فرستاده سازمان ملل به یمن، گفت ایران در مذاکرات طرف‌های یمنی در کویت حضور ندارد، اما از آن حمایت می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ الشرق الاوسط در گزارشی نوشت: فرستاده سازمان ملل متحد به یمن گفت در مذاکرات کویت بین طرفهای یمنی، ایران حضور ندارد، اما متعهد به حمایت از آن شده است.

در این گزارش آمده است: اسماعیل ولد شیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن اعلام کرد عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور (مستعفی و فراری) یمن به وی گفته هیات دولتی که برای مشارکت در رایزنی های صلح تحت نظارت سازمان ملل متحد به کویت آمده بود، (باردیگر به این مذاکرات)  باز می گردد. 

پیش بینی می شود طرفهای یمنی شرکت کننده در مذاکرات صلح امروز به صورت مستقیم گفتگوهای خود را از سر گیرند. این مذاکرات از سه شنبه گذشته به حال تعلیق در آمده بود. اما پس از میانجیگری شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر،  برای متقاعد کردن هادی برای بازگرداندن هیات دولت یمن به مذاکرات، از حال تعلیق درآمده است.

 ولد شیخ در گفتگو با الشرق الاوسط گفت مذاکرات صلح یمن درکویت به خوبی پیش می رود و پیشرفت ملموسی داشته است. وی از حمایت کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) برای موفقیت این مذاکرات تشکر کرد.

وی در دوحه اندکی قبل از عزیمت به کویت  برای از سرگیری مذاکرات بین طرفهای یمنی، گفت: مذاکرات صلح در عمل وارد مسائل محوری و اساسی شده است و انتظار می رود در این مرحله شاهد دشواریهای فراوانی باشیم. وی تاکید کرد: قعطنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل متحد تصریح می کند شبه نظامیانی که شهرها را اشغال کردند عقب نشینی کنند و سلاح را تحول دهند و اشاره ای به تشکیل دولت وحدت ملی در این مرحله ندارد، اما هر راه حل سیاسی ممکن نیست که طرفها در آن مشارکت سیاسی برابر داشته باشند.

فرستاده سازمان ملل به یمن در پاسخ به سوال الشرق الاوسط درباره دشواری مذاکرات گروههای یمنی گفت زمانی که به مسائل اساسی می رسیم امور پیچیده تر می شود. وی افزود دوست دارم تاکید کنم ما هنوز در عمق اجرای قطعنامه 2216 هستیم. این قطعنامه نیاز به راهکارهای اجرایی دارد و زمانی که وارد این راهکارها می شویم، در جزئیات آن گویی شیطان نهفته است.

وی افزود: از مذاکرات شفاف بین همه طرفها و طرح همه مسائل در مذاکرات به این نتیجه رسیدیم که این امید ایجاد می شود که ابزاری برای ارتباط وجود دارد.

نماینده ویژه سازمان ملل گفت: «مشکل رایزنی ها در این درخواست حوثیها نهفته است که می گویند ابتدا  قبل از پرداختن به  بخش فنی، به بخش سیاسی پرداخته شود که ایجاب می کند آنها سلاح شان را تحویل دهند و شهرها را از وجود شبه نظامیان خالی کنند.»
وی افزود:  نخست اینکه قطعنامه 2216 واضح است و اشاره به تشکیل دولت قبل از اجرای قطعنامه سازمان ملل متحد از جمله عقب نشینی از شهرها،  تحویل اسلحه و توافق بر سر مسائل اساسی ندارد. 

ولد شیخ افزود: مرحله بعدی برای اجرای قطعنامه از قبیل شکلهای توافق سیاسی و راهکارهای مشارکت همه طرفها موضوعیت ندارد زیرا راه حلی وجود ندارد که حق همه گروههای یمنی را برای مشارکت در اداره کشورشان بگیرد و بدون آن هر راه حلی نمی تواند دوام بیاورد.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن گفت: ما احساس می کنیم حمایت سیاسی از مذاکرات یمنی در کویت از سوی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج(فارس) به عمل می آید. وی گفت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج(فارس)در حمایت از ما نقش اساسی ایفا می کنند.

وی درباره نقش ایران گفت تا کنون دو بار به تهران سفر کردم و احساس می کنم از کاری که می کنیم حمایت می شود.  ایرانیها در این مذاکراتی که اکنون در کویت انجام می دهیم حضور ندارند، اما از آنچه که از آنها شنیدم این است که از این مذاکرات حمایت می کنند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار