رئیس جمهور گفت: با سرمایه گذاری هندوستان در توسعه بندر چابهار،این بندر می‌تواند تبدیل به یک نماد بزرگ همکاری میان ایران و هندوستان شود.

روحانی: بندر چابهار می‌تواند تبدیل به یک نماد بزرگ همکاری دو کشور ایران و هندوستان شود
به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری خود با نارندرا دامورداس مودی نخست وزیر هند که در روز دوشنبه 3 خرداد ماه در مجموعه تاریخی- فرهنگی سعدآباد برگزار شد، ضمن خوش آمدگویی به نخست وزیر هند و هیئت همراه به دلیل حضور در ایران اظهار داشت: روابط کشور ما با هند، این کشور مهم همواره حائز اهمیت بوده و امروز نیز این روابط می‌تواند به نفع دو ملت و کل منطقه باشد.

روحانی با بیان اینکه این سفر در شرایط پسابرجام و پساتحریم انجام شده متذکرشد: زمینه برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور بیش از گذشته محیا است.

وی با اشاره به تاریخچه روابط اقتصادی دو کشور خاطر نشان کرد: روابط کنونی ایران و هند می‌تواند گسترده‌تر از گذشته باشد و امروز در تصمیمات مسئولین اجرایی دو کشور تصمیم براین شد که روابط دو کشور از حالت تجاری بین دو طرف به روابط اقتصادی جامع بین دو کشور تبدیل شود.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه افزود: وقتی روابط اقتصادی دو کشور مطرح است که مفهوم منطقه ما ایران و کشورهای اطراف و مفهوم 400 میلیون جمعیت و هندوستان کشور یک میلیارد و 200 میلیون جمعیت است.

روحانی شرایط انرژی در ایران و معادن غنی در هند را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به وجود بندرهای راهبردی مثل چابهار می‌توانیم در صنایع مختلف مانند آلومینوم، فولاد، پتروشیمی با یکدیگر همکاری مشترک داشته باشیم.

وی با تأکید براینکه با سرمایه گذاری و توسعه بندر چابهار و تجهیز آن از سوی هند اضافه کرد: چابهار می‌تواند تبدیل به نماد بزرگ همکاری بین دو کشور بزرگ ایران و هندوستان باشد.

رئیس جمهور کشورمان چابهار را بعنوان مبدأ دالان ترانزیتی دانست و تأکید کرد: این بندر بین جنوب، شرق و شمال خواهد بود و با اتمام راه آهن بین چابهار و زاهدان و سپس بین زاهدان و سرخس می‌تواند نقطه اتصالی بین کشورهای مختلف از جمله هندوستان با افغانستان، کشورهای آسیای میانه و قفقاز و شرق اروپا تبدیل شود.

روحانی با بیان اینکه نقش بانک‌ها در روابط اقتصادی دوکشور قابل توجه خواهد بود تصریح کرد: امروز بحث‌های بسیار مهمی راجع به نحوه ساماندهی روابط بین بانکها مطرح شد که امیدواریم در آینده نزدیک تسهیلات بانکی بیش از گذشته شرایط را برای روابط اقتصادی وسیعتر بین دو کشور محیا کند.
 
وی با اشاره به پیشرفت کشور هندوستان در زمینه تکنولوژی نو و فناوری یادآور شد: با پیشرفت این کشور خصوصا در زمینه هایتک، آی سی‌ تی بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و هوافضا امروز تصمیم گرفتیم روابط دو کشور در زمینه فناوری‌های نو، دانشگاه‌ها، پارک‌های علمی و فناوری توسعه پیدا کند.

روحانی در ادامه موضوع توریسم و گردشگری را مورد تأکید قرار داد و گفت: دو ملت با توجه به اشتراکات فروانی که دارند، علاقه به زبان‌های دو کشور و کرسی های زبان فارسی و هندی در ایران تصمیم گرفته شد تا روابط دو کشور در زمینه توریسم توسعه پیدا کند.

وی افزود: با توجه به اهمیت ثبات و امنیت منطقه بویژه افغانستان، عراق سوریه و یمن و سایر کشورها و معضل مهم تروریسم در منطقه تصمیم گرفته شد تا دو کشور در زمینه مسایل سیاسی و همچنین ارتباطات اطلاعاتی روابط نزدیک‌تری را برای ایجاد صلح و ثبات و امنیت در منطقه و همچنین در مبارزه با تروریسم دنبال کنند.

در ادامه این نشست نارندرا دامورداس مودی نخست‌وزیر هندوستان نیز به طرح دیدگاه‌های خود پرداخت و  اظهار داشت: اینجانب به نمایندگی از یک میلیارد و دویست و پنجاه شهروند هندوستان به ملت دوست و دوست داشتنی ایران درود می‌فرستم در ادوار مختلف تاریخ، زیبایی و بنای میراث فارسی همواره جهانیان را مجذوب ایران ساخته است.

نخست‌وزیر هند با بیان اینکه سفر به ایران برای اینجانب حقیقتا مایه افتخار است افزود: عالیجناب، دوستی هند و ایران دوستی تازه‌ای نیست، بلکه از قرن‌ها پیش دو جامعه ایران و هند از طریق هنر و معماری و افکار و اندیشه‌ها آداب و رسوم و فرهنگ و بازرگانی با یکدیگر در پیوند و ارتباط بودند.

ناریندا مودی گفت: به عنوان دوست و همسایه، همواره ما در ترقی و پیشرفت و شادی و غم یکدیگر شریک بوده‌ایم، هرگز فراموش نمی‌کنیم که به هنگام زلزله سال 2001 در استان گجرات، ایران جز نخستین کشورهایی بود که به یاری ما شتافته است، همچنین هندوستان افتخار دارد که همیشه در مواقع سختی و دشواری در کنار ایران ایستاده است.

نخست وزیر هند تاکید کرد: اینجانب از رهبری ایران به دلیل دیپلماسی دوراندیشانه‌اش ستایش می‌کنم، آقای روحانی ما آخرین بار در UFA2015  با یکدیگر ملاقات داشتیم، قدرت رهبری و شفافیت بصیرت شما مرا به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

مودی با بیان اینکه در دیدار امروز ما بر مسایل گوناگون فی ما بین تمرکز کردیم خاطرنشان کرد: امروز درباره اوضاع کنونی پیش روی منطقه و مسایل مشترک دو کشور در سطح بین‌المللی هم اندیشی و تبادل نظر کردیم.

نخست وزیر هند با اشاره به اینکه مسئله همکاری و مشارکت ما با یکدیگر در این زمینه بسیار حائز اهمیت است افزود: دستاوردهای دیدار امروز، به ویژه قراردادهایی که به امضا رسید فصل تازه‌ای در عرصه همکاری‌های استراتژیک دو کشور رقم می‌زند. بی‌گمان رفاه ملت‌های ما در گرو این همکاری‌های گسترده اقتصادی است.

مودی گفت: همکاری‌های گسترده تجاری، ارتباطات کارآمد جاده‌ای به ویژه راه آهن، مشارکت درباره نفت و گاز و همچنین ارتقای سطح روابط آموزشی و فرهنگی ارکان اصلی همکاری اقتصادی ما را تشکیل می دهد.

وی تاکید کرد: بر پایه قرارداد دو جانبه، توسعه بندر چابهار و زیرساخت‌های آن، تخصیص و تامین 500 میلیون دلار اعتبار از طرف هندوستان برای این مهم سنگ بنای اصلی این اقدام بزرگ خواهد بود.

مودی با بیان اینکه بدون شک قراردادهای بین تهران و دهلی نو به پیشرفت اقتصاد منطقه منجر می‌شود اظهار داشت: ما همواره مصممیم تا این قراردادها را عملی سازیم براین اساس امروز قرارداد سه جانبه حمل و نقل و ترانزیت کالا با مشارکت هند، ایران و افغانستان به امضا خواهد رسید، این قرارداد فرصتی تاریخی است تا راه‌های ارتباطی جدیدی را برای ارتباط نزدیک ایران، هند و پاکستان بازکند همواره هند و ایران در امنیت ثبات و پیشرفت منطقه نقش تعیین کننده دارند.

نخست وزیر هند با تأکید بر اینکه ما همواره نسبت به ناامنی‌ها و افراط گری‌ها در منطقه نگرانی‌های مشترکی داریم تصریح کرد: ما بر این امر توافق کردیم تا در برخورد با موضوع تروریسم و افراط گرایی در منطقه حرکت کنیم همچنین در جهت افزایش امنیت دریایی همکاری‌هایی با سازمان‌های دفاعی دو کشور انجام خواهیم داد.

مودی با بیان اینکه همکاری دو جانبه تهران و دهلی نو در طول تاریخ غنی و استوار بوده اظهار کرد: ما در مسیر مناسبات آینده درخشانمان از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد و دوستی دو ملت همواره عامل ثبات در منطقه است.

نخست وزیر هند در پایان با بیان اینکه در این سفر به حضور رهبر معظم انقلاب نیز خواهند رسید خاطر نشان کرد: از امروز منتظر بوجود آمدن روابط گسترده میان دو کشور هستیم و به دنبال این سفر از رئیس جمهور ایران نیز برای آمدن به هند دعوت می‌کنم.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار