دبیرکمیته علمی سمن‌های محیط زیست و منابع طبیعی استان مازندران گفت: احداث جاده مازندران به سمنان از درون پارک ملی پابند، این منطقه حفاظت ‌شده را با تنوع زیستی موجود در آن نابود می‌کند.

جاده‌‌ای که ویرانگر پارک ملی پابند می‌شودداریوش عبادی دبیر کمیته علمی سمن‌های محیط زیست ومنابع طبیعی استان مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص جاده درحال احداث شهرستان نکا به شهرستان دامغان که از درون پارک ملی پابند می‌گذرد، اظهارداشت: احداث جاده نکا به دامغان که استان مازندران را به سمنان وصل می‌کند با طرح‌ریزی مسئولان از درون پارک ملی پابند گذشته و تنوع زیستی این منطقه رانابود می‌کند.

وی با بیان اینکه پارک ملی پابند یک منطقه حفاظت شده محسوب می‌شود تصریح کرد: هرگونه دخل و تصرف در مناطق حفاظت شده غیر قانونی است.

دبیرکمیته علمی سمن‌های محیط زیست ومنابع طبیعی  استان مازندران با اشاره به اینکه ساکنان روستای بندبن‌نکا از مازندران هیچ میل و رغبتی در خصوص احداث این جاده با وسعت تخریب گسترده وشیب بسیار تند آن ندارند، افزود: چندین مسیر از جمله مسیر آسفالتی گلوگاه – دامغان، بهشهر_دامغان و جاده‌های روستایی متعددی از نکا به دامغان که به دیباج نیز منتهی می‌شود ودر شرف آسفالت شدن قرار دارد، از جمله مسیرهای دسترسی دامغان به نکا است.

عبادی ادامه داد: در نتیجه با وجود مسیرهای متعدد دسترسی بین نکا و دامغان هیچ گونه ضرورتی به احداث این جاده باضایع کردن ثروت ملی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در پارک ملی پابند گونه منحصر به فرد اورس، بلوط، زرشک، ازگیل وبیش از 80گونه درختی هزار گونه مرتعی وده‌ها گونه جانوری به همراه پرندگان به وفور دیده می‌شوند، تأکید کرد: احداث جاده مذکور با گذر از پارک ملی پابند به معنای نابودی این منطقه حفاظت شده است.

دبیرکمیته علمی سمن‌های محیط زیست ومنابع طبیعی استان مازندران بیان داشت: هرچند ادامه ساخت جاده مذکور متوقف شده ، اما  درحال حاضر یک کیلومتر از آن احداث شده و باید منابع طبیعی ومحیط زیست پرونده تخلفی را برای دست‌اندرکاران این تخلف تشکیل دهند چرا که این اقدام درمنطقه حفاظت شده غیر قانونی است.

عبادی در خصوص عملکرد دستوری فرماندار نکا به معاونین خود از جمله مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران و ارائه فرصت 48 ساعته به این مسئول در خصوص موافقت با احداث جاده درپارک ملی پابند، گفت: این روش فرماندار به عنوان شخص اول سیاسی شهر جای بسی تعجب داشته و مصداق بارز زیر پا گذاشتن قوانین است.

وی درپایان بیان داشت: آنچه دراین بین به چشم می‌خورد اصرار نمایندگان مردم شهرستان نکا و دامغان است تا به قول خود عمل کنند درحالی که این اتفاق به معنای هزینه کردن از ثروت‌های ملی تجدید ناپذیر وتخریب بی‌بازگشت طبیعت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار