متخصص بیماری‌های عفونی گفت: پزشکان عمومی کشور در طول ۷ سال تحصیل فقط دو ماه دروس عفونی را می‌خوانند اما ۶۰ درصد نسخه‌های آنان مربوط به آنتی بیوتیک است.

۶۰ درصد نسخه‌های پزشکان عمومی داروهای آنتی‌بیوتیک استبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا ناظر درباره مشکلات تحقیقاتی در زمینه بیماری‌های عفونی در کشور گفت: مشکل اصلی در زمینه بیماری‌های عفونی در کشور تشخیص بیماری است و ما به دلایل مختلف در روش‌های تشخیصی دچار ضعیف هستیم به این معنا که پیش از کشت خون، بیمار آنتی بیوتیک استفاده کرده است که باعث منفی شدن کشت خون می‌شود.
 
وی ادامه داد: برخی نمونه‌هایی که در آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود با روش استاندارد تهیه نمی‌شود؛ به عنوان مثال باید حداقل میان هر کشت خون یک هفته فاصله وجود داشته باشد.
 
متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه در روش تشخیص بیماری عفونی باید تمامی سیکل منظم طی شود تا نتیجه یک کشت مثبت باشد، تاکید کرد: باید روش‌های تشخیصی بیماری عفونی را به خصوص در حیطه مقاومت‌های میکروبی تقویت کنیم.
 
وی با بیان اینکه مهم‌ترین چالش آینده کشور به مقاومت‌های میکروبی مربوط می‌شود، تصریح کرد: این موضوع در تمام دنیا وجود دارد و کشور ما نیز از این موضوع بی‌نصیب نمی‌ماند به این دلیل که بیشترین مصرف آنتی بیوتیک را در دنیا داریم.
 
ناظر، ادامه داد: باید نظارت بر مصرف آنتی بیوتیک در کشور وجود داشته باشد؛ بار‌ها به شکل تک موردی آنتی بیوتیک‌هایی نوشته می‌شود که هیچ اثری ندارد، به عنوان مثال سه عدد آمپول که طول اثر دو یا سه روزه دارد برای بیماری عفونی که نیاز به یک هفته دارو دارد، اثرگذار نیست.
 
متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه باید سیستم نظارت بر مصرف آنتی بیوتیک‌ها و توزیع آن را در کشور کنترل کنیم، افزود: اگر مقاومت در برابر مصرف آنتی بیوتیک ایجاد شود مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد به این دلیل که بسیاری از اعمال جراحی به مصرف آنتی بیوتیک وابسته است، اگر آنتی بیوتیک نباشد بسیاری از بیماران بر اثر عفونت فوت می‌کنند؛ همچنین زنده ماندن بسیاری از بیماران سرطانی به مصرف آنتی بیوتیک بستگی دارد.
 
وی با بیان اینکه در دنیا 30 درصد از مراجعه کنندگان به پزشکان عمومی، بیماران روانی هستند، ادامه داد: اما در کشور ما اغلب بیماران عفونی به پزشکان عمومی مراجعه می‌کنند؛ پزشکان عمومی ما در طول هفت سال تحصیل پزشکی فقط دو ماه دروس عفونی را می‌خوانند اما 60 درصد نسخه‌های آنان آنتی بیوتیک است.
 
ناظر، با بیان اینکه چالش اصلی وزارت بهداشت در آینده بیماری‌های عفونی خواهد بود، خاطرنشان کرد: اگر مقاومت در برابر مصرف آنتی بیوتیک ایجاد شود پشیمانی سودی ندارد پس باید یک برنامه منسجم برای پیشگیری از مقاومت آنتی بیوتیک توسط وزارت بهداشت ایجاد شود.
 
منبع: فارس
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار