به گزارش
دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان ، استیو جابز کسی است که باعث شد تا ما با محصولاتی همچون : آيپد ، آیپاد ، آیفون و مک آشنا شویم . کسی که با ورود مجددش به شرکت اپل ، این شرکت را از ورشکستگی نجات داد و آن را تبدیل به بزرگترین شرکت از لحاظ سرمایه در کل دنیا کرد . این نابغه قرن که چندی است دنیای تکنولوژی را تنها گذاشته است دارای قواعد خاصی در زندگیش بود که با هم به آن ها می پردازیم .
۱ . تمرکز :
اپل در حال حاضر با سرمایه ۵۰۰ میلیارد دلاری ، در رقابت با گوگل بر سر رتبه اول جهان می باشد . این شرکت این سرمایه هنگفت را از ۵ محصول اصلی به دست آورده است . کامپیوترها ، تبلتها ، تلفن های هوشمند ، پخش کننده موسیقی و ساعت هوشمند محصولات اصلی شرکت اپل می باشند . تمامی این محصولات در کمتر از ۳۰ خط تولید ، تولید می شوند . جابز معتقد بود که تمرکز به معنای " نه " گفتن میباشد . باید به محصولات جدید نه گفت . مهندسان این شرکت اعتقادی به تولید محصولات متنوع مانند سایر شرکت های تکنولوژی ندارند و معتقد هستند که باید همین محصولات را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنند . آن ها همچنان با افکار استیو جابز شرکت را رهبری میکنند . اخیرا این شرکت در صنعت خودروسازی نیز ورود کرده است که برای آن حوزه نیز مهندسان سایر شرکت ها را به استخدام خود درآورده است و تمرکز مدیران دیگر را معطوف به پروژه جدید نکرده است .
۲ . خلاقیت طراحی :
استیوجابز یک مهندس خلاق و طراح بی نظیر بود . نظر استیوجابز در مورد زیبایی اینگونه بود :
" نظر خیلی ها بر این است که طراحی یک محصول ، فقط مربوط به ظاهر آن محصول میباشد اما نظر من چیز دیگری است . نظر من در مورد طراحی محصولات این است که آن محصول چگونه کار میکند . در واقع طراحی یک محصول ، نشان دهنده کارایی آن محصول است . خلاقیت در واقع خلق یک وسیله نیست . بلکه خلاقیت یعنی درست چیدن وسیله ها در کنار یکدیگر و خلق یک وسیله تازه "
۳ . وسواس بیش از حد :
ویاگاندی یکی از مدیران گوگل : " یک روز صبح استیو با من تماس گرفت و از اینکه نمایش و رندر لوگوی گوگل در گوشیهای آیفون نقص کوچکی داشت ، عذرخواهی کرد . "
وقتی که به محیط اپل نگاه می کنید ، هیچ نقطه ای که در جای اشتباهی قرار گرفته باشد را نخواهید دید و همه چی در جای خودش و در محیط قرار گرفته است . این دقت تا جزئی ترین مسائل شرکت رعایت شده است . یک کارمند جز شرکت اپل در مورد استیوجابز نظر جالبی داده است : " شما میتوانید از کلیه کارکنان شرکت اپل سوال کنید که دقیقا استیوجابز از شما چه میخواهد ؟ قطعا ۹۰ درصد آن ها پاسخ را درست خواهند داد . حتی اگر در عمرشان استیوجابز را از نزدیک ندیده باشند "
۴ . مسئولیت پذیری :
کلیدی ترین و شاخص ترین ویژگی استیوجابز مسئولیت پذیری وی بود . او اعتقاد داشت که : " اپل هیچ گونه نهادی را برای بررسی وضعیت کارکنان و کیفیت ندارد . کمپانی ما دقیقا مانند یک استارت آپ بزرگ عمل میکند که به وسعت کل دنیا میباشد . هر کس مسئولیت خود را به بهترین نحو انجام میدهد . ما هر هفته یک بار با هم ملاقات خواهیم کرد و در مورد مسئولیتهایمان صحبت میکنیم . " جابز معتقد بود که این ایدهها و خلاقیت ها هستن که شما را به جلو و سکوهای موفقیت پرتاب خواهند کرد . ایدهها برای شما مسئولیت ایجاد میکنند .
۵ . بازاریابی :
استیوجابز در مورد فروش اولین محصولش که در سال ۱۹۸۵ تولید شد ، اینگونه اظهار نظر کرد : " ما مک را برای خودمان تولید کردیم . ما هر آنچه از یک کامپیوتر نیاز داشتیم را در آن گنجاندیم . اصلا فروش محصول و بازاریابی آن برایمان مهم نیست . "
۱۲ سال بعد و در سال ۱۹۹۲ نظر استیو جابز کاملا تغییر کرد : " بسیاری از مردم نمیدانند که از تکنولوژی چه میخواهند . این ما هستیم که باید به آن ها بگوییم که چه تولید کردهایم و چگونه میتوانید با محصولاتمان بهتر زندگی کنید . " پس از این برای هر محصولی که در اپل تولید شده، بازاریابی بسیار گسترده و تحقیقاتی عظیم در مورد انتخاب مشتریان صورت گرفته است .
۶ . نقدینگی :
اپل در حال حاضر با ارزش ترین برند جهان است که نقدیگنی این شرکت به عدد ۲۰۰ میلیارد دلار میرسد . تمرکز مدیران این شرکت بر این است که چگونه میتوان بیشترین سود را از یک محصول به دست آورد . هیچ گونه توجیهی برای از دست دادن سود قابل قبول نیست و حتی اگر محصولی تولید شده باشد و با استقبال مشتریان مواجه نشده باشد ، باید دوباره طراحی آن محصول از نقطه صفر آغاز گردد و دوباره روی کاغذ پیاده سازی شود .
استیوجابز در مورد نقدینگی شرکت اپل میگوید : " سوابق کاری ما نشان میدهد که میتوان با پول نقد بسیار قدرتمند ظاهر شد . پول نقد را باید ذخیره کرد و به موقع مورد استفاده قرار داد . "
۷ . میراث اپل :
استیوجابز ، Joel Podolny را که ریاست دانشکده مدیریت ییل را برعهده داشت را استخدام کرد تا برنامه و دانشگاه مخفیانه اپل را مدیریت کند . هدف یک چیز بود: کاشتن تفکرات خاص در اپل تا ابد ! استیو جابز تا حدی نیز به هدفش رسید و کاری کرد که تمامی موارد بالا مو به مو توسط مدیرعامل جدید اپل اجرا گردد .
انتهای پیام/