تک فرزندی جامعه را به سمت سالخوردگی می برد.

تک فرزندی و پیامدهای آن

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ از جمله آثار وپیامدهای منفی کاهش جمعیت تغیییر ساختار جمعی وبه اصلاح پیر شدن جمعیت کشور ودر نتیجه عدم رشد وتوسعه اقتصادی است بدین معنا که انتقال هرم سنی جمعیت از جوانان به سالخوردگی در شرایطی است که محرکه اصلی وکلیدی توسعه منابع انسانی است.


زیرا اگربه راستی دولتی بخواهد در خدمت مردم باشد ودر تلاش برای توسعه اقتصادی جامعه باشد ازهمه توان وظرفیت منابع ملی سرمایه وزیرساخت های سخت افزاری ونرم افزاری را به درستی  برای افزایش جمعیت جامعه و شتاب روند توسعه اقتصادی به کار می برند.

زیرا مهم ترین نیاز اولیه توسعه اقتصادی وجود نیروی جوان وفعال وکارآمد است بنابراین کاهش جمعیت موجب پیری جمعیت است که خود مانعی برای رشد وتوسعه اقتصادی خواهد بود .

به عبارت دیگردر شرایط کنونی که جامعه اسلامی گسل کاهش جمعیت مواجه است .

این امر عامل مهمی برای عقب ماندگی وعدم توسعه کشور است.

خانه سالمندان جای که خیلی ها خواسته یا ناخواسته وارد اونجا شدن اما هستند افرادی که بخاطر داشتن تک فرزندی وگذر از تنهای به خانه سالمندان رو آوردند.

یک روانشناس درهمدان گفت :افرادی که در جوانی تصمیم به تک فرزندی می گیرند در دوران پیری تصمیم انتخاب دیگری ندارند ومجبور هستند خانه سالمندان را انتخاب کنند.

فرهمند با بیان اینکه سیاست های کاهش جمعیت تا حد پیدایش خانواده های تک فرزند ازاین منظر امری نامطلوب خواهد بود افزود: کنترل جمعیت منجر به هسته ای شدن وتک فرزندی شدن خانواده ها شده است واین خود تابعی از اولویت یافتن رفاه ولذت مادی است.

مدیر ثبت احوال با توجه به اینکه مقوله جمعیت را باید جدی گرفت گفت : اگر مقوله جمعیت را امروزه جدی نگریم طبیعا در آینده بسیار نزدیک در سال  1930 به پیری جمعیت دچار خواهد شد.

طبق تحقیقات بچه های که در خانواده های تک فرزندی زندگی می کنند جامعه پذیری شان با اختلال مواجه است .زیرا امکانات اقتصادی در چنین خانواده های فقط به یک یا دوفرزند اختصاص می یابد.

چنین فردی خود را عادت نمی دهد که خواسته های خود رامحدود کند وبا دیگرفرزندان مشارکت وارتباط وتعامل داشته باشد و بیشتر این بچه های بی مسولیتی در این خانواده ها تربیت می شود.

انتهای پیام/ م


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.