روسیه تعداد زیادی از وسایل نقلیه را بر اساس پلتفرم آرماتا و T90 ساخته است و از جمله تانک ترمیناتور برای پشتیبانی تانکها در نبرد علیه ماشینهای زرهی و نفر در مناطق صعبالعبور در نظر گرفته شده است. در مقاله نشریه آمریکایی خاطرنشان میشود که ایالات متحده از انواع کاملا مشابه چنین ماشینهای رزمی برخوردار نیست.
شاید نزدیک ترین نوع ماشین مشابه آمریکایی ترمیناتور، ماشین رزمی М3 باشد، اما این خودروی زرهی را در بهترین حالت میتوان مشابه بد نامید. نشریه The National Interest در پایان تصریح کرد ماشین رزمی پشتیبانی تانک ترمیناتور دشمن بزرگ آمریکاییها در میدان نبرد خواهد بود.
دشمن بزرگ آمریکاییها با نام نابودگر
در اواخر سال 2004، هنگامی که سرگی ایوانف (وزیر دفاع روسیه) صحبت از اضافه شدن نسل جدید تسلیحات به ارتش روسیه در سال 2005 کرد، به اضافه شدن ترمیناتور هم اشاره داشت. مهندسان دفتر طراحی ماشین آلات حمل و نقل اورال که خود جزئی از زیر مجموعه Uralvagonzavod، بزرگترین کارخانه تانکسازی روسیه میباشند، کار بر روی توسعه ترمیناتور را انجام دادند. مختصصان نظامی بر این عقیده هستند که ظرفیتها و قابیلتهای بالای ترمیناتور دو برابر راندمان ۶ دستگاه وسیله نقلیه زرهی و 40 سرباز پیاده میباشد. به گفته سخنگوی وزارت دفاع روسیه، ترمیناتور باعث افزایش 40 درصدی راندمان گردانهای تانک شده است.
این خودروی زرهی در روسیه به منظور پشتیبانی از یگانهای زرهی و افزایش کارایی آنها طراحی و تولید گردیده است و در سال 2005 نمونههای اولیه آن جهت تستهای اولیه تحویل نیروهای روسیه گردید. ترمیناتور میتواند تاکتیکهای میدان نبرد را به سرعت تغییر دهد و به همین دلیل میتواند کارایی یگانهای زرهی را بسیار افزایش دهد.
این خودرو از شاسی استاندارد تانک T 90 استفاده میکند . این خودرو زرهی در داخل روسیه و در بین نیروهای مسلح این کشور با استقبال مواجه شده است و به زودی شاهد به کارگیری این تانک پشتیبانی در لشکر های زرهی روسیه خواهیم بود. این خودرو مجهز به انواع تسلیحات متنوع است که هر کدام برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار میگیرند، همین امر باعث شده است که این خودرو در میدان نبرد بسیار انعطافپذیر باشد و میتواند اهداف چندگانه را مورد هدف قرار دهد.
چرا ترمیناتور ساخته شد
فلسفه ساخت ترمیناتور نیز به جنگ اول چچن بر میگردد که در این جنگ ضربات زیادی بر لشکرهای زرهی روسی وارد گردید. روسها به این نتیجه رسیدند که تانکها در جنگهای شهری بسیار آسیبپذیرند؛ به همین دلیل ترمیناتور این ضعف تانکها را در نبردهای شهری پوشش میدهد. نبردهای خونین در پایخت چچن (گروزنی) نتیجهای جز یک تراژدی بزرگ برای ارتش فدرال روسیه به همراه نداشت. انهدام صدها دستگاه تانک روسیه توسط جنگجویان چچنی در خیابانهای باریک و دیگر محلات گروزنی ارتش روسیه را واداشت تا بازنگری جدی نسبت به عملکرد پرهزینه خود داشته باشد. متخصصان نظامی روسیه به صورت ابتکاری از سیستم ضد هوائی خودکششی شیلکا در جهت برطرف کردن ضعف حمایت و پشتیبانی از تانکها برآمدند.
این سلاح 4 لول 23 م م قادر بود تا بازده خوبی در فراهمسازی آتش و دیوارهای دفاعی داشته باشد، اگرچه بدنه شیلکا در برابر آتشهای ضد زره ضعیف نشان میداد زیرا برای عملیات تهاجمی طراحی نشده بود. به علاوه، شیلکا مهمترین نقطه ضعف در این مورد را داشت: شیلکا قادر به انهدام تانک نبود.
ترمیناتور یا BMPT قادر است تا از خندقهای 3 متری و دیوارهای فروریخته 2 متری به راحتی عبور نماید. سخنگوی وزارت دفاع اسرائیل از تمایل کشور خود برای بهرهبرداری از چنین سیستمی پرده برداشت. مقامات رسمی اسرائیل اظهار داشتند که علاقهمند به بستن قراردادی با روسیه برای به کارگیری این سیستم در تانکهای MERKAVA خود که در مناطق مسکونی فلسطین به کار میروند میباشند؛ اگرچه اسرائیل بعدها اعلام داشت که متخصصان این کشور خود قادر به توسعه چنین سیستمی میباشند.
طبق پیمان نیروهای مسلح متعارف اروپا CFE، روسیه حق دارد تا 6350 دستگاه تانک و 11280 وسیله نقلیه زرهی در منطقه خود داشته باشد. BMPT نه تنها یک تانک نیست بلکه یک نفریر زرهی هم نیست. ترمیناتور؛ ماشین زرهی در کلاس جدیدی است. در پیمان CFE دقیقا تعداد واحدهای تسلیحاتی در اروپا را مشخص کرده است. از این رو تا مشخص شدن کلاس ترمیناتور، روسیه این حق را دارد تا هر اندازه که لازم بداند از این ماشین زرهی جدید خود در منطقه قفقاز استفاده کند.
این خودرو با زرههای واکنشگر و قابل تعویض ساندویچی از نوع فولاد کامپوزیت محافظت شده است. معمولا در نبردهای شهری از هر دو نمونه زره در ساختمان این خودرو استفاده میشود ، چرا که در نبردهای شهری خطر بیشتری این خودرو را تهدید میکند، اما در نبردهای خارج شهر معمولا تنها از زرههای واکنشگر استفاده میشود.
لایه داخلی این خودرو از جنس کولار است که در برابر تهدیدات بسیار عالی عمل میکند . همچنین در برابر عوامل NBC به طور کامل مقامت دارد. سطح امنیتی این خودرو کاملا برابر با سطح امنیتی تانکها است. این خودرو دارای یک برجک هرمی شکل و سرنشیندار است که این تسلیحات بر روی آن قابل حمل است. دو توپ 30 میلیمتری به عنوان سلاح اصلی خودرو . این توپ ، همان توپ 2A42 میباشد که بر روی هلیکوپتر روسی هاواک نصب شده است، همچنین IFV های BMP نیز از این توپ استفاده میکنند. این توپ در مجموع با 900 گلوله لود میشود. یک تیربار کالیبر 7.62x54 mm R به منظور مقابله با نفرات دشمن و درگیری با استحکامات سبک دشمن. این تیربار به صورت موازی با توپهای دو لول 30 میلیمتری و دقیقا در بالای آن قرار دارد. این تیر بار با 2000 گلوله لود میشود. دو نارنجکانداز اتوماتیک 30 میلیمتری از نوع AGS 17 D و یا AGS 30 که علیه نفرات و استحکامات نیمه سبک دشمن به کار میرود. این نارنجکانداز با 600 گلوله لود میشود. تعداد چهار لانچر موشک ضدتانک 130 میلیمتری از نوع 9M121 ATAKA T که دو به دو در طرفین برجک نصب میشود.
