جامعه منتظر در بعد فردی و اجتماعی بايد خود را برای پذیرفتن جامعه مهدوی که جامعه ای عقل محور(خردمند) و اخلاق محور است، آماده سازد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، يك مدرس حوزه علميه با بيان اينكه وقتی جامعه از ملاکهای حضور منجی فاصله داشته باشد، نمی‌تواند با منجی سنخیت داشته باشد و با او همراهی کند، گفت: مطابق آيات قرآن ما دو دسته امام داریم که یک دسته انسان را به سوی خدا هدایت و یک دسته به سمت آتش رهبر می‌کنند. بر این اساس ما یا امت امامی هستیم به سوی خدا دعوت و هدایت می‌کند یا امت امامی هستیم به سوی آتش رهبری می‌کند.

هما اخلاقی، با بیان اینکه باید مسیرمان را در زندگی فردی و اجتماعی بر این اساس تعیین کنیم، افزود: یکی از وظایف ما این است که اماممان را بشناسیم و بدانیم باید زیر پرچم کدام امام بایستیم. در عصر حاضر که دوره انتظار است؛ اولین وظیفه ما یقین به وجود امام است.

اخلاقی اظهار داشت: احادیث مربوط به امام عصر(عج) اکثرا نبوی هستند که از پیامبر اکرم(ص) نقل شده‌اند؛ از جمله روايتی بدين مضمون كه بنده خدا مؤمن نمی‌شود مگر اینکه خدا و رسولش را بشناسد و ائمه پس از او را نیز بشناسد و بعد تأکید می‌کنند امام زمانش را نیز بشناسد و تسلیم او باشد و فرمودند: «اگر بر روی زمین تنها دو نفر باشند حتماً یکی از آنها حجت خدا هستند».

وی  با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن امت‌ها هیچ وقت از «نذیر» خالی نبوده‌اند، افزود: شناخت امام به عنوان اولین وظیفه یک منتظر به معنای معرفت است؛ معرفتی که انسان را به یقین برساند. وقتی انسان به یقین برسد، آثار آن نيز باید در عملش مشاهده شود.

مدرس حوزه علميه  اهواز بیان کرد: گاهی به وجود امام علم‌الیقین داریم، اما عین‌الیقین نداریم؛ یعنی نمی‌توانیم ايشان را به چشم ببینیم؛ ولی آيا وقتي عين اليقين نداريم، حق اليقين نيز نمیتوانيم داشته باشيم؟ حق‌الیقین باوری است که یک سری اعمال را طلب می‌کند. یعنی باور و انتظار امام عصر(عج) نمودهای عملی در رفتار منتظر داشته باشد.

اين مدرس حوزه با بیان اینکه هیچ عبادتی در دوران غیبت بالاتر از انتظار نیست، گفت: انتظار عملی پویا و همراه با رويش و زایش است. هر اندازه باور ما به امام و انتظار ما بیشتر باشد، فعالانه عمل می‌کنیم.

وی با اشاره به آیه «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاء الزَّكَاةِ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ»(انبياء، ۷۳) گفت: در این آیه مصداق فعل خیر، اقامه نماز، پرداختن زکات و عبادت خداوند بيان شده است. امامان کسانی هستند که هم خود نماز می‌خوانند و هم در سراسر عالم آن را اقامه می‌کنند.

اخلاقی گفت: همچنين زکات و بخشش مالی دارند و روح وابستگی به مادیات را در خود از بین می‌برند. اینان عابد هستند؛ در همه حال در حال عبادت هستند یعنی از اتصال اعمال خود به خدا غافل نیستند. پس کسی که منتظر است، بايد در درون خود اين تغییرات را ایجاد می‌کند.

اخلاق‍ی  در خصوص آثار انتظار در اجتماع با طرح اين پرسش كه اجتماعی که منجی را از خداوند طلب می‌کنند، چه اجتماعی است؟، گفت: انسانهایی که خود را ساخته و در مسیر ساختن خود و اتصال به خداوند هستند، یک سری وظایف اجتماعی نسبت به همدیگر دارند؛ افراد جامع منتظر سعی می‌کنند، نمونه‌ای از جامعه دوران ظهور را پیاده کند؛ به طور کلی همدیگر را آزار نمی‌دهند چرا که به یک رشد عقلی رسیده‌اند چنان که در روایات داریم وقتی امام ظاهر می‌شود به واسطه وجود ایشان، عقل انسان از تشتت و پراکندگی‌ رها و اخلاق آنها کامل می‌شود.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.