همایش ملی توسعه محله های شهری با هدف باز افرینی و ساماندهی محلات و بافتهای تاریخی قزوین ، برگزار شد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران، از قزوین؛مدیر پژوهشکده میراث فرهنگی ایران در این مراسم ، طوفان خانه به دوشی را مهمترین عامل مخل شکل گیری جامعه شهری دانست .

همایش ملی توسعه محله های شهری

 بهشتی اضافه کرد : تعویض متعدد منزل باعث می شود که زمان لازم برای اشنایی با همسایه ها و هم محلیها را نداشته باشیم و همین امر یکی از دلایل کمرنگ شدن مفهوم محله و هم محلی است .

وی  افزود : محله تداوم سکونت است و تا به نسل سوم نرسد سرنوشت مشترک ایجاد نمی شود .

 کیا فر استاد دانشگاه و مدرس دانشگاه  کالیفرنیای امریکا دیگر سخنران این مراسم هم گفت : زیر بناهای اقتصادی ، حرکتهای جمعیتی و حرکت به نقاط جدید شهری ، پایین امدن سطح درامدها و عدم توجه مدیریت شهری به محله ها باعث نقصان کیفیت شهری شده است .

کیا فر با بیان اینکه ما می توانیم مفهوم محله را دوباره زنده کنیم اضافه کرد : نقش محله در بازسازی تاریخ و فرهنگ مردم و انتقال به اینده بسیار موثر است .

همایش ملی توسعه محله های شهری

وی با اشاره  به مفهوم باز زنده سازی  گفت :  در مناطق شهری بافتهای قدیمی و بافتهایی که باید نگهداری شوند ، نیاز به باز زنده سازی دارند  .

کیافر اضافه کرد : بافت های قدیمی که جوابگوی نیازهای امروز هستند را می توان تغیر کاربری داد و نیازی به تخریب ندارند.

وی افزود : در بافتهای تاریخی از تخریب قسمتهایی که با خصوصیات زندگی امروز منطبق نیست ، نباید ترسید .

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان هم در این  همایش  گفت :   شهر قزوین 12 محله دارد که توانسته است در مسیر دگرگونی شهرها موجودیت خود را پس از قرنها حفظ کند .

همایش ملی توسعه محله های شهری

حضرتی ها گفت : راه ری ، راه کوشک، پنبه ریسه  و زرگر کوچه از جمله محله هایی قزوین است که ]چندین قرن سال قبل هم مردم انها را به همین نام می شناختند .

وی افزود: کتیبه های نفیس و ارزشمند مسجد جامع عتیق قزوین یکی از کهن ترین سندهاییست که درباره نظام محله بندی در قزوین داریم .

 رییس انجمن صنفی معماران استان قزوین و دبیر این همایش هم گفت : برای معرفی شهر قزوین ساختار اجتماعی ، فرهنگی و تاریخی آن به نسل اینده نیازمند باز افرینی محلات شهری هستیم .

 نوروزیان اضافه کرد :  ساخت و سازهای بی رویه ، انواع دخل و تصرفها  از جمله فروش تراکم ، ساختار اجتماعی و معماری محلات شهرها را بهم ریخته است و باعث شده که محلات شهری مفهوم چند دهه گذشته را از دست دهند .

وی افزود : برای برگرداندن این مفهوم وجلب اعتماد عمومی باید در نگاهمان به شهر تجدید نظر کنیم.

رییس انجمن صنفی معماران استان قزوین  گفت : برای باز افرینی محلات در ابتدا باید جلوی تخریب را بگیریم و بعد بر اساس بوم ، اقلیم و فرهنگ محلات را باز افرینی کنیم که باز افرینی بدون اگاهی و مشارکت مردم امکانپذبر نیست .
انتهای پیام/


برچسب ها: همایش ، ملی ، توسعه ، محله ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.