افزون بر 70 نسخه خطی و چاپ سنگی ارزشمند از خیام نیشابوری در گنجینۀ کتب خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که برخی به واسطه قدمت و يا خط خوشنويسان ممتاز، از نفاست زيادی برخوردار است.

بیش از 70 نسخۀ خطی و چاپ سنگی نفیس از خیام نیشابوری در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضویبه گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از خراسان رضوی؛ کارشناس مسئول ادارۀ مخطوطات این سازمان گفت: غیاث‌الدين ابوالفتح عمر بن ابراهيم خيام نيشابوری، زاده 28 ارديبهشت 427 و درگذشته 12 آذر 510 در نيشابور يکی از حکما و رياضی ‌دانان و شاعران بزرگ ايران در اواخر قرن پنچم و اوايل قرن ششم است که آثاری در علوم مختلف دارد؛ در گنجینۀ کتب خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی، بالغ بر 70 نسخه نفیس از آثار وی نگهداری می‌شود.
سید محمدرضا فاضل‌هاشمی با بیان اینکه مهم‌ ترين اثر خيام، رباعيات اوست که شهرت جهانی دارد، افزود: نسخه نفیسی به کتابت سال 993 هجری قمری موجود است که به قلم يکی از خوشنويسان مشهور دوره صفوی در قرن دهم به خط نستعليق 28 سطری کتابت شده است.

وی گفت: نسخه‌ای از ترجمه رباعيات خيام به زبان انگليسی موجود است که در قرن چهاردهم کتابت شده و به دست يکی از واقفان عمده آستان قدس رضوی به اين مجموعه اهدا شده است.
کارشناس مسئول ادارۀ مخطوطات این سازمان با بیان اينکه خيام در حکمت، رياضيات، و تاريخ ادبيات نيز آثاری خلق کرده، افزود: نسخه‌ای از «الجبر و المقابله» در رياضيات به زبان عربی موجود است که در سال 1311 شمسی به خط نستعليق تحريری کتابت شده است.

فاضل هاشمی گفت: نسخه‌ای از رساله «وجوديه» در حکمت، به خط نستعليق خفی و نستعليق ممتاز 16 سطری به زبان عربی، و نسخه‌ای از شرح خطبه شيخ‌الرئيس در ادبيات که متن آن از ابن سينا بوده و شارح آن، عمر خيام است به تاريخ کتابت 1094 قمری، در اين گنجينه نگهداری می‌شود.

گفتنی است 28 ارديبهشت‌، روز بزرگداشت حکيم عمر خيام نيشابوری است.

انتهای پیام//


 

برچسب ها: نسخه ، خطی ، خیام ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.