استان اردبیل به دلیل دارا بودن شرایط اقلیمی و آب و هوای مناسب مهد تولید عسل کشور به حساب می‌آید به طوری حدود 8 درصد عسل کشور از این استان تامین می‌گردد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ سالانه شاهد تولید بیش از 8 درصد عسل طبیعی کشور در استان اردبیل هستیم که بخش اعظمی از صادرات محصولات دامی این استان را به خود اختصاص داده است و به طور کلی 5 هزار تن نیز سهم تولید داخلی این محصول در استان است.

هم‌اکنون استان اردبیل به دلیل دارا بودن شرایط اقلیمی و آب و هوای مناسب مهد تولید عسل کشور به حساب می‌آید به طوری حدود 8 درصد عسل کشور از این استان تامین می‌گردد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در حال‌حاضر با این مقدار عسل تولید شده در استان زمینه اشتغال برای 8 هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در استان فراهم آمده است که نیاز است برای ارتقای این مبحث و بهبود فضای کسب و کار در حوزه تولید عسل و صنعت زنبورداری اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

بهلول تکلوی بیان کرد: با پیگیری‌های اساسی از سوی سازمان و وزارت جهاد کشاورزی هم اکنون 200 نفر از زنبورداران استان اردبیل تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند که در صورت تعامل و همکاری واقف سازمان تامین اجتماعی این تعداد در مدت زمان مشخص به سقف 250 نفر خواهد رسید و می توان این اقدام را از شاخصه اقدام‌های سازمان جهاد کشاورزی در طی چند سال گذشته به حساب آورد.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان اردبیل، بیان کرد: باتوجه به اینکه استان اردبیل 1 و 9 صدم مساحت کل کشور رادر بر می‌گیرد اما به دلیل شرایط خاص اقلیمی و پتانسیل بالا در حوزه تولید محصول عسل حدود 8 درصد عسل کل کشور در این استان تولید و صادر می‌گردد که این امر یک امتیاز مثبت در حوزه کشاورزی استان اردبیل محسوب شده و قابلیت گردشگری و توریستی این استان را نیز تقویت می‌نماید.

عسل سبلان به عنوان برند جهانی به ثبت می‌رسد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان جهاد کشاورزی در حوزه عسل استان، افزود: در حال‌حاضر سازمان جهاد کشاورزی در تلاش است تا عسل سبلان را به عنوان برند به ثبت جهانی برساند که در صورت تحقق این امر عسل سبلان به جایگاه واقعی خود دست خواهد یافت چرا که هم‌اکنون عسل سبلان فاصله زیادی با جایگاه اصلی خود دارد.

عدیل سروی اظهار کرد: بسته‌بندی محصول عسل نیز از مباحث بسیار مهم و اساسی در زمینه صادرات و فروش بالای این محصول است که باید توجه داشت تا با حمایت کافی از کارگاه‌های بسته‌بندی که در استان فعالیت می‌کنند و با اتکا بر توان داخلی راه‌اندازی شده‌اند زمینه را بیش از پیش برای بهبود فضای صادرات و کسب و کار زنبورداران استان فراهم نمود که این امر تلاش مضاعف مسئولان ذی ربط را می‌طلبد.

وی گفت: ساماندهی عسل فروشی‌های دوره گرد در حاشیه جاده‌های استان نیز باید مدنظر مسئولان مربوطه قرار گیرد و ما همواره تلاش داشته‌ایم تا با ساماندهی این عسل‌فروشی‌های خارج از استان درصد صادرات عسل سبلان به خارج از استان را توسعه و رونق بخشیم.

وجود 3 هزار و 400 کلنی عسل در اردبیل

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به تعداد کلنی و کندوی سنتی و مدرن در استان گفت: طبق آخرین آمار به دست آمده از 3 هزار و 400 کلنی عسل 6 هزار و 150 تن عسل در دامنه‌های سبلان تولید و عرضه شد که از این مقدار حدود یک هزار تن به مصرف داخلی استان و 5 هزار تن نیز به بخش صادرات اختصاص داشته است.

تکلوی با بیان اینکه بیشترین صادرات عسل سبلان به کشورهای عراق، مالزی و عمارت صورت می‌گیرد، افزود: سال گذشته از 5 هزار تن عسل تولید شده در استان 140 تن به این کشورها صادر شد که بیشتر آورده اقتصادی در حوزه عسل نیز از این کشورها بوده است.

آنالیز کیفیت شاخص عسل سبلان زیرنظر معاونت دارو و غذا در اردبیل

کارشناس مسئول زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: باتوجه به اینکه کیفیت عسل سبلان به صورت شاخص و در سطح بالایی تولید می‌شود اما سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه تعامل خوبی با معاونت دارو و غذا داشته است که تمامی عسل تولید شده در استان در آزمایشگاه به صورت طبی و علمی آنالیز و از صحت و سلامت محصول تولید شده اطمینان لازم حاصل می‌شود.

باقری با اذعان به اینکه عسل تولید شده توسط زنبورداران در استان برای انجام مراحل آنالیز کیفی و شیمیایی به آزمایشگاه معاونت دارو و غذا در استان ارسال می‌گردد، بیان کرد: خوشبختانه هیچ‌گونه تخلف و یا عدم رعایت بهداشت در زمینه تولید عسل در استان وجود ندارد که در این زمینه معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی نظارت همه‌جانبه‌ای بر این امر دارد.

رونق صادرات عسل سبلان در گرو بسته‌بندی استاندارد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: بسته‌بندی محصول عسل از مباحث بسیار مهم و اساسی در زمینه صادرات و فروش محصول عسل طبیعی سبلان است که باید توجه داشت تا با حمایت کافی از کارگاه‌های بسته‌بندی استان که با اتکا بر توان داخلی راه‌اندازی و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند در راستای توسعه صادرات این محصول گامی اساسی برداریم.

تکلوی با توجه به اینکه همه‌ساله با فرا رسیدن فصل گردشگری و نیز برداشت عسل سبلان بازارچه‌های چند روزه در استان راه‌اندازی می‌شود، افزود: سازمان جهاد کشاورزی با همکاری فرمانداری، استانداری و سایر نهادهای ذی ربط در صدد راه‌اندازی بازارچه عسل به صورت ثابت در استان هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه اقدامات خوبی تا به کنون در تولید و صادرات حوزه عسل سبلان در استان انجام گرفته است، بیان کرد: خداوند منان را شاکریم که توانسته‌ایم با اقدامات اساسی هم از سوی سازمان جهاد کشاورزی، معاونت دارو و غذا و راه و ترابری و دیگر نهادهای مربوطه که در این زمینه از هیچ تلاشی تا به امروز دریغ نکرده‌اند حوزه عسل سبلان را هم در سطح ملی و هم بین‌المللی ارتقا بخشیم .

انتهای پیام/ع

برچسب ها: اردبیل ، مهد ، تولید ، عسل ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.