چاپ پارچه، تجسمی ‌زنده از فرهنگ و هنر این سرزمین دارد، مردمی‌ که با هنر به دنیا آمده‌اند و در کنار آن زندگی می کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،قلم کاری يکی از هنر‌های دستی ایران و از هنرهای بومی و اصیل اصفهان است که  شهرت فراوانی دارد.
هنر قلم کاری و نقاشي روی پارچه در واقع نوعی طرح اندازی بر روی پارچه­ های پنبه ای مثل کرباس است که از دوره مغول­ها در ايران مرسوم شده است.  
استاد عباد سیچانی  45 سال هنر نقاشی قلمکاری را زنده نگه داشته است.
سین جیم این بار به سراغ یکی از چهر های ماندگار در رشته قلمکار نقاشی رفته رشته ای که بیش از سه هزار سال قدمت داره
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  کارگاهی کوچک که پارچه های قلمکارنقش و نگاری به دیوارهای تیره رنگ داده بود و استاد سر شار از عشق مشغول طرح زدن روی پارچه بود با او همراه شدم تا از خود و هنرش برایم بگوید.
سین: خودتون را معرفی کنید واهل کجایید؟
جیم: جواد عباد سیچانی متولد سال 1334  و اهل اصفهان هستم.
نقاشی قلمکاری
سین: درباره کارتون بفرمایید چند ساله به این کار مشغول شدید؟
جیم: قلمکار الان یک سالی هست که  ثبت جهانی شده و هنر خاص اصفهان است  که  من بیشتر نقاشی قلمکاری انجام میدم الان هم خط را وارد این کار کردم و بیشتر کارای مذهبی می زنم برای مساجد و حدود 45 ساله که به این کار مشغولم.
سین: خاطره ای  دارید از این چند سالی که کار می کنید برای ما تعریف کنید؟
جیم: یک روز یه ایرانی که مقیم آلمان بود به کارگاهم آمد و گفت: من سالیان درازی که آلمان زندگی میکنم و افتخار میکنم به هنرهای دستی  ایران چرا که در شهر مونیخ اداره ای هست که بر سر در آن پارچه نقاشی قلمکار نصب شده بود که این نشان از اهمیت این هنر ایرانی در اروپا را داره و من هم با شنیدن این صحبت انرژی بیشتری برای ادامه کار پیدا کردم.
سین:آیا میراث فرهنگی هم از شما حمایت میکند؟
جیم: الحمدلله دو سالی هست که به این رشته توجه میشه و میراث فرهنگی داره از این رشته حمایت می کنه که به فراموشی نره
سین : از نظر اقتصادی این رشته چقدر به صرفه است؟
جیم : نمی شه گفت که به تنهایی میتونه برای شخص درآمد زا باشه کسی بخواد این کار را ادامه بده یه شغل دیگه هم باید کنارش داشته باشه ، بیشتر عشق وعلاقه به کار هنریه که آدما جذب خودش می کنه من با کار کردن و نقش زدن خستگی از بدنم بیرون می ره
نقاشی قلمکاری
در پایان اگر حرفی نگفته دارید بفرمایید.
از شما تشکر میکنم و از مسئولین محترم استان و کشور تقاضا می کنم به هنرمندان سر بزنند و حامی هنرمند در همه ی جهات زندگی  باشند.



گزارش از حکمت پور


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.