شبکه بی‌بی‌سی در گزارشی به سفر نخست وزیر هند به ایران و آغاز فصل جدیدی از روابط دو کشور اشاره کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی در گزارشی "عنبرسان اتیراجان" نوشت: "نارندرا مودی،" نخست وزیر هند، هفته جاری به ایران سفر خواهد کرد تا ضمن دیدار با مقامات عالی رتبه این کشور، شرایط گسترش روابط اقتصادی و تجاری مشترک را مورد بررسی قرار دهد.

روابط تهران- دهلی نو دارای جنبه‌های مختلف و پیچیدگی‌های خاص خود است. هر دو کشور دارای قرن‌ها فرهنگ و ساختار زبانی مشابهی بودند. در دنیای امروز، روابط آنها بیشتر بر پایه منافع اقتصادی و استراتژیک استوار بوده است. ایران تا سال 2011-2012 (1390-1391) دومین تامین‌کننده بزرگ نفت هند بود. ایران همچنین به دلیل دارا بودن موقعیت استراتژیک در خلیج فارس، قادر است مسیر تجاری خوبی برای  افغانستان و کشورهای آسیای میانه به حساب آید. هند دارای دومین جمعیت بزرگ مسلمانان شیعه در جهان است و در نزدیکی ایران قرار دارد. تاثیر ایران بر 45 میلیون شیعه ساکن هند بسیار چشمگیر و قابل توجه است. با لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، فرصت‌های سرمایه‌گذاری بیشتری در این کشور به کارخانه‌های هندی داده شد.

اما روی گردانی هند از ایران در دوران تحریم‌های اقتصادی و نزدیکی دهلی نو به آمریکا، دوستی دو کشور را خدشه‌دار کرد. زمانیکه هند در سال 2009 و طی رای‌گیری آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه حق هسته‌ای ایران رای داد، مقامات تهران از ادامه دوستی با دهلی نو قطع امید کردند. به دنبال این ماجرا، هند برای جلب رضایت آمریکا،واردات نفت از ایران را کاهش داد. 

"فاطمه امان،" کارشناس ایرانی، در این باره گفت: روی گردانی هند به ایران درس تلخی داد. ایران دریافت، هند کشوری نیست که در زمان مواجه با بحران یا درگیری طرف تهران را بگیرد. هندی‌ها روابط با غرب به ویژه آمریکا را فدای حفظ روابط با ایران نمی‌کنند.

در 2 سال نخست‌وزیری "مودی" بر هند، وی توجه بیشتری به حفظ روابط با کشورهای همسایه از خود نشان داد؛ هرچند همچنان دوستی با آمریکا و غرب در اولویت سیاسی وی قرار دارد. آنچه واضح است، نخست وزیر هند به سمت تقویت روابط با کشورهای مسلمان روی آورده است. او اخیرابه عربستان سفر کرد و سفر به ایران، امارات متحده عربی و قطر را در دستور کار خود دارد. 

یک کارشناس هندی در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک لندن درباره سفر "مودی" به ایران گفت: سفر به ایران بخشی از استراتيی هند است. این کشور به دلیل تحریم‌های اقتصادی موفق نشد 6.5 میلیارد دلار از پول نفت خریداری شده از ایران را به تهران تحویل دهد. "مودی" به دنبال یافتن راهی برای پرداخت این مبلغ و آغاز واردات مجدد نفت از ایران است.

از سوی دیگر هند متوجه تلاش‌های گسترده چین برای گسترش همکاری‌های اقتصادی در ایران شده است و مایل نیست موقعیت پرسود مشارکت تجاری در ایران را از دست بدهد. 

نخست وزیر هند قصد دارد در تهران با "حسن روحانی،" رئیس جمهور ایران، دیدار کند و نظر موافق وی را درمورد تقویت همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور به دست آورد. اما باتوجه به تجربه تلخ ایران از هند، پیش‌بینی می‌شود تهران رویکردی جدید همراه با احتیاط بیشتر را دربرابر دهلی نو در پیش بگیرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
اگر هند در زمان مشکل ایران رو ول کرد ایران هم الان برای از سر گیری روابت شرایط سختی رو بزاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
پیش پیش از آمدن رییس جمهور هند به ساری تشکر می دارم
آخرین اخبار