روی کار آمدن دولت الکترونیک منجر به تغییر و تبدیل برخی کارت ها مثل کارت های ملی وگواهی نامه رانندگی شده که به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب باز همچنان با کمی و کاستی هایی دست و پنجه نرم می کند.

سردرگمی دارندگان کارت های هوشمند در دولت الکترونیک

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروزه به طور فزاینده ای فعالیت های بشری روبه گسترش است و این موضوع خود دلیلی است بر اجرای امور و مدیریت یکپارچه برخی فعالیت های اساسی روزمره که نیاز به استانداردسازی دارد.

گستردگی و فزاینده بودن فعالیت ها امروزه در جوامع مختلف به همراه رشد شهرنشینی و همزمان با پیشرفت و رشد تکنولوژی های نوین موجب شده تا مسئولان در شهرهای بزرگ و کوچک و در اقصی نقاط جهان به فکر هدایت فعالیتهای بشری افتند. چرا که به دلیل افزایش حیطه ها و حوزه های فعالیت اشخاص در سطح جامعه، فرد در بین انبوهی از کارها و مسئولیت های اجتماعی قرار می گیرد و برای انجام آن ها نیازمند صرف زمان بسیاری است.

امروزه یکی از محورهای اساسی سازمان ها و نهاد های مختلف بحث استانداردسازی است. استانداردسازی یکی از عوامل مهم در حفظ، ایجاد، افزایش سطح کیفیت ها و موجب ارتقای خدمات محسوب می شود، بر این اساس بسیاری از سازمان ها و ادارات در سطح جوامع مختلف ارتقای کیفیت خدمات را از جمله اولویت های خود می دانند و به همین منظور خود را با جدیدترین متدهای روز دنیا هماهنگ می کنند. 

رضا باقری دبیر کمیسیون توسعه خدمات دولت الکترونیک می گوید: هدف از طرح درگاه ملی خدمات، استانداردسازی فعالیت‌های دولت و حرکت به سمت معماری سرویس‌گرا و خدمت‌محور بود.

وی تأکید کرد: وقتی خدمات استاندارد می‌شود نخستین نکته‌ای که اتفاق می‌افتد این است که شفافیت در اطلاع‌رسانی و دسترسی به خدمات صورت می‌گیرد، یعنی مردم با دسترسی به این خدمات مسیر اخذ خدمات را شناسایی می‌کنند و همچنین دسترسی به خدمات الکترونیک نیز حاصل می‌شود.

از آن جایی که استانداردسازی نقش مؤثری در یکپارچه سازی و انسجام برخی از امور ایفا می کند باید سعی شود تا در همه عرصه های اجتماعی و نیز مشاغل گوناگون اقدامات لازم برای همانندسازی فعالیت ها انجام شود.

طرح های مختلفی در نقاط مختلف دنیا برای مدیریت مناسب مشاغل و فعالیت های بشری اجرایی شده است که با توجه به گسترش و رونق استفاده از وسایل ارتباط جمعی و فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی و به دنبال آن تسهیل در انجام امور، سرعت یافتن آن ها  امری لازم و ضروری است.

ایجاد دولت الکترونیک و رواج خدمات اداری به صورت هوشمند نقطه عطفی در پیشبرد جوامع به سمت اهداف بلندمدت آن ها و افزایش توان و کاربری بخش های متخلف هر جامعه ای در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... است.

تا چندین سال گذشته بسیاری از امور اداری، بانکی، خدماتی و ... به صورت دستی و حضوری انجام می شد که به همین منظور افراد مجبور بودند ساعت های بسیاری را برای انجام حتی کوچک ترین کارهای خود به ایستادن در صف های طولانی ادارات و سازمان های مختلف صرف کنند و در اکثر مواقع با تأخیر در انجام کارها از سوی متصدیان روبرو می شدند.

البته با راه اندازی سیستم های الکترونیکی و اینترنتی شدن بسیاری از کارها و فعالیتهای بشری امروز راهی برای تسهیل امور و سرعت بخشیدن در انجام آن ها باز شده است.

رضا باقری دبیر کمیسیون توسعه خدمات دولت الکترونیک می گوید: دستگاه‌های اجرایی در این سال‌های اخیر تلاش بسیاری داشتند که فرایندهای ارائه خدمات خود را تا حد ممکن الکترونیکی کنند، ولی کار آنها جایی به انتها می‌رسد که نیازمند اخذ اطلاعات و استعلامات از دستگاه‌های دیگر می‌شوند و در حقیقت می‌خواهند به جای فرایندهای درون دستگاهی و عمودی یکپارچگی افقی بین دستگاهی صورت گیرد. اینجا همان جایی است که ارزش افزوده خدمات نسل دوم دولت الکترونیک شکل می‌گیرد، اینکه انتظار داریم مردم کاهش رفت و آمد داشته باشند و به جای اینکه مردم دنبال اخذ خدمت بدوند، دستگاه‌های دولتی در پشت منظر عمومی با تبادل اطلاعات و استعلامات ارائه سرویس را انجام دهند.

هرچند که امروزه اکثر امور در ادارات دولتی و خصوصی هوشمند و الکترونیکی شده است اما همچنان در اغلب موارد مشکلات و نواقصی را با خود به همراه دارد.

با وجود روی کار آمدن دولت الکترونیک و به تبع آن هوشمندسازی خدمات، اما تاکنون اجرای این طرح به طور یکپارچه انجام نشده و نیازمند برنامه های هدفمند و نیز هماهنگی تمام دستگاه های ذی ربط است.

روی کار آمدن دولت الکترونیک منجر به تغییر و تبدیل برخی کارت ها مثل کارت های ملی وگواهی نامه رانندگی شده که به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب باز همچنان با کمی و کاستی هایی دست و پنجه نرم می کند. با این تفاسیر به جای آنکه برای هر کاری کارت های هوشمند متنوع ایجاد شود می توان با طراحی یک کارت که قابلیت انجام امور مختلف را به صورت مشترک دارد موجب صرف هزینه کمتر برای تولید کارت ها و نیز افزایش کاربری شد.

باید به همین منظور کارتی طراحی شود که بر مبنای آن دارندگان کارت های  هوشمند بتوانند در یک لحظه اکثر فعالیت های خود را که به طور الکترونیک قابل انجام است به وسیله یک کارت به طور مشترک انجام دهند.

اما با این تفاسیر شواهد حاکی از عدم مدیریت یکپارچه کارت های هوشمند در سطح جامعه است و این مسئله خود یکی از عوامل نابه همسانی در انجام برخی امور دفتری و اداری است چرا که اغلب مکان ها و سازمان ها در رسیدن به یک نتیجه واحد در تحقق این هدف با یکدیگر هماهنگی ندارند.


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار