دولت اسکاتلند از طرح رهبر سابق حزب ملی این کشور برای حضور فعال در ایران استقبال نکرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هرالد اسکاتلند؛ "الکس سالموند،" رهبر پیشین حزب ملی اسکاتلند، دسامبر گذشته (آذر 94) به تهران سفر کرده بود و در دیدار با مقامات ایرانی از جمله "علی لاریجانی،" رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، موضوع افزایش همکاری‌های دو کشور و برقراری یک ارتباط فرهنگی و تجاری میان تهران و ادینبرگ را مطرح کرد.

وزیر اول سابق اسکاتلند مایل بود یک دفتر تجاری در تهران تاسیس شود تا به همکاری‌های تجاری دو کشور رسیدگی کند. وی همچنین به مقامات ایرانی نیز پیشنهاد کرد چنین دفتری را در اسکاتلند تاسیس کنند. الکس سالموند خواستار نامگذاری "هفته اسکاتلند در ایران" شد تا موجب تحکیم دوستی‌ میان دو طرف شود. پیشنهادات سالموند با استقبال سرد دولت اسکاتلند مواجه شد و هیات دولتی که وی تا 18 ماه پیش رهبری آن را برعهده داشت، با تقویت همکاری‌های اقتصادی، تاسیس دفتر تجاری و نامگذاری هفته اسکاتلند در ایران مخالفت کرد. دولت اسکاتلند اعلام کرد در شرایط کنونی هیچ برنامه‌ای برای حضور دائم در ایران ندارد.

آمریکا و کانادا هر سال میزبان "هفته اسکاتلند" هستند و طی آن به معرفی آداب و رسوم و برگزاری برخی جشن‌های سنتی اسکاتلند می‌پردازند. الکس سالموند از جبهه حزب ملی اسکاتلند خواست ارتباط فرهنگی قوی‌تری با ایران برقرار کند و با بهره بردن از توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور، همکاری‌های تجاری را با دومین قطب اقتصادی خاورمیانه از سر بگیرند. سرمایه‌گذاران اسکاتلندی نیز در سفر دسامبر گذشته سالموند به ایران وی را همراهی کردند و برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گاز این کشور اعلام آمادگی کردند. 

در پی امضای توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های 1+5، تحریم‌های اقتصادی غرب علیه این کشور برداشته شد. شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران اروپایی از گوشه و کنار قاره سبز برای فعالیت اقتصادی در ایران اعلام آمادگی کردند و برخی قراردادهای سرمایه‌گذاری و تجاری چند میلیارد دلاری با تهران امضا کردند. اسکاتلند به عنوان یک کشور کوچک اروپایی مایل به برقراری روابط تجاری با ایران است؛ اما وجود برخی نگرانی‌ها درمورد تحریم احتمالی نظام بانکی ایران از سوی آمریکا، آنها را مجبور به عقب‌نشینی کرده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
نیان خیلی بهتره
مایه دردسر
آخرین اخبار