به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عباس نجار کارشناس تعلیم و تربیت در خصوص وضعیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش اظهار داشت: فعلاً در آموزش و پرورش توازنی برای ورود و خروج نیروی انسانی وجود ندارد و دلیل آن هم این است که ورودیها نسبت به خروجیها کمتر است.
وی ادامه داد: ورودیهای آموزش و پرورش تا قبل از اینکه دانشگاه فرهنگیان تأسیس شود در سالهای دور از طریق جذب در تربیت معلم انجام میشد که حدود 10 تا 15 سال این اتفاق نیفتاد و ورودی نداشتیم؛ بر این اساس مدارس شروع به جذب معلم کردند و مشکلاتی مانند نیروهای آزاد، نیروهای پیش دبستانی و مربیان بهداشت برای آموزش و پرورش ایجاد شد.
نجار با اشاره به تغییر ساختار و دورههای تحصیلی در آموزش و پرورش، گفت: وقتی نظام 3-3-6 اجرا شد، یک پایه به دوره ابتدایی اضافه شد و دوره راهنمایی و دبیرستان به عنوان دوره اول و دوره دوم متوسطه نامیده شدند.
این کارشناس تعلیم و تربیت اضافه کرد: در آن زمان یک چالش نیروی انسانی برای دوره ابتدایی ایجاد شد که معلم بسیار کم بود و از طرف دیگر در در دوره متوسطه به دلیل خالی شدن یک پایه، معلمها مازاد شده بودند و از دبیری به معلمی نمیآمدند زیرا کلاس و ساعت کاری آنها فرق میکرد و در نهایت، توازن نیروی انسانی در ابتدایی و متوسطه بههم ریخت.
وی با بیان اینکه اتفاقی که باید میافتاد این بود که دانشگاه فرهنگیان تأسیس شود و متناسب با نیازها نیرو تربیت کند که متاسفانه در این خصوص درست برنامهریزی نشده است، افزود: به دلیل اینکه در مقطع ابتدایی نیرو نیاز داریم باید برای این مقطع نیرو پرورش دهیم، اما تمام کسانی که متقاضی هستند تمایل دارند در مقطع متوسطه باشند تا ابتدایی.
نجار گفت: اشتباهی که رخ داد این بود که علیرغم اینکه مقطع متوسطه نیرو نیاز ندارد، در مقطع متوسطه نیز افرادی را جذب کردند و برای نمونه در رشته شیمی، زیست و غیره افرادی که جذب شدهاند دوباره در متوسطه مازاد میشوند و در ابتدایی نیز کارایی ندارند و دوباره ورودیها با خروجیها توازن ندارند.
این کارشناس تعلیم و تربیت با بیان اینکه اعتقاد داریم باید با توجه به نیاز آموزش و پرورش، نیرو تربیت شود، افزود: پیشنهاد میکنم به طور کل بحث «دبیری» از دانشگاه فرهنگیان حذف شود و وقتی جذب این دانشگاه میشود، عنوان «معلم» داشته باشد یعنی فقط آموزش ابتدایی و پیشدبستانی تدریس شود.
وی تأکید کرد: باید همه افراد که به دانشگاه فرهنگیان میآیند به عنوان «معلم» استخدام شوند و بعد از 10 تا 15 سال تجربه معلمی برای اینکه بتوانیم نیروهای مقطع متوسطه را تأمین کنیم،اجازه داشته باشند به مقطع دیگر بروند به شرطی که ادامه تحصیل بدهند و با توجه به تلاش خود فوق لیسانس گرفته و وارد مقطع متوسطه شوند.
نجار یادآور شد: این افراد 5 تا 7 سال در مقطع متوسطه اول بوده و بتوانند 8 سال پایان کار خود را نیز به مقطع متوسطه دوم بروند؛ به این ترتیب یک معلم از ابتدای ورود، نامش معلم است و از آن طرف هم، وقتی فردی را دبیر مینامیم که مقطع ابتدایی و نیز دوره اول و دوم متوسطه را طی کرده است.
این کارشناس تعلیم و تربیت گفت: اولین ورودی دانشگاه فرهنگیان سال 91 بود و خروجی آن مربوط به سال 95 میشود؛ بنابراین باید برای سری های جدید، برنامهریزی دقیقتر داشته باشیم و معلم برای مقطع ابتدایی جذب کنیم تا بتوانیم توازن نیروی انسانی را برقرار کنیم.
منبع: فارس
انتهای پیام/