به منظور تأمین نظر شورای نگهبان شرایط انتخابات با ورقه در انتخابات الکترونیکی مشخص شد.

استثنائات انتخابات با ورقه در انتخابات الکترونیکی مشخص شد

به گزازش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگارن جوان؛ نمایندگان در جلسه علنی امروز (دوشنبه 3 خردادماه) مجلس شورای اسلامی، موادی از قانون انتخابات مجلس را که از سوی شورای نگهبان اعاده شده بود را مورد بررسی و تصویب قرار دادند.

ماده الحاقی 8 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از موادی بود که بعد از اصلاح با 150 رأی موافق و 3 رأی ممتنع از مجموع آرای 220 رأی به تصویب رسید.

ماده الحاقی 8 تصریح می‌کند: در صورت بروز اختلال در نرم افزارها و سخت افزارهای سامانه انتخابات الکترونیکی در یک یا چند شعبه یا همه شعب حوزه انتخابیه در استان یا کل کشور حسب مورد به پیشنهاد رئیس شعبه، رئیس ستاد انتخابات استان و رئیس ستاد انتخابات کشور و تأیید هیئت نظارت مربوطه انتخابات به صورت غیرالکترونیکی و با ورقه رأی انجام می‌شود.

در پایان مدت اخذ رأی، ابتدا شمارش مجزای هر یک از آراء مأخوذه الکترونیکی و غیرالکترونیکی صورت گرفته و سپس تجمیع آرا انجام می‌شود و نهایت صورت جلسه شعبه تنظیم می‌گردد.

تبصره- در سامانه انتخابات الکترونیکی باید امکان انتخاب رأی سفید را پیش‌بینی کرد تا افراد بتوانند در صورت تمایل از حق قانونی خود استفاده کنند.

ماده الحاقی9 نیز با اصلاحاتی به شرح زیر ابقا شد:

رأی دهندگانی که به هر دلیل قادر به رأی دادن از طریق سامانه انتخابات الکترونیکی نباشند، می‌توانند از کمک همراه مورد اعتماد برای رأی دادن استفاده کنند.

همچنین ماده الحاقی 11 نیز به شرح زیر اصلاح شد:

کلیه جرائم و تخلفات در خصوص شناسه (کد) ها، صورت جلسات و اسناد الکترونیکی در انتخابات الکترونیکی مشمول مجازات‌های موضوع مواد 3 تا 11، 19 تا 21، 26 تا 29، 35 تا 48 قانون جرائم رایانه‌ای مصوب 20 خردادماه 1388 می‌باشند.

آیین نامه اجرایی این ماده توسط وزارتخانه‌های کشور و ارتباطات و فناوری اطلاعات حداکثر ظرف مدت شش ماه از تاریخ ابلاغ این قانون تهیه و تنظیم می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

ماده الحاقی 11 نیز با 145 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع به تصویب رسید.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار