نیویورک تایمز نوشت عربستان سعودی با سیاست‌های خود، تاثیرات منفی بسیاری را در جهان ایجاد کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: عربستان برای سال های طولانی سیاستگذاران آمریکایی را در موقعیتی دشوار قرار داده است. این کشور که متحدی اصلی برای آمریکا محسوب می شود، تاکنون با کمک ها و سلاح های آمریکایی از خطر در امان مانده و در همین مدت زمان میلیون ها دلار برای گسترش وهابیت، یک ایدئولوژی خطرناک که باعث وقوع حادثه 11 سپتامبر شد و امروز نیز در راس اعتقادات گروه تروریستی داعش قرار گرفته است، در جهان هزینه کرده است.

یکی از آخرین قربانیان عربستان، "کوزوو" است. این کشور با جمعیت 1.8 میلیون نفری، بالاترین درصد افرادی را که به داعش پیوسته اند به خود اختصاص داده است. از سال 2012، در حدود 314 شهروند این کشور به داعش پیوسته اند. در میان آن ها می توان به 2 عامل انتحاری، 44 زن و 28 کودک اشاره کرد.

نشریه تایمز در گزارشی نوشت این تعداد بالا، به دلیل هزینه های بسیار عربستان و سایر کشور های متحد آن در گسترش وهابیت در کوزوو رخ داده است. در حالی که هیچ مدرکی مبنی بر کمک مستقیم به داعش و یا تشویق شهروندان برای پیوستن به این گروه وجود ندارد، تایمز نوشت گروه های تندرو مبالغ بسیاری برای گسترش باورهایشان در میان جوانان هزینه کرده اند. "فاتوس ماکولی"، رئیس پلیس ضد تروریسم کوزوو، در مصاحبه ای با این نشریه اظهار کرد: مشکل اصلی افرادی هستند که به بهانه حمایت از اسلام، به تشویق خشونت می پردازند.

در حالی که آمریکا در سال 2008 به آزادی کوزوو و شکل گیری دموکراسی در این کشور کمک کرد، استفاده سعودی ها از آن به عنوان محلی برای پرورش تروریست ها نشان از سیاست های ضد و نقیض و دوگانه متحدان واشینگتن در خاورمیانه دارد.

کوزوو، که در سال 1999 پس از چندین ماه درگیری نظامی و حمایت ناتو از صربستان جدا شد، جامعه ای بردبار محسوب می شود. پس از جنگ، سنت های معمول این کشور در معرض تهدید سیاست های عربستان، کشوری که با تبلیغ وهابیت خشونت را گسترش می دهد، قرار گرفته است.

در حالی که بیشتر جمعیت کوزوو در مقابل تبلیغات عربستان مقاومت کرده اند، کارشناسان اظهار کرده اند کمبود مشاغل، مشکلات سیاسی، فساد و امید کم به دولت، جوانان این کشور را در میان قربانیان احتمالی قرار داده است.

مشخص نیست چرا مسئولان آمریکا و کوزوو، زودتر در مقابله با این وقایع اقدام نکرده اند. حملات 11 سپتامبر باعث شد بخشی از خطرات تندرویان روشن شود. تعدادی از سازمان های عربستانی واقع در  کوزوو پس از این حادثه تعطیل شدند. سعودی ها، که اکنون حمایت خود را از کوزوو کاهش داده اند، اظهار کردند مساجد، موسسات خیریه و تعلیم گرانش را تحت کنترل بیشتری قرار داده اند. حتی در صورت صحیح بودن این موضوع، کشورهای کویت، قطر و امارات متحده عربی همچنان حمایت خود از تندروها در کوزوو را افزایش داده اند.

به نظر می رسد کشورهای عربی سنی، از میزان خطراتی که تندروها برای آن ها به همراه خواهند داشت آگاه نیستند. هرچند سعودی ها برای حفظ قدرت خود به وهابیت وابسته اند، داعش این پادشاهی را به تخریب اسلام متهم کرده است. از سال 2014 تاکنون، 20 مورد عملیات تروریستی، که بیشتر آن ها از سوی داعش طرح ریزی شده، در عربستان رخ داده است.

دولت کوزوو، با همکاری آمریکا، در تلاش است با تندروها مقابله کند. این کشور قوانین ضد تروریسم جدیدی را تصویب کرده، با پولشویی به مقابله پرداخته و تحقیقات پلیسی را افزایش داده است. در همین راستا تعداد شهروندان این کشور که در هفت ماه گذشته به داعش پیوسته اند، به صفر رسیده است. با این حال فعالیت های تبلیغاتی تندروها در پایتخت کوزوو همچنان ادامه دارد و این کشور برای حفظ آزادی و سنت های خود راه درازی در پیش دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۰۸ خرداد ۱۳۹۵
حج واجب برید اما خواهشا کسایی که بیش از یک بار میرن بدونند دارن پول تیر آدم کش های تو سوریه وعراق جور میکنند
آخرین اخبار