اهواز،

پاسداشت گلونى نماد حجاب بومی زنان لر در اندیمشک

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اندیمشک با اشاره به پاسداشت گلونى گفت: گلونى یکی از سنت ها و شناسه های قوم لر بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه  خبرنگاران جوان از اهواز،  رعنا ميرعالى در کار گروه دومین جشن پاسداشت گلونى افزود: گلونى یا همان سربند و روسری زنان لر قدمتی سه هزار ساله دارد.این سربند زیبا با نقوش و رنگهای بسیار زیبا نه تنها نماد حجاب بلکه نماد عفت و عزت و اقتدار و شادابی و حتی هنرمندی زنان لر بوده است.
بانوی فرهنگی شورای چهارم تصریح کرد: این سنت و نماد حجاب زنان غیور لر و این فرهنگ بسیار غنی و با ارزش و صد البته زیبا متأسفانه رو به فراموشی است و امروز می ترسم د روزگاری کس نونه گلونى( می ترسم روزگاری بیاید که کسى گلونى بر سر نبندد) عضو هیئت رئیسه شورا افزود:همه ما در مقابل این اصالت و میراث 3 هزار ساله وظیفه داریم و در این راستا باید تلاش کنيم.
او ادامه داد: کار فرهنگی پیرامون گلونى ساده نیست و هزینه های زمانی و ریالی زیادی دارد و مستلزم برنامه ریزی قوی می باشد.
ميرعالى با اشاره به اهمیت برگزاری جشن گلونى در شأن فرهنگ اصیل قوم لر،گفت: اهداف اصلی این جشن پاسداشت می طلبد که جهت ثبت ملی روز گلونى ،زنده نگه داشتن فرهنگ و آداب و رسوم قوم لر و  معرفی این پوشش اصیل و زیباى زاگرسيان  به تمام مردم ایران باشد.
گفتنی است بانو رعنا ميرعالى برای اولین بار در تاریخ انتخابات های جغرافیای زاگرس و کشور با پوشش محلی و سربند و حجاب گلونى در تبلیغاتشان ظاهر شد که با اقبال عمومی عالی مواجه شد و توانست بعنوان منتخب اول بر کرسی نمایندگی مردم اندیمشک در شورای چهارم تکیه زند.
ایده روز گلونى و برگزاری جشن این روز،از  طرف جمعی از روزنامه نگاران و فعالان فرهنگی لرستان مطرح و عملی گشت و همزمان با هفته میراث فرهنگی جشن هايى جهت پاسداشت این فرهنگ حجاب بومی لرى در خرم آباد،تهران و اندیمشک برگزار می گردد.
دومین جشن پاسداشت گلونى بزودی و با هنرنمایی گروه موسیقی لرى و بختیاری تال به خوانندگی استاد فرج علیپور و حضور  ميهمانان برجسته فرهنگی هنری و مسولین و اجرای بخشهای فرهنگی آیینی برگزار خواهد شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۸:۵۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
زنده باد گلونی لری.گلونی میراث اجدادی ما لرهاست و باید در حفظ آن بسیار کوشا باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
درود بر شراقت شیرزنان لر پاسداران خون شهید قدمخیر