اعتقاد به برخی خرافات ریشه در تفکر انسان ها دارد و چون در این امر ناتوان می شوند، ناخودآگاه اتفاق صورت گرفته را به شکل نادرست توجیه می کنند.

اعتقاد به خرافات ریشه در ناتوانی افراد داردحبیبه تک دهقان کارشناس روان شناسی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره دلایل اعتقاد به خرافات گفت: انسان ها ذاتأ دوست دارند زمانی که اقدام به انجام کاری می کنند تمام عوامل بیرونی با آنها همسو شود تا  زودتر به هدف خود برسند.

وی ادامه داد: اعتقاد به برخی خرافات مانند رخ دادن اتفاقات ناخوشایند در صورت رد شدن از زیر نردبان ناشی از این است که انسان ها در ذهن خود به دنبال دلایل رویدادها هستند اما چون در این امر ناتوان می شوند، ناخودآگاه اتفاق صورت گرفته را به شکل نادرست توجیه می کنند.

تک دهقان بیان کرد: وقتی کسی کاری را شروع می کند ولی از عهده انجام آن بر نمی آید و با شکست مواجه می شود ، دست به فرافکنی می زند ،یعنی آن را به افراد یا اشیاء بیرون ربط می دهد تا وجدانش آسوده شده و از خود رفع تکلیف نماید.

وی افزود: در دین ما  " توکل" در امور  توصیه شده است، یعنی فرد برای انجام کاری تمام تلاشش را انجام دهد و نتیجه را به خدا واگذار کند.

تک دهقان اظهار داشت: اگر علل و عواملی را غیر از قدرت لایزال الهی در زندگی و امور جهان دخیل بدانیم و به شکل افراطی به آن معتقد باشیم مرتکب شرک شده ایم و این عمل حرام است.

این کارشناس در پایان گفت: برای رهایی از بند خرافات بهتر است افراد سعی کنند مسئولیت پذیری را در خود تقویت کرده و شجاعت پذیرش اشتباهات خود را داشته باشند و اگر در انجام کاری موفق نشدند مسئولیت آن را به عهده گرفته  ودر جهت جبران اشتباه گام بردارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کوثر
۱۳:۴۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
عالیه واقعا درست میگین متشکرم از مطالبتون
آخرین اخبار