ترمیناتور با داشتن این تسلیحات متنوع میتواند به سرعت کارایی خود را تغییر دهد و همچنین بهترین تاکتیک رزمی را در میادین نبرد به اجرا گذارد. توپ دو لول 30 میلیمتری خودکار این خودرو دارای حالت DUAL FEEDER است و میتواند با دو نوار فشنگ از سمت راست و چپ تغذیه شود . این خاصیت به این دلیل در این توپ تعبیه شده است که دو نوع فشنگ با کارایی مختلف برای این توپ در نظر گرفته شود ، به عنوان مثال گلوله 30 میلیمتری از نوع API در یک سمت به منظور نفوذ در استحکامات دشمن در نظر گرفته میشود و در سمت دیگر از گلولههای APDS به منظور نفوذ در زرهها استفاده میشود. این توپهای بهبود یافته دارای ریتم آتش 600 گلوله در دقیقه میباشند. موشکهای ضد تانک که در این تانک در نظر گرفته شدهاند، مدل 9M121 ATAKA T هستند.
این موشکها دارای انواع مختلفی از سرجنگی مثل سرجنگی HEAT، سرجنگی دو مرحلهای ، HE FRAG و سر جنگیهای آتشزا میباشد. این موشکها دارای برد 5 کیلومتر میباشند. ترمیناتور میتواند به طور همزمان با سه هدف درگیر شود، هر سه این درگیریها به صورت جدا از هم صورت میگیرد. سیستم کنترل آتش این خودرو همان سیستم کنترل آتش تانک T 90 است که البته به صورت مجزا برای استفاده همزمان از تسلیحات در نظر گرفته شده است . این سیستم کنترل آتش توان درگیری با اهداف را در شب و روز دارا میباشد. این تانک دارای 5 خدمه است. ترمیناتور از موتور دیزل مدل V92S2 با قدرت 1000 اسب بخار استفاده میکند که البته در مدلهای جدیدتر از یک موتور تقویت شده که دارای 1200 اسب بخار قدرت است، استفاده میکند. این موتور دارای قابلیت استفاده از سوختهای مختلف است.
مشخصات
وزن: ۴۷ تن
طول: ۶٫۹۶ متر
عرض: ۳٫۴۶ متر
ارتفاع: ۲٫۱۰ متر
سرعت: ۶۵ کیلومتر بر ساعت
برد: ۵۵۰ کیلومتر
موتور: W92S2 diesel/ 736kW
خدمه: ۵ نفر
ترمیناتور با الکل هم کار میکند
سوخت اصلی این موتور گازوئیل است که در صورت نبود آن با بنزین، نفت سفید، مازوت، سوخت جت و حتی الکل هم کار میکند. روسها در ساخت موتورهای MULTI FUEL تخصص زیادی دارند، موتور MNPK – R 195 H که بر روی جنگنده SU 39 نصب شده است نیز دارای این خاصیت میباشد. این موتور در صورت نبود سوخت جت برای پرواز ، میتواند از گازوئیل، بنزین، نفت سفید، الکل، نفت سیاه و حتی روغن نباتی هم برای پرواز خود استفاده کند . با آنکه آمریکا و روسیه در زمینه ساخت جنگنده با هم رقابت تنگاتنگی دارند، اما هنوز در آمریکا مشابه این هواپیما و موتور ساخته نشده است.
ترمیناتور علاوه بر موتور، دارای واحد نیروی کمکی نیز میباشد که میتواند در مواقعی که موتور اصلی خودرو خاموش است، سیستمها را روشن نگه دارد. تیغههای مینیاب نیز برای این خودرو طراحی شدهاند که در صورت نیاز بر روی این خودرو قابل نصب میباشند . این تانک با یک بار سوخت گیری دارای 550 کیلومتر برد می باشد، که البته با نصب مخازن سوخت جدا شدنی در قسمت پشت این خودرو میتواند تا 800 کیلومتر هم ادامه دهد. حداکثر سرعت جادهای این خودرو نیز 65 کیلومتر است. گفتنی است ترمیناتور دارای 47 تن وزن می باشد.
گزارش از حمیدرضا قربانی
انتهای پیام/