معاون برنامه ريزي توسعه شهري و امور شورا گفت: شهردار تهران تاکنون چندین بار موضوع انتقال راه آهن به حومه شهر را مطرح کرده اما وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی فعلا با این موضوع نظر موافق ندارند.

ناصر امانی معاون برنامه ريزي توسعه شهري و امور شورا در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه یکی از وظائف مهم شهرداری تهران اصلاح و بهسازی منظر و سیمای شهری است، اظهار داشت: هر سازه فیزیکی که منظر و سیمای شهر را زشت و آلوده کند، شهرداری باید در خصوص آن طرح اصلاحی تهیه و مشکل را حل کند.

وی با بیان این که شهرداری تهران باید در خصوص افزایش زیبایی شهر اقداماتی انجام دهد، افزود: یکی از معضلات مهم در شهر علاوه بر بحث منظر شهری بحث های اجتماعی و فرهنگی حومه جنوبی شهر بوده که به دلیل ایستگاه راه آهن ایجاد شده است.

معاون برنامه ريزي توسعه شهري و امور شورا اضافه کرد: راه آهن در حومه جنوبی شهر مجموعه ای است که علاوه بر زشت کردن سیمای شهر، باعث به وجود آمدن آثار سوء اجتماعی، فرهنگی، بزهکاری و همچنین شکاف بین دو طرف خط راه آهن شده است.

امانی با تاکید بر این که در دوره دوم شهرداری و شورا، شهرداری تهران پیشنهاد انتقال ایستگاه راه آهن را از مرکز شهر مطرح کرده است، گفت: به شورا پیشنهاد کردیم که مطالعه ای صورت گیرد تا از طریق آن بتوان ایستگاه راه آهن تهران را از مرکز شهر که نقطه اتصال جنوب (ابتدای خیابان ولی عصر(عج) و شمال شهر تهران است، به حومه شهر منتقل کنیم.

وی با بیان این که موضوع انتقال راه آهن از مرکز شهر در دست بررسی است و کمیسیون حمل و نقل شورا نیز با این موضوع موافق هستند، یادآور شد: قالیباف شهردار تهران تاکنون چندین بار این موضوع را مطرح کرده اما وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی فعلا با این موضوع نظر موافق ندارند.

معاون برنامه ريزي توسعه شهري و امور شورا ادامه داد: بحث های کارشناسی انجام شده چراکه شهرداری در خصوص این موضوع استدلال های خاص خود را دارد اما شرکت راه آهن هم استدلال های خود را مانند اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته و پایتخت های دنیا هم راه آهن در مرکز شهر است، دارد.

امانی با بیان این که این موضوع در حالی مطرح می شود که بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا از سوخت دیزیلی استفاده نمی کنند و راه آهن آنها برقی است، تصریح کرد: راه آهن کشورهای پیشرفته دنیا آلودگی هوا و آلودگی صوتی ایجاد نمی کند و همچنین خط راه آهن به شکلی به مرکز شهر آمده که آثار سو اجتماعی و  فرهنگی ندارد، اما در تهران این موضوع معکوس است.

وی با تاکید بر این که اگر سیستم راه آهن مرکزی ما در شهر تهران منطبق با سیستم های پیشرفته دنیا شود، گفت: بدون شک شهرداری تهران از این موضوع استقبال می کند.

معاون برنامه ريزي توسعه شهري و امور شورا به طرح انتقال راه آهن اشاره کرد و گفت: این موضوع باید بین شهرداری تهران و شرکت راه آهن به صورت مشترک طراحی و اجرایی شود.

معاون شهردار تهران افزود: اگر موضوع انتقال راه آهن نهایی شود یک مشاور انتخاب می کنیم تا طرح را مطالعه و بر اساس زمانبندی مشخص کند که چه زمان می توان راه آهن را به حومه شهر منتقل کرد.

وی با تاکید بر اینکه هنوز کار مطالعاتی برای انتقال راه آهن انجام نشده است، افزود: اما شهرداری تهران آمادگی دارد که به صورت مشترک با وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن کار مطالعه و طراحی را انجام دهد.

معاون شهردار تهران با بیان این که بیشترین آلودگی هوا و آلودگی صوتی جنوب شهر تهران به دلیل وجود راه آهن و فرودگاه مهر آباد است، گفت: اگر راه آهن به حومه شهر منتقل شود ایستگاه های مرکزی جنوب شهر را را به فضای سبز تبدیل خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۵
یا باید بروز بشه این قطار های کاملا فرسوده ،یا از شهر خارج بشه، صد در صد کسانی که مخالفت می کنند با نوسازی یا جابجایی راه اهن تهران،در نزدیکی ریل راه آهن زندگی نمی کنند
آخرین اخبار