معاون برنامه ریزی، هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: یکی از چالش های جدی نظام برنامه ریزی کشور ، نبود برنامه عملیاتی و فقدان نظام پایش و ارزیابی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، طاهر موهبتی سه شنبه در نشست شورای هماهنگی منطقه چهار دانشگاه های علوم پزشکی کشور در خصوص پایش برنامه عملیاتی سال 1395 در سرسرای هتل پارس اهواز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این موضوع در محقق نشدن بسیاری از مباحث مفید، چشم اندازها، سیاست ها و راهبردها نقش دارد چون برنامه عملیاتی در سطوح پایین تدوین نمی شود یا مورد پایش قرار نمی گیرد.

وی افزود: پس از ابلاغ سیاست های کلی سلامت و برنامه توسعه ششم، اهداف کلی و کمی سلامت وزارت بهداشت تدوین و در سند برنامه ششم توسعه تقدیم مجلس شد که در مجلس آینده مورد بررسی قرار می گیرد.

وی گفت: بر این اساس برای نخستین بار برنامه عملیاتی دانشگاه های علوم پزشکی در هیات های امنا به تصویب رسید و امسال به عنوان یکی از شاخص های اصلی ارزیابی دانشگاه ها مد نظر قرار می گیرد.

موهبتی، با اشاره به شعار امسال با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: بر این اساس ما باید در جهت عملیاتی کردن اهداف و شعارها گام برداریم.

معاون برنامه ریزی، هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: با توجه به اینکه سیاست های اقتصاد مقاومتی، سیاست های کلی سلامت و سند چشم انداز از اسناد بالادستی ما محسوب می شوند در نتیجه برگزاری این همایش ها می تواند به نهادینه شدن برنامه ریزی در دانشگاه ها کمک کند. 

وی در خصوص موانع مهم پیش روی برنامه ریزی و توجه نکردن به این مقوله ادامه داد: زمان بر بودن از جمله دلایل توجه کمتر به برنامه ریزی است و به عنوان مثال با تغییر مداوم مسئولیت ها، فرصت برنامه ریزی مناسبی وجود ندارد.

موهبتی اظهار کرد: مقاومت در مقابل تغییر رفتار، هزینه کردن، اولویت نداشتن برای یک دستگاه، روزمره گی و هم راستا نبودن برنامه و بودجه از دیگر موانع پیش روی برنامه ریزی است.

وی گفت: یکی از دلایلی که برنامه استراتژیک و عملیاتی نتیجه مطلوب نمی دهد این است که اولویت دستگاه نیست و در ردیف برپایی همایش و شعار قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه های علوم پزشکی به 10 منطقه تقسیم شدند که محوریت در خدمات باید حوزه سلامت باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در حاشیه این نشست اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی اهواز برنامه استراتژیک و راهبردی و بدنبال آن برنامه عملیاتی برای اجرای برنامه راهبردی را تدوین کرده و از دانشگاه های پیشگام تدوین و اجرای این برنامه عملیاتی است.

اسماعیل ایدنی افزود: با توجه به اینکه اجرایی کردن پایش برنامه های عملیاتی در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد پیشنهاد شد نخستین جلسه کشوری برای معرفی سامانه پایش برنامه عملیاتی و بررسی نتایج اجرای آن در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شود.

وی ادامه داد: هیات امنای منطقه چهار آمایشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، شامل دانشگاه های لرستان و خوزستان، مسئولان ستاد برنامه ها و پایش و روسای دانشگاه های منطقه در این نشست حضور یافتند تا برنامه وزارتخانه در خصوص سامانه پایش برنامه عملیاتی مطرح و نتایج برنامه عملیاتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ارائه شود.

ایدنی گفت: از معضلات در نوشتن برنامه های استراتژیک، خلاصه شدن در حد کلیات و نوشتن اهداف است و برنامه عملیاتی با اجرای گام به گام، و توجه فعالیت ها و پروژه ها در نظر گرفته نمی شود در نتیجه بیشتر برنامه های راهبردی کشور همزمان برنامه های اجرایی و عملیاتی آن تدوین نشده است. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: بنابراین برنامه عملیاتی باید بعنوان یک برنامه تکمیل کننده، برنامه های راهبردی داشته باشد، زیرا پایش نشان دهنده میزان موفقیت برنامه عملیاتی است.

وی گفت: سامانه پایش برنامه عملیاتی، پیوند بین برنامه راهبردی، عملیاتی و چگونگی اجرایی شدن، پایش و درصد موفقیت را نشان می دهد.


انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.