آمریکا و قدرتهای اروپایی: مانع تجارت با ایران نمی‌شویم

آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس در بیانیه ای مشترک اعلام کردند می‌کوشند سردرگمی‌ها درباره تجارت با ایران را رفع کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: آمریکا و قدرت های اروپایی روز پنجشنبه پس از مذاکرات بروکسل در بیانیه ای اعلام کردند تلاش خواهند کرد هرگونه سردرگمی را که ممکن است شرکت ها برای داد و ستد با ایران پس از توافق هسته ای به دست آمده با این کشور داشته باشند، رفع کنند.

با وجود سرازیر شدن سرمایه گذاران غربی به ایران پس از توافق هسته ای میان تهران و قدرت های جهان، نبود قطعیت بر سر قوانین و مقررات باعث شده است برخی شرکت ها تمایلی به داد و ستد با ایران نداشته باشند.

بنابر این گزارش، «جان کری،» وزیر امور خارجه آمریکا، و دیگر مقامات آمریکایی دست‌کم به 18 کشور سفر کرده اند تا به شرکت ها اطمینان خاطر دهند و محدودیت هایی را که بر اساس قوانین و مقررات آمریکا همچنان به قوت خود باقی است، برای آنها تشریح کنند.

در این بیانیه مشترک آمده است: «ما مانعی بر سر راه فعالیت تجاری مجاز با ایران نخواهیم بود. شرکت های بین المللی و مؤسسات مالی تا زمانی که در داد و ستد با ایران همه قوانین مناسب را رعایت کنند، مانع از این داد و ستد آنها نخواهیم شد.»

در این بیانیه که وزارت امور خارجه آمریکا آن را منتشر کرد همچنین آمده است: «این چهار کشور راهنمایی جامعی در مورد دامنه تحریم های لغو شده و تحریم هایی که همچنان به قوت خود باقی است، ارائه کرده اند. شرکت ها ممکن است همچنان پرسش‌هایی در ارتباط با برخی تحریم های خاص یا نگرانی هایی در مورد انجام دادن معامله با ایران داشته باشند، ما آماده ایم به سرعت توضیحات لازم را در این خصوص ارائه کنیم.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «‌به سود ما و جامعه بین المللی است که اطمینان داده شود همه طرف های توافق هسته ای از جمله مردم ایران می توانند از امتیازهای آن بهره مند شوند. این مسئله شامل احیای معاملات بازرگانان و بانک های اروپایی با ایران است.»

از زمان لغو برخی تحریم ها علیه ایران، این کشور قراردادهایی به ارزش دست‌کم 37 میلیارد دلار با شرکت هایی از جمله شرکت هواپیماسازی ایرباس، شرکت خودروسازی پژو و شرکت ایتالیایی فولاد «‌دانیلی» امضا کرده است.

با این حال آمریکا داد و ستد با ایران را به ادعای تروریسم و نگرانی ها در زمینه حقوق بشر محدود کرده است. داد و ستد با ایران برای بانک های آمریکایی همچنان ممنوع است. وکلایی که با قوانین و مقررات مربوط به تحریم ها در ارتباط هستند می گویند دریافت پاسخ از دولت آمریکا در این خصوص که چه چیزی مجاز و چه چیزی غیر مجاز است می تواند دشوار باشد.

در پایان این بیانیه آمده است: ایران برای تحقق بهبود اوضاع اقتصادی که خواستار آن است، خود نیز باید گام هایی را به منظور فراهم شدن شرایط برای سرمایه گذاری بین المللی در این کشور بر دارد.

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۱:۱۱ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
ضمن عرض سلام به محضرهمه دوستان عزیزم ،دوستان عزیزم طبق حدیث پیامبراعظم :باید یک گروه کوهنورد برای خودیک رهبرانتخاب کند اگربرسرریاست اختلاف پیش بیاید آن‌گروه ازراه اصلی منحرف شده وبه بیراهه میرود ،کسی که به بزرگترازخودش ازهمه لحاظ بی ادبی کنه مورد تنبیه قرارمیگیره من نمیگم آمریکا بزرگ ملت ایرانه ولی متأسفانه جامعه جهانی کلأ دراختیاراین شیطان بزرگ است منظوربنده این است که ماملت ایران ۳۷سال باآمریکای جنایتکار دشمنی کردیم و چوبشم باتحریم ها خوردیم حالایک سال طرح دوستی بریزیم ببینیم آیاواقعأ آمریکابامادشمنی میکند یانه اگر حرف بدی میزنم جواب بدید دوستان خواهشأ کمی باسیاست امروزی جهان کناربیایید .(علیرضا وحدتی)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
گفتند بابد طبق قانون روابط تجاری برقرار کنند!حالا چه قانونی خدا میدونه؟!
حرف دوستی که گفته اینا قراره در آستانه انتخابات یه سری کارهای صوری انجام بدن رو قبول دارم ولی بعدش آش همون آش و کاسه همون کاسه ست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
مگه در عربستان حقوق بشری وجود دارد و اصلی ترین حامی تروریستها در تمام دنیا عربستانیها هستند چرا وقتی نوبت به انها میرسد خفه خون میگیرند ، انها نوکر و بله قربانگو میخواهند ولی بدانند این ارزو را به گور خواهند برد ایران و ایرانی همیشه سربلند و سرافراز خواهد ماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
چیزی که تا الان دیده شده خلاف خبر هست. وقتی در جواب فعال اقتصادی شون می گن یک سری تحریم ها و محدودیت ها برطرف نشده و میگن اگه ایران فلان و بهمان کنه تحریم های برداشته شده برمی گرده کدوم عقل سلیمی میاد سرمایه گذاری کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
اغا یعنی که چی? این چه وضع دنیاست اخه?
مگه این چارتا کشور کی هستن که برای کل دنیا تصمیم گیری میکنند
اصلا به هیچ عنوان خوشم نیومد پس سازمان ملل چه غلطی اونجا میکنه?
باید تمام دنیا تصمیم بگیرن چی خوبه چی بد نه چهارتا کشور سی صد چهارصد ساله عوضی جنایت کار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
احتمالاً نقشه ای در کار است تا دو سه ماه مانده به انتخابات با رفع صوری برخی تحریمها و باز گرداندن دو میلیارد دلار پول ایران بهره‌برداری انتخاباتی کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
اگر شرکتی از آمریکا سوال کند درصورت دادوستدباایران تحریم مشویم یا نه آنها افقط یک کلمه پاسخ خواهند داد....ممکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
قطعا به کشور های مختلف سفر میکنن تا در عین نشان به برجام , بانک هاشون رو می ترسونن از تعامل با ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
من به عنوان یه شهروند ساده هیچ تغییری از این توافق احساس نمی کنم.
برعکس بعضی از اقلام ضروری گرانتر هم شد
لبنیات، برنج،گوشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
امیدواریم دولت ما این حرفهای بچه گول زنک رو باورش نشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
از حرف تا عمل , هیهات هیهات
آخرین اخبار