پایگاه اینترنتی اِی‌بی‌سی‌نیوز به بررسی شرایط بیمارستان‌های کشورهای درگیر جنگ در خاورمیانه پرداخت.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اِی‌بی‌سی‌نیوز، ماه گذشته بیمارستان القدس - یکی از مراکز درمانی شهر حلب در سوریه- هدف حملات هوایی قرار گرفت و چندین تن از پزشکان، بیماران و شهروندان را به کام مرگ کشاند.

این حادثه که 27 آوریل رخ داد تنها یکی از هزاران حمله به تأسیسات پزشکی در درگیری‌های خاورمیانه است که با نقض بی‌شرمانه اصول انسان‌دوستانه به کشته شدن صدها نفر منجر شده است. تأسیسات پزشکی در سوریه، افغانستان، عراق، یمن و سودان جنوبی هدف حمله قرار داده شده است.

در واقع نماد صلیب سرخ در حال حاضر به جای انتقال حس حمایت و امنیت، تبدیل به نمادی مرگبار شده است. همچنین قصور جامعه بین‌المللی برای مجازات چنین جنایاتی موجب ادامه آن شده است.

نیروهای آمریکایی سال گذشته یک کلینیک در افغانستان را هدف قرار دادند که به کشته شدن 42 نفر منجر شد. پنتاگون این اشتباه را متوجه 16 نفر از نظامیان این کشور دانست و آنها را تأدیب کرد. پزشکان بدون مرز که این بیمارستان را اداره می‌کردند خواهان انجام یک بررسی جداگانه شدند. ائتلاف عربستان که از حمایت آمریکا برخوردار است نیز یک ساختمان پزشکی را در یمن مورد اصابت قرار داد.

بنابر گزارش کنوانسیون ژنو بیمارستان‌ها، پزشکان و بیماران خطوط قرمز درگیری‌ها هستند. حمله به این افراد به معنای ارتکاب جنایت جنگی است. نقض حقوق این افراد پیش از این نیز رخ داده است؛ اما به گفته گروه‌های امدادی این اقدامات در سال‌های اخیر به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

 کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در گزارشی اعلام کرد تقریباً 2400 حمله علیه بیماران، پزشکان و تأسیسات پزشکی بین سال‌های 2012 و 2014 صورت گرفته است.

درمان افراد در مناطق جنگی به حدی خطرناک شده است که برخی بیمارستان‌ها به طور مخفیانه کار می‌کنند و برخی از جوامع سوریه به دلیل ترس از بمباران شدن، به بازگشایی مجدد بیمارستان‌های بمباران شده اعتراض کرده‌اند.

روز دوشنبه تعدادی از سران کشورهای مختلف از جمله «آنگلا مرکل،» صدر اعظم آلمان با هدف به بحث گذاشتن مسائل انسان‌دوستانه در نخستین «نشست جهانی بشردوستانه» در استانبول شرکت کردند. این‌درحالیست که برخی گروه‌های منتقد از جمله سازمان پزشکان بدون مرز برگزاری این نشست را نمایشی دانستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار