رییس سازمان غذا و دارو ضمن هشدار نسبت به اختصاص 90 درصدی از بازار ناصرخسرو برای پاسخگویی به نیازهای غیرقانونی مردم از کاهش سهم واردات دارویی به کشور به 30 درصد خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در نشست خبری دومین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته (ایران فارما) که صبح امروز در سازمان غذا و دارو برگزار شد رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اساس کار نمایشگاه بر عهده سندیکای دارویی است، گفت: این نمایشگاه فرصت مغتنمی برای آشنایی مردم به ویژه پزشکان با دست‌آوردها و فناوری‌های دارویی کشور است.

وی افزود: قطعا محصولات و صنایع دارویی ایران برای مردم جاذبه دارد علاوه بر این فرصت برای حضور سایر کشورها از جمله کشورهایی که با ایران مبادلات دارویی دارند وجود دارد.

دیناروند ضمن تأکید بر اینکه نمایشگاه (ایران فارما‌) یک نمایشگاه جوان است گفت: در کنار این نمایشگاه سمپوزیوم و جلساتی برگزار می‌شود که تلاش داریم دانشجویان بتوانند از کارگاه‌های آموزشی موجود در این نمایشگاه به صورت رایگان استفاده کنند.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه به طور میانگین و هر ماه دو فرآورده دارویی در ایران عرضه  می‌شود، عنوان کرد: اگر محصولات اوتیسمی را در نظر بگیریم این آمار 50 درصد بیشتر می‌شود.

وی افزود: 4 سال پیش سهم واردات در کشور بیش از 40 درصد بود اما این میزان در سال 95 با فعالیت صنایع به 30 درصد رسیده است و اگر همین روال را ادامه دهیم تا سال آینده به سقف در نظر گرفته شده در برنامه ششم توسعه می‌رسیم.

وی ضمن تأکید بر اینکه باید نگاه به مسئله دارویی در راستای ارتقای کیفیت و توسعه صادرات باشد گفت: صنعت متولی استراتژی و اهداف صنایع دارویی است.

دیناروند در خصوص وضعیت قیمت داروها در سال 95 بیان کرد: سازمان غذا و دارو به عنوان مسئول قیمت‌گذاری دارو سیاست کاهش قیمت را دنبال می‌کند.

وی افزود: شاید در این میان قیمت دارویی افزایش یافته باشد اما میانگین قیمت دارویی 8 درصد کاهش یافته است.

رییس سازمان غذا و دارو  با بیان اینکه سیاست‌های این سازمان در جهت کاهش قیمت‌های کالاهای داخلی نیست گفت: انتظار کاهش قیمت داروهای تولید داخل از سوی مردم و مسئولان میسر نیست چرا که این داروها قیمت پایینی دارند.

وی ادامه داد: استراتژی سازمان غذا و دارو در خصوص داروهای تولید داخل زیانده نبودن آن‌ها است و میانگین افزایش قیمت دارویی در حد تورم در نظر گرفته می‌شود.

دیناروند در خصوص وضعیت حمایت بیمه‌ها در حوزه دارویی اظهار داشت: بیمه ساز و کار خود را دارد و وقتی دارویی ارزان وارد بازار می‌شود به عنوان مبنای بیمه قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: بیمه نباید تا زمانی که داروی ارزان قیمت موجود سهم قابل توجهی از بازار را بدست نیاورده آن را به عنوان مبنای حمایت خود قرار دهد.

رییس سازمان غذا و دارو در خصوص وضعیت قاچاق دارو در کشور عنوان کرد: ما نمی‌توانیم برای جلوگیری از قاچاق دارو درهای کشور را برای واردات بی‌حد و مرز باز کنیم.

وی با بیان اینکه در سال 95 سامانه اصالت دارویی اجرایی می‌شود، گفت: قطعا با سخت‌گیری‌هایی که برای کاهش واردات صورت می‌گیرد میزان قاچاق افزایش می‌یابد اما در صورت نبود جایگزین مناسب دارویی با کیفیت مناسب، اجازه واردات داده می‌شود.

وی با بیان اینکه 90 درصد بازار ناصرخسرو پاسخگوی نیازهای مردم نیست، گفت: اغلب بازار ناصرخسرو پاسخگوی نیازهای غیرقانونی مردم است.

دیناروند با بیان اینکه 90 درصد داروهای بیماران سرطانی عمدتا وارداتی و تحت حمایت دولت هستند، عنوان کرد: گاهی پزشکان دارویی خارج از بهداشت دارویی داخلی برای بیمار تجویز می‌کند که این بی‌انصافی پزشک است چرا که موجب برگردانی بیمار در بازار ناصرخسرو می‌شود.

وی افزود: احتمال همکاری برخی پزشکان با شبکه قاچاق وجود دارد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار