رئیس اداره محیط زیست شهرستان ازنا گفت : یک بهله جغد شاخدار که در چنگال کلاغها گرفتار شده بود پس از تیمارداری چند ساعته توسط هم استانی ازنایی به اداره حفاظت محیط زیست تحویل داده شد که در دامان طبیعت رهاسازی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ درویشی افزود: زیستگاه این پرنده در مناطق جنگلی به سر برده و در آشیانه های متروک با روی زمین تخمگذاری می کند.

وی گفت: ضمن تشکر از این کارمند زیست محیطی امور مالیاتی ازنا از طبیعت دوستان درخواست داریم در صورت مشاهده هر گونه تخلف زیست محیطی و موارد مشابه با شماره تلفن گویای 1540 محیط زیست لرستان تماس بگیرند.

در ایران در جنگل های شمال تولید مثل کرده و زمستان ها، به صورت مهاجر در نواحی شمال شرق و مناطق مرکزی تا جنوب و فارس دیده می شود.

این پرنده نیازی به برنامه ی ویژه حفاظتی ندارد، اما بررسی وضیعت پراکندگی و تولید مثلش ضروری است.

اندازه جغد شاخدار (گوش دراز) 35 سانتی‌متر استتنها جغدی است، با اندازه متوسط که گوشپرهای درازی دارد .درحالت نشسته با واسطه گوشپرهای بلندش به آسانی قابل شناسایی است.گاهی اوقات هنگام استراحت گوشپرهایش را جمع می کند.سطح پشتی آن پر از لکه‌ها و خال‌های نخودی و قهوه‌ای مایل به خاکستری ، و سطح شکمی آن نخودی رنگ با رگه‌های تیره وراه‌های عرضی ظریف است .

از جغد جنگلی به وسیله سر زاویه‌دار ، گوشپرهای بلند و بدن لاغرتر و چشم‌های زرد نارنجی ( نه سیاه ) مشخص می شود .

زیر تنه اشت خط دار و زیر بال ها نخودی با رگه های قهوه ای تیره است. در پرواز بال‌ها و دمش در مقایسه با جغد جنگلی بلند‌تر می نماید . بال‌زدنش پردامنه و پیچ و تاب دارد، و بر روی جبهه های هوا سر می خورد.تفاوتش با جغد جنگلی در هنگام پرواز است، که در این حالت، بال ها بلندتر و خم بال ها کمتر است. همچنین لکه تیره رنگی روی خم بال ها و قاعده شاهپرها، به رنگ قهوه ای نارنجی دیده می شود.روزها در انبوه شاخ و برگ درختان استراحت می کند یا به‌طور قائم و نزدیک به تنه درخت روی شاخه‌ها می نشیند . معمولا درخت های سوزنی برگ را انتخاب می کند.از پستانداران کوچک ، پرندگان و حشرات تغذیه می کند . در بعضی نقاط هنگام پاییز یا زمستان ، به صورت دسته‌های کوچکی گرد هم به استراحت می پرازند .

جغد تالابی از جغد شاخ دار (گوش دراز) پرجثه‌تر و گوشپرهایش خیلی کوتاه‌تر می باشد، به واسطه شکل سر از جغد تالابای تمیز داده می شود.

انتهای پیام/م

برچسب ها: نجات ، جغد ، شاخدار ، شهروند ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار