بر اساس نتایج یک تحقیق، برخی درختان شب‌ها به خواب می روند.

بعضی درختان در تاریکی می‌خوابند!به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تریب لایو، درخت هایی وجود دارند که گریه می‌کنند، می لرزند یا می شکنند. اما درخت هایی نیز هستند که به خواب میروند.

دانشمندانی از اتریش، فنلاند و مجارستان در پژوهشی خلاقانه و جالب با استفاده از لیزر حرکات درختان توس را در طول شب اندازه گیری کردند. آنها به طور غیرمنتظره ای دریافتند در طول ساعات تاریکی، ظاهرا درخت ها در حالت آرامش و استراحت قرار میگیرند.

این پژوهش روی دو درخت توس، یکی در فنلاند و دیگری در اتریش انجام گرفته است. تاج پوش یا سایبان این درختان از غروب تا طلوع آفتاب در فواصل منظمی با لیزر اسکن شده است. شرایط محیطی از قبیل بارش باران، باد، نور خورشید و میزان تاریکی در هر دو مکان یکسان بوده است.

یافته های این پژوهشگران به این شرح است: «نتایج حاصل از اندازه گیری ها نشان می دهد حرکات شاخه های درختان مورد مطالعه تقریبا به یک اندازه بوده است. شاخه ها در زمان طلوع آفتاب در وضع افتاده تری نسبت به غروب آفتاب قرار دارند.»

این پژوهشگران دو فرضیه برای یافته هایشان مطرح کرده اند: افتادگی شاخه ها می‌تواند در اثر کمبود میزان آب درخت (آماسیدگی یا تورژسانس) باشد که منجر به پژمردگی و از دست دادن استحکام اولیه می شود. فرضیه دیگر این است که مانند دیگر گیاهان و جانوران، درخت نیز واقعا در حال استراحت باشد. در طول روز، برگ ها و شاخه ها به حالت ایستاده تری رو به بالا قرار دارند تا نور بیشتری جذب کنند؛ اما در طول شب، چنین موقعیتی ضروری نیست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار