اعلام اسامی برندگان بخش «نوعی نگاه» جشنواره کن؛

درام سیاه و سفید «اولی مکی» و انیمیشن «لاک‌پشت قرمز» برنده جوایز اصلی

درام ورزشی زندگینامه‌ای «شادترین روز زندگی اولی مکی» در رقابت با 17 فیلم دیگر در بخش «نوعی نگاه» شصت و نهمین جشنواره فیلم کن موفق به کسب جایزه اصلی شد.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ورایتی؛ یوهو کوژمانن کارگردان «شادترین روز...» هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: «بابت سلیقه سینمایی عجیب و غریب‌‌تان سپاسگزارم.» کوژمانن که اولین فیلم بلند خود را با فرمت سیاه و سفید جلوی دوربین برده، در ادامه اضافه کرد: «بسیار شگفت‌زده و خوشحالم.»
 
ماجرای فیلم در سال 1962 رخ می‌دهد و چند هفته از زندگی مشت‌زن سرشناس فنلاندی قهرمان پیشین اروپا در گروه سبک‌وزن را در برمی‌گیرد. فیلم که با فرمت 16 میلی‌متری و در قالب سیاه و سفید فیلمبرداری شده، مدت زمان زیادی را صرف به تصویر کشیدن تمرینات طاقت‌فرسای ورزشکار فنلاندی کرده است. این فیلم که با استقبال پرشور تماشاگران در کن روبه‌رو شد، به احتمال فراوان جزو مدعیان اصلی شرکت‌کننده در بخش فیلم خارجی زبان اسکار سال آینده خواهد بود.   
 
جایزه هیات داوران به نویسنده/ کارگردان ژاپنی کوجی فوکادا برای فیلم «ارغنون» (Harmonium) رسید؛ یک قصه اخلاقی پیچیده درباره تنش‌های خانوادگی و با نقش‌آفرینی تادانوبو آسانو ستاره بین‌المللی سینمای ژاپن در کنار گروهی از بازیگران سرشناس و طراز اول.
 
امسال، جشنواره کن خبرهای خوبی برای سینمای ژاپن به همراه داشت، از جمله اهدای جایزه ویژه هیات داوران به انیمیشن ژاپنی-فرانسوی «لاک‌پشت قرمز» (The Red Turtle). این انیمیشن اولین ساخته بلند میشاییل دودک دویت انیماتور هلندی برنده اسکار در رشته انیمیشن کوتاه است که پیتر دبروج منتقد «ورایتی» از آن با عنوان «یک گنج هنری جمع‌وجور» یاد کرده است. چند روز پیش، استودیوی «سونی پیکچرز کلاسیکز» حقوق پخش این فیلم در امریکای شمالی را خریداری کرد. «لاک‌پشت قرمز» از همین حالا جزو مدعیان اصلی جوایز آکادمی در رشته انیمیشن بلند به شمار می‌رود.
 
جایزه بهترین کارگردان بخش «نوعی نگاه» نیز به فیلمساز امریکایی محبوب کن مت راس سازنده فیلم «کاپیتان شگفت‌انگیز» (Captain Fantastic) رسید که ژانویه گذشته در جشنواره ساندنس رونمایی شده بود. فیلم روایتگر قصه شاد و دل‌انگیز یک بیوه آزاد و رهاست (با بازی تاثیرگذار ویگو مورتنسن) که با عزمی راسخ فرزندانش را به شیوه خودش بزرگ می‌کند. راس که برای دریافت جایزه خود به روی صحنه سالن «دبوسی» در کن آمده بود، گفت: «ساخت این فیلم بدون حضور ویگو ممکن نبود. او همراه و همکار من است.»
 
در پایان، فیلمسازان زن این دوره جشنواره نیز دست خالی به خانه نرفتند و دو خواهر فرانسوی دلفین و موریل کولن جایزه بهترین فیلمنامه را برای درام زنانه و نظامی «توقفگاه» (The Stopover) از آن خود کردند.
 
با این حال، امسال هیچ جایزه‌ای در رشته بازیگری از سوی هیات داوران بخش «نوعی نگاه» اهدا نشد. برخلاف بخش مسابقه اصلی کن، «نوعی نگاه» از انعطاف‌پذیری در انتخاب برگزیدگانش در رشته‌های مختلف برخوردار است و اعضای هیات داوران مجبور نیستند برای تمام رشته‌ها برنده‌ای را اعلام کنند. فهرست کامل برندگان امسال در بخش «نوعی نگاه» جشنواره کن به شرح زیر است:
 
 
 
جایزه اصلی نوعی نگاه: یوهو کوژمانن برای «شادترین روز زندگی اولی مکی»
 
جایزه هیات داوران: کوجی فوکادا برای «ارغنون»
 
جایزه بهترین کارگردان: مت راس برای «کاپیتان شگفت‌انگیز»
 
جایزه بهترین فیلمنامه: دلفین و موریل کولن برای «توقفگاه»
 
جایزه ویژه هیات داوران: میشاییل دودک دویت برای «لاک‌پشت قرمز»



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار