اردبیل؛

5 هزار تن سهم صادرات عسل سبلان از اردبیل/تولید 8 درصد عسل کشور در استان

سالانه بیش از 5 هزار تن عسل طبیعی سبلان از استان اردبیل به کشورهای همجوار صادر می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ سالانه بیش از 5 هزار تن عسل طبیعی سبلان به استان ها و کشورهای همجوار صادر می شود که به طور مستقیم زمینه را برای اشتغال بیش از 8 هزار نفر فراهم آورده است.

استان اردبیل به دلیل دارا بودن شرایط اقلیمی و آب و هوای مناسب مهد تولید عسل کشور محسوب می شود به طوری حدود 8 درصد عسل کشور از این استان تامین می گردد.

باتوجه به اینکه استان اردبیل با قرار گرفتن در منطقه مناسب و درخشش کوه سبلان همچون نگینی بر فراز ارتفاعات این استان و از طرفی با بهره‌گیری از پوشش گیاهی مناسب در دامنه های این کوه به تولید عسل خالص با کیفیت بالا و مرغوب پرداخته است که خوشبختانه هم اکنون عسل استان اردبیل به دلیل ارزش غذایی و بالاخص خواص درمانی فوق العاده مشتریان زیادی در سراسر دنیا دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: باتوجه به اینکه استان اردبیل 1 و 9 صدم مساحت کل کشور را شامل می شود اما به دلیل شرایط خاص اقلیمی و پتانسیل بالا در تولید محصول عسل حدود 8 درصد عسل کل کشور در این استان تولید و صادر می گردد که این امر یک امتیاز مثبت در حوزه کشاورزی استان اردبیل نیز به حساب می آید.

بهلول تکلوی اظهار داشت: طبق آخرین آمار به دست آمده از سرشماری در استان که سال گذشته همزمان با سراسر کشور انجام گرفته، از 3 هزار و 400 کلنی عسل 6 هزار و 150 تن عسل در دامنه های سبلان تولید و عرضه شد که از این مقدار حدود یک هزار تن به مصرف داخلی استان و 5 هزار تن نیز به بخش صادرات اختصاص داشته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اینکه بیشترین صادرات عسل سبلان به کشورهای عراق، مالزی و عمارت صورت می‌گیرد، گفت: سال گذشته از 5 هزار تن عسل تولید شده در استان 140 تن به این کشورها صادر شد.

تکلوی با اذعان به اینکه عسل سبلان از کیفیت و خواص درمانی بسیار بالایی برخودار است، افزود: عسل منطقه با استفاده از گیاهان کلزا و گرده زا تهیه می شود که به دلیل درصد کم گلوکز در این گیاهان عسل تهیه شده در دامنه سبلان نیز به مراتب ساکارز کمتری دارد که این امر افزایش ارزش غذایی این محصول در استان را نیز موجب شده است.

وی با بیان اینکه تولید محصول عسل در استان علاوه بر صرفه اقتصادی زمینه اشتغالزایی را بیش از پیش فراهم آورده است، یادآور شد: هم‌اکنون در استان اردبیل بیش از 8 هزار نفر در حوزه تولید عسل سبلان مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد 3 هزار و 422 نفر زنبوردار هستند و 5 هزار و 150 نفر به طور مستقیم در این زمینه فعالیت دارند.

حمایت از تولیدکنندگان عسل طبیعی در استان توسعه می یابد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: به منظور افزایش صادرات و تولید این محصول استراتژیک و نیز ارتقای سطح کیفیت عسل تولید شده در استان نیاز است تا حمایت همه جانبه ای از زنبورداران و تولیدکنندگان این محصول در استان صورت گیرد.

عدیل سروی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان درصدد است تا با مدیریت برنامه ریزی و نیز اتخاذ روش های نوین و راهبردی گامی اساسی در راستای بیمه زنبورداران دراستان بردارد، افزود: خوشبختانه تاکنون در زمینه بیمه زنبورداران و دام آن ها هیچ مشکلی نداشته ایم که در صورت تعامل و همکاری سازمان تامین اجتماعی تعداد اندک زنبورداران بدون بیمه کار نیز در آینده ای نزدیک تحت پوشش این بیمه قرار خواهند گرفت.

وی ساماندهی عسل فروشی های دوره گرد که از استان های همجوار در حاشیه جاده های استان اردبیل استقرار می یابند را امری مهم برشمرد و تصریح کرد: خوشبختانه در راستای ساماندهی این دوره گردها تاکنون جلسات متعددی با بهبود تولیدات دامی، دادگستری و راه و ترابری استان برگزار کرده ایم که خروجی مثبت این جلسات را نیز شاهد بودیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این باره گفت: فعالسازی اکیپ های نظارتی در جاده های اردبیل-نیر، اردبیل-سرعین و اردبیل- خلخال از عمده اقدامات انجام گرفته در این زمینه است که این اکیپ ها با عرضه کنندگانی که ضوابط بهداشتی و غذایی عسل تولید شده در استان را رعایت نکنند به طور جدی برخورد می کنند.

تکلوی با بیان اینکه حمایت انجمن و اتحادیه زنبورداران در زمینه خرید مواد عسل، تخصیص اعتبارات و ارائه تسهیلات مدت دار در حوزه تولید عسل سبلان مثال زدنی است، افزود: از عمده اقدامات انجام گرفته از سوی این نهاد می توان به ارائه کمک هزینه خرید شکر، اختصاص اعتبارات کلان باتوجه به ضعف مالی منطقه و ارائه تسهیلات مدت دار اشاره کرد که خوشبختانه هم اکنون شاهد فعالیت مستمر اتحادیه زنبورداران شهرستان نمین هستیم و اتحادیه شهرستان های نیر و سرعین نیز در آستانه تشکیل و راه اندازی است.

رضا پوربایرامیان، یکی از فعالان حوزه تولید عسل سبلان در استان اردبیل می گوید: متاسفانه هم اکنون به دلیل نبود حمایت کافی از سوی انجمن زنبورداران استان، تولیدکنندگان این محصول در سطح استان با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.

وی عمده مشکلات حوزه تولید عسل در استان را فروش زیر قیمت محصول خود به بازاریان عنوان کرد و افزود: ما باتوجه به تولید عسل خالص و باکیفیت فوق العاده اما همین محصول با کیفیت رس زده خود را به زیرقیمت و حدود 30 درصد به فروش می رسانیم که علت اصلی این امر نیز نبود حمایت کافی از بازار تولیدکنندگان و تنزل جایگاه این قشر در استان است.

نماینده دفتر بیمه زنبورداران استان اردبیل توزیع نامناسب و حتی نبود داروی زنبورعسل و ملکه کندو را نیز از دیگر مشکلات خود در این زمینه عنوان کرد و یادآور شد: متاسفانه باوجود بیمه زنبورداران و ادعای مسئولان از حمایت همه جانبه از این قشر تلاشگر جامعه اما هیچ گونه اقداماتی مبنی بر تسهیل روند تولید و فروش این محصول در استان صورت نگرفته است و ما خواستاریم تاهرچه زودتر حمایتی به معنای واقعی از زنبورداران استان انجام گیرد.

200 نفر زنبوردار تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی در استان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با پیگیری های اساسی از سوی وزارت جهاد کشاورزی هم اکنون 200 نفر از زنبورداران استان اردبیل تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند که در صورت تعامل و همکاری واقف سازمان تامین اجتماعی این تعداد در مدت زمان معین ارتقاء می یابد.

تکلوی با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان جهاد کشاورزی در حوزه عسل استان، افزود: در حال حاضر سازمان جهاد کشاورزی در تلاش است تا عسل سبلان را به عنوان برند به ثبت جهانی برساند که در صورت تحقق این امر عسل سبلان به جایگاه واقعی خوددست خواهد یافت.

وی اظهار کرد:بسته بندی محصول عسل نیز از مباحث بسیار مهم و اساسی در زمینه صادرات و فروش این محصول است که باید توجه داشت تا با حمایت کافی از کارگاه های بسته بندی استان که با اتکا بر توان داخلی راه اندازی و فعالیت خود را آغاز کرده اند و نیز ساماندهی عسل فروشی های دوره گرد در حاشیه جاده ها تلاش داشته باشیم تا درصد صادرات عسل سبلان به خارج از استان را توسعه و رونق بخشیم.

کارشناس مسئول زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز با بیان اینکه خریداران به علت رعایت نکات بهداشتی، خرید محصول عسل به صورت شهدرا جایگزین عسل در شان کنند، تصریح کرد: محصول عسل به دلیل دارا بودن املاح و مواد معدنی بالا و نیز خاصیت ضدمیکروبی فوق بهتر است تا به صورت شهد و استاندارد خریداری شود که تحقق این امر فرهنگ سازی مصرف بهینه این محصول باارزش در استان را نیز به دنبال خواهد داشت.

باقری با اشاره به اینکه همه ساله با توجه به فصل گردشگری و نیز برداشت عسل سبلان بازارچه های چند روزه در استان راه اندازی می شود، افزود: سازمان جهاد کشاورزی با همکاری فرمانداری، استانداری و سایر نهادهای ذی ربط در صدد راه اندازی بازارچه عسل به صورت ثابت در استان هستیم.

وی باتوجه به اینکه عسل تولید شده توسط زنبورداران در استان برای انجام مراحل آنالیز کیفی و شیمیایی به آزمایشگاه معاونت دارو و غذا در استان ارسال می گردد، یادآور شد: خوشبختانه هیچ گونه تخلف و عدم رعایت بهداشت در زمینه تولید عسل در استان وجود ندارد که در این زمینه معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی نظارت همه جانبه ای بر این امر دارد.

عوض نقی وند یکی از تولیدکنندگان عسل سبلان دراستان در خصوص پرداخت خسارت و غرامت دامی خود توسط سازمان جهاد کشاورزی، گفت: متاسفانه سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه حمایت کافی از زنبورداران سطح استان انجام نداده است و باتوجه به اینکه به زنبور عسل و محصول تولیدی من سال گذشته به علت برخی بی توجهی ها خسارت هنگفتی وارد آمده بود اما سازمان جهاد کشاورزی باوجود بیمه دام فقط 30 درصد غرامت را متقبل شد که درصد کمی از خسارت وارد آمده بود.

وی ساماندهی عسل فروشی های حاشیه جاده های استان را نیز یکی از امور مهم در بهبود فضای کسب و کار زنبورداران دراستان عنوان کرد و از مسئولان خواست تا در ساماندهی این عسل فروشی ها که با عرضه عسل با کیفیت پایین و درصد پایین بهداشت عسل سبلان را بدنام می کنند، همت مضاعفی را به کار گیرند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